zeilen over de borden.

• Mario Collombom

Een groot verschil bij deze manier van klampen tussen oudhollands en Dekker is ook de positie van de zeilklamp. Bij Dekker zitten vaak 1 of 2 klampen op de neus van de stroomlijn waardoor het geklampte zeil de achterzijde van de stroomlijn vrijwel niet verstoord. Bij oudhollands zit de klamp op de ‘normale’ plek zodat het zeil helemaal achter de windborden door gaat tot aan de roe en dus nog voor veel verstoring zorgt. Ik denk dat wanneer je een klamp op de zijkant van de voorzoom zou zetten het veel zal schelen.

Omdat het zeil bij Dekker eigenlijk bijna helemaal aan de voorkant ligt en alleen in het midden tegengehouden wordt door de klamp heeft het volgens mij in geklampte toestand wel meer te lijden?

groeten Mario

• Barend Zinkweg

“Het lijkt me achter wel dat die zeilen achter één zeilhaak wel snel de neiging kunnen hebben tot schuiven en dus slijten. Heb je daar ervaring mee, Barend?”

Ik heb nooit enige slijtage kunnen vaststellen, maar daarbij moet ik zeggen, dat het toch relatief weinig voorkomt om de zeilen achterom te klampen.