"Sterker nog: ik denk dat het klampen van de zeilen - onbedoeld - best wel een nadeel is (geweest) van het systeem-Dekker.
In de praktijk zal men met dit systeem vrij snel uit de zeilen zijn, waarna deze zeilen, die meestal een enkele klamp hebben, de werking van de stroomlijn alleen maar verstoren en het effect dus weer teniet doen."
De Pendrechtse Molen begint te malen met windkracht 3 en is met windkracht 4 uit de zeilen. Klampen gaat altijd aan de voorkant, behalve als het harder waait dan gaan de zeilen achterom om de stroomlijn te verstoren. Neemt de wind verder toe, dan wordt het “zwichten met de staart”. Bij het aan de voorkant klampen heb ik nooit gemerkt dat dat nadelig is voor de gang.
'Misschien moeten molenaars van ‘Dekkermolens’ eens kijken hoe ze op De Wachter te Zuidlaren de zeilen hijsen. Het geheel verwijderen van het zeil, als de molen het zonder zeil afkan, zal bij een ‘Dekkermolen’ volgens mij alleen maar winst opleveren."
Ik ken dat alleen van verhalen en wat ik er van begrijp vind ik het verschrikkelijk. Zonder zeil heb je ook niet de mogelijkheid om de zeilen achterom te klampen en dat zou ik toch wel missen.
“De enige Dekkermolen waarmee ik ooit maalde, de Hogeveense te Noordwijkerhout, kon die Monumentendag gemakkelijk zonder zeil. Echt veel wind was er niet, maar de molen liep als de bekende speer. De zeilen worden, voorzover ik dat heb kunnen vaststellen, ook niet meer gebruikt, maar los op de eerste zolder bewaard.”
Een molen verdekkeren en dan de zeilen maar afschaffen, daar heb ik nooit wat van begrepen. Zoals boven staat, begint de molen met windkracht 3 te malen en met windkracht 4 gaat die op de lege. Met het afschaffen van zeilen lever je dus precies de winst van het verdekkeren in.