zeilen over de borden.

  • Robert Van't Geloof

    Hoi hoi

    Iemand beweerde altijd als je een molen de zeilen op z'n altenaas weg klampt

    en dan leeg daar mee gaat draaien dat dan de molen rustiger zou draaien.

    Nu hoorde ik onlangs van anderen dat hij dan juist harder gaat.

    Wat is dan waar? Ikzelf denk het laatste.

    Groet Robert

  • Rob Pols

    Ik denk het eerste! Het opgerolde zeil werkt remmend omdat het ‘profiel’ van de voorzoom wordt onderbroken. In hoeverre dit verschilt met de breedte van de borden, opstand en diepte van de zeeg is mij onbekend, maar het zou dan misschien wel weer in sommige situaties versnellend kunnen werken.

    Gewoon eens uittesten en kijken wat het verschil is?

    Rob P.

  • Rob Simons

    Ik denk dat het bij Oudhollands weinig verschil zal maken..

    De reden om bij het zonder zeil malen de zeilen achter 1 zeilhaak te gooien, is dat de zeilen dan veel vaster zitten, m.a.w. veel minder de kans hebben om te gaan schuiven en dus slijten.

    En ja, de zeilen beveren bij Oudhollands lijkt me niet echt nodig, dus.. ;)

  • Jan Althof

    Bij Deckers werkt het “remmend” omdat de luchtstroom langs het vleugelprofiel wordt verstoord. Een aantal malen toegepast bij De Pendrechtse Molen bij harde wind.

  • Mario Collombon

    Op die manier klampen werkt remmend. Maar de beste manier om het te ontdekken is door het eens uit te proberen!

    Zo werkt het ook remmend wanneer je korte halfjes maakt en het zeil om de voorzoom slaat.

    groeten Mario

  • Justin vd Heuvel

    Ik ben het wel met Rob eens, maar ook met Rob ;)

    Als het zeil in twee klampen ligt dan word het profiel van de voorzoom op een plaats verstoord. Als je het zeil dan alleen in de bovenste klamp hebt en het terug gooit over de voorzoom word deze dubbel verstoord en neemt de snelheid dus af.

    Een andere rede is slijtage. Zo ervaar ik dat op TL. Het stuk zeil tussen de onderste klamp en de heklat ligt ontzettend te schuren langs de roe als het geklampt is. Dus bij het draaien met 2, of geen zeil leg ik de zeilen het liefst terug over de voorzoom, waarbij ik het zeil dan een slag om de heklat draai en dan vast zet. Dit heb ik al eens geprobeerd en het werkt inderdaad.

    Wat de snelheid betreft, ik weet het niet. Daarom zal ik het de volgende keer (als er weer eens leeg gedraait word) proberen of er daadwerkelijk verschil is bij 1 of 2 klampen.

    Groetjes, Justin

    www.everyoneweb.com/molenterleede (nieuwe collega vd maand)

  • Jelle van Daalen

    Toen ik nog op molen nummer 3 in Heusden draaide was het zo als je de zeilen over de borden heen klampte ging de molen harder draaien dan dat ze achter twee klampen waren gelegt. Maar een standerdmolen heeft een vlak op gehekt tuig. Op m,n molen in Den Hout werkt het alleen maar tegen. Het geeft een remmend effect.

    Vr gr Jelle van Daalen

  • leo middelkoop

    Sterker nog: ik denk dat het klampen van de zeilen - onbedoeld - best wel een nadeel is (geweest) van het systeem-Dekker.

    In de praktijk zal men met dit systeem vrij snel uit de zeilen zijn, waarna deze zeilen, die meestal een enkele klamp hebben, de werking van de stroomlijn alleen maar verstoren en het effect dus weer teniet doen.

    Misschien moeten molenaars van ‘Dekkermolens’ eens kijken hoe ze op De Wachter te Zuidlaren de zeilen hijsen. Het geheel verwijderen van het zeil, als de molen het zonder zeil afkan, zal bij een ‘Dekkermolen’ volgens mij alleen maar winst opleveren.

