Goedendag,
Het was een wat vreemd weekend wat betreft het weer. Zaterdagmorgen de barometer op 1004 hPa bij 5 graden C en 97% Rel. Luchtv. Zondagmorgen 1017 hPa bij 13 graden C en 48% Rel. Luchtv.!!
Zaterdag was ik al om 09.30 doende om de Kijck over de Dijck los te gooien. Ik was vroeg en daardoor alleen omdat ik mijn fysiek even wilde testen met deze molen. Het was behoorlijk grijs en koud. Omdat de wind sinds vorige week van West naar plm. Oost was gekrompen moest ik een aardig eindje om. Dat lukte, zij het dat mijn tong op mijn schoenen hing. Maar allez ik kon hem lostrekken voor de prins en zonder zeil. Eerst maar eens horen van Wim wat de bedoeling was vandaag.
Malen! Met vier halven en gemiddeld zestig endjes konden we lekker aan de gang. Het moet gezegd dat het koppel goed maalde na de langdurige bilpartij. Een goed product en binnen anderhalf uur 225 kg. Met een matig windje. Gezien de behoefte was dit voor de komende week al voldoende. Om de volgende week weer maalwerk te hebben, zijn we weer uit het werk gegaan. Behalve de kou op de stelling kwam daar rond drie uur ook nog de beloofde regen bij. Niet echt lekker.
Hoe anders begon de zondag. Blauwe luchten met hoge sluiers. De temperatuur was rond tienen al 12 graden. Dat maakte de lage luchtvochtigheid van 48% aannemelijk terwijl ik eerst even twijfelde aan de meter. Dit weekend had ik de zorg voor mijn vrouw en om half twaalf meerde ik bij haar af voor een bakkie. Om twaalf uur stapten wij in voor een “stukkie rijden”. Zij doet dat graag en ik reed naar de Hoekse Waard, dan kon ik meteen even langs wat molentuig rijden. Helaas was er sprake van een “dynamische stilstand” zoals Barend dat pleegt te noemen. Dat is geleend van iemand anders waarvan mij nu de naam even niet te binnen wil schieten. Duidelijk een seniorenmoment. Die dynamische stilstand zal niet het gevolg zijn geweest van de “bijna statische oostelijke” wind, maar van de dag van de week.
In zo`n grote polder heb je een goed zicht op de lucht en het was bijzonder om binnen twee uur een redelijk blauwe lucht danig te zien veranderen. Naast de in het verre zuiden opkomende bewolking deed de zon van zich spreken door zoveel vocht naar boven te jagen dat er stapelbewolking ontstond. Al snel was plm. 90% van de hemel bedekt met dikke grijze bewolking met nog hier en daar een doorsijpelende zon. Zelf heb ik daar geen plaatjes van geschoten maar Astrid de Witt die ook werkzaam is op De Kijck over de Dijck redde mij hiermee vanaf een andere plek iets ten zuiden van Dordrecht.
Eenmaal thuis ging ik rond half vijf de keuken in en met enige regelmaat rende ik het balkon op om wat plaatjes te schieten van een continu veranderende lucht. Heel geleidelijk trok de bewolking uit het zuiden verder door. Soms niks dan grijs en dan weer spectaculair goud of rood. Het wisselde soms vrij snel hoewel er vrijwel geen wind stond. Zo lijkt het “aan de grond” stil en rustig maar is er toch actie in de bovenlagen. Toen ik mijn vrouw weer thuisbracht om half zeven regende het inmiddels een beetje maar koud was het niet voor mijn gevoel.
“Tot en met donderdag 6 november hebben we met een diffluente blokkade te maken”. De as van hogedruk bevindt zich………..enz.enz. enz.
Bovenstaande zin ontleende ik aan Meteo-Julianadorp. Heerlijk toch dat weer? Ik ga maar weer eens lezen, want ik moet nog veel leren :-( Met dank aan Astrid vind je een kleine selectie van vandaag op:
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Weekend#.
Groetings,
Jan
www.althofweb.nl