HMML Version 2.0 deel 8

• WvdA

Het Moderne Molenleven Version 2.0 deel 8

Stel: Uw molen heeft een technisch probleem en voor de oplossing hiervan bestaan globaal bezien twee oplossingen; laten we ze gemakshalve even Oplossing A en Oplossing B noemen. Wat doet u? U huurt een adviseur in, ook wel deskundige genoemd; dat kost een paar centen, want advieswerk is duur, maar dan heeft u ook wat. De adviseur gaat niet over één nacht ijs, maar gaat voorvarend aan de slag. Hij doet onderzoek, doet wat se-rearch, doet nog eens onderzoek en brengt tenslotte een lijvig rapport uit met een advies: De deskundige adviseert oplossing A. Oei, dat is balen, want u wilt helemaal niet oplossing A; U wilt oplossing B. Nu is het voordeel van deskundigen dat men – en dit geldt voor ieder vakgebied voor zover te overzien – het onderling nooit helemaal met elkaar eens is. Dus wat doet u?: U gaat net zo lang op zoek naar een deskundige die oplossing B adviseert. Dat kost wederom een flink aantal duiten, maar dan heeft u – wederom – iets. Sterker nog: Dan heeft u precies wat u wilt horen. De deskundige gaat min of meer pro forma aan de slag; echt zinvol is het allemaal niet, want u weet (met hem) toch al wat het advies wordt, maar daar laat u zich niet door uit het veld slaan. En eindelijk, na heel veel jaren en heel veel gepeperde rekeningen heeft u eindelijk uw zin: Joepie, u kunt met oplossing B aan de slag! Dat de klus onderhand meer aan advieswerk heeft gekost dan aan restauratiewerk kan u uiteraard niets schelen.

Ja, ik weet het, het klinkt weer allemaal als een karikatuur, maar dit is toch ongeveer wat er de afgelopen – pakweg – 12 jaar bij mij op de molen aan de hand is geweest. Geteisterd door extreme lekkages staat hij inmiddels al bijna 13 (!) jaar in plastic zeilen gehuld en sindsdien heeft een half dozijn metselwerkdeskundigen zich over de stenen romp ontfermd. Na een jaartje of tien was het devies van deze deskundigen wel ongeveer eensluidend: restaureren als ‘schoon metselwerk’ is zinloos, want op deze wijze wordt de romp nooit meer waterdicht; er zal toch iets van een stucwerk moeten worden aangebracht. Maar de gemeente (de moleneigenaar) wil koste wat kost geen stucwerk, dus is momenteel voor de zoveelste keer een metselwerkdeskundige monsters van de stenen, het voegwerk etc. aan het nemen. Dit zal uiteraard voor de zoveelste keer in een laboratorium worden onderzocht, er zal voor de zoveelste keer een lijvig adviesrapport worden gepubliceerd, maar – afgaande op wat gesprekken – is mij de conclusie nu al duidelijk: de molenromp kan WEL als schoon metselwerk worden gerestaureerd.

De gevolgen zullen iets minder dramatisch zijn als in het verleden. Door het nagenoeg volledig verdwijnen van de maalfunctie, zal ik niet zo snel meer een productschade leiden van ca. 7000 gulden. Wat me wel zorgen baart is de woning. Ooit, over héél veel jaren, moet ik daar weer gaan wonen en ik ben bang dat de dan schitterend gerenoveerde woning in één seizoen weer zal veranderen in het beschimmelde sportfondsenbad zoals ik dat ken uit medio jaren ’90.

Ik hoop natuurlijk dat ik geen gelijk heb, maar ik vrees dat ik wel gelijk heb. In dat geval kunt u mij t.z.t. inhuren als metselwerkdeskundige. Reken er niet op dat ik goedkoop zal zijn!!

WvdA

• Jan Hofstra

Van “Asterix in Helvetië” heb ik geleerd dat als je wilt dat de patient komt te overlijden je er altijd veel dokters bij moet halen.

• Peter van Kuik

Er is nog de oplossing die in Postenk is toegepast in de jaren 70. De buitenste steenlaag wegbikken en er uitwaterend een nieuwe laag tegenaan metselen. Hoeft alleen maar aan de weerkant. De molen in Postenk is er van zeiknat kurkdroog mee geworden en je hebt toch schoon metselwerk. Een dure oplossing uiteraard en het kan ook alleen maar als je erg dikke muren hebt, anders overleidt de patient tijdens de operatie. Heb je ook geen dokters en laboratoria voor nodig want je zet er nieuw spul tegenaan. Wel een goede metselaar natuurlijk.

• De Geslaagde Vrouw

“ Bij een regelmatig in bedrijf zijnde stenen molen wordt het vocht dat aan de binnezijde van het mestelwerk kan ontstaan afgevoerd door middel van natuurlijke ventilatie als gevolg van de trek die in de romp ontstaat. Bij een vrijstaande romp wordt dan de buitenzijde van het mestelwerk door de wind voldoende droog gehouden. Veranderingen in deze toestand treden op zodra de molen voor bewoning is ingericht.”

p.71 P.W.A.E. van Bussel, Korenmolens, Eindhoven 1981

Margreet-die maar studieus blijft-

• Rob Pols

Datzelfde is in de jaren zeventig ook gedaan bij de korenmolen De Drie Lelies in Maasland, maar dat is toch geen succes gebleken. De molen is van binnen zeik- en zeiknat.

• Margreet

Jacob Dekker wil je bovenstaande nickname even van je lijstje afhalen? Ik vind 'm niet zo geslaagd, bij nader inziens. Ik zocht een alternatief voor alle leuke namen waarin het woord molenaarsvrouw voorkwam. Dit omdat er afgelopen zaterdag een molenaar bij ons op bezoek was die me vroeg hoeveel emancipatiegolven ik gemist had; onze dominee de molenaarsman noemde in een stukje in het kerblaotien; zelfs de pers er bezwaar tegen begon te maken. Ik denk dat ik Leo Middelkoop gelijk ga geven dat hij bezwaar maakte tegen de in bovenstaande post door mij gebezigde uitdrukking. Tijdens mijn omzwervingen door molenland kwam ik minstens een vrouw tegen die veel geslaagder is dan ik, maar niet gilde-gediplomeerd dusss…

Doorslaande molenmuren pleiten er m.i. voor een molen maar gewoon te gebruiken waar die voor is. Anderzijds: de zeswielenmolens zouden wellicht niet behouden zijn gebleven als ze niet ooit een oplossing voor de woningnood waren geworden, iets dergelijk geldt voor de Weltermolen in Heerlen; ‘Fleurke’ in Zevenbergen en wellicht nog een heleboel andere molens.

Zo een laatste ongevraagd, maar wel gratis advies, Margreet

• Tim Dreessen

TU delft heeft een aantal jaren geleden onderzoek verricht naar de ‘'stenen molen-ziekte’' en een aantal proeven op verschillende molens uitgevoerd. Bij ons op de Wippersmolen (Maassluis) is een aantal maatregelen genomen. Dit heeft geleid tot aanmerkelijk minder vochtproblemen binnen in de molen.

Misschien zou het de moeite lonen het (uitgevoerde) onderzoek van TU delft er eens op na te slaan.