    De enige Dekkermolen waarmee ik ooit maalde, de Hogeveense te Noordwijkerhout, kon die Monumentendag gemakkelijk zonder zeil. Echt veel wind was er niet, maar de molen liep als de bekende speer. De zeilen worden, voorzover ik dat heb kunnen vaststellen, ook niet meer gebruikt, maar los op de eerste zolder bewaard.

    Groet,

    Leo

  • Barend Zinkweg

    "Sterker nog: ik denk dat het klampen van de zeilen - onbedoeld - best wel een nadeel is (geweest) van het systeem-Dekker.

    In de praktijk zal men met dit systeem vrij snel uit de zeilen zijn, waarna deze zeilen, die meestal een enkele klamp hebben, de werking van de stroomlijn alleen maar verstoren en het effect dus weer teniet doen."

    De Pendrechtse Molen begint te malen met windkracht 3 en is met windkracht 4 uit de zeilen. Klampen gaat altijd aan de voorkant, behalve als het harder waait dan gaan de zeilen achterom om de stroomlijn te verstoren. Neemt de wind verder toe, dan wordt het “zwichten met de staart”. Bij het aan de voorkant klampen heb ik nooit gemerkt dat dat nadelig is voor de gang.

    'Misschien moeten molenaars van ‘Dekkermolens’ eens kijken hoe ze op De Wachter te Zuidlaren de zeilen hijsen. Het geheel verwijderen van het zeil, als de molen het zonder zeil afkan, zal bij een ‘Dekkermolen’ volgens mij alleen maar winst opleveren."

    Ik ken dat alleen van verhalen en wat ik er van begrijp vind ik het verschrikkelijk. Zonder zeil heb je ook niet de mogelijkheid om de zeilen achterom te klampen en dat zou ik toch wel missen.

    “De enige Dekkermolen waarmee ik ooit maalde, de Hogeveense te Noordwijkerhout, kon die Monumentendag gemakkelijk zonder zeil. Echt veel wind was er niet, maar de molen liep als de bekende speer. De zeilen worden, voorzover ik dat heb kunnen vaststellen, ook niet meer gebruikt, maar los op de eerste zolder bewaard.”

    Een molen verdekkeren en dan de zeilen maar afschaffen, daar heb ik nooit wat van begrepen. Zoals boven staat, begint de molen met windkracht 3 te malen en met windkracht 4 gaat die op de lege. Met het afschaffen van zeilen lever je dus precies de winst van het verdekkeren in.

  • Rob Simons

    Op de database zie je de Hogeveense met 2 zeilen. Iets wat je vroeger in Noord-Brabant en Limburg vroeger ook vaak zag: deze molens hebben immers meestal een lage overbrenging en dus weinig te trekken, waardoor 2 zeilen genoeg konden zijn. Bovendien wordt op de ‘lege’ roei de stroomlijn dan ten volle benut.

    Dat het aan de voorkant klampen niet nadelig is voor de stroomlijn lijkt me inderdaad logisch.

    Het lijkt me achter wel dat die zeilen achter één zeilhaak wel snel de neiging kunnen hebben tot schuiven en dus slijten. Heb je daar ervaring mee, Barend?

    De Sint-Antonius-Abt in Borkel heeft, toen die verdekkerd was, ook maar enkele jaren met 4 zeilen gemalen. Deze werden aan de voorkant geklampt achter 2 zeilhaken. Op iets jongere foto heeft de molen slechts 2 zeilen die in de lijnen gelegd werden!

    De molen van St.-Huibrechts-Lille heeft vele jaren gemalen zonder dat er zeilen op het Dekkergevlucht zaten, dit was mogelijk door de grote vlucht en de kleine overbrengingsverhouding.

    De Hofwegense molen te Bleskensgraaf (een fokkenmolen) heeft geloof ik ook nog jaren voor de polder gemalen zonder zeilen te hebben (ook grote vlucht en weinig te trekken).

    Of een gestroomlijnde molen het kan doen met 4, 2 of geen zeilen verschilt dus van molen tot molen.

    Groeten van een “oud tuig” molenaar,

    Rob