Zuidbroekse molen

• leo middelkoop

Beste Prikborders,

weet iemand iets van de huidige toestand en het lot van de Zuidbroekse molen, de windmotor die daar ergens aan de weg niet ver van Bergambacht staat? Ik heb de indruk dat deze al flinke tijd geleden zijn windrad heeft verspeeld, maar gaat daar nog iets mee gebeuren?

Wie kan hier meer over vertellen?

Groet,

Leo

• Willem Roose

Hoi Leo,

Ik weet dat de molen ergens in de eerste helft van de jaren '90 is gerestaureerd en toen met enig tamtam is geopend. Bij voldoende wind, zou de polder op windkracht worden bemalen. Dit systeem heeft echter maar een paar jaar gefunctioneerd vanwege een kambreuk (heten die dingen eigenlijk wel kammen bij een windmotor?). De molen is nooit hersteld, heeft nooit meer gedraaid en de polder is dus uitsluitend motorisch bemalen. Ik vermoed dat er weining tot geen onderhoud aande molen is gepleegd. Het windrad ontbreekt thans (afgebroken? afgewaaid?), maar nog niet langer dan 2 jaar.

Groet van de ‘buurmolenaar’,

Willem

• Stefan Teeling

Ik denk een tandbreuk, de raderen worden tandwielen genoemd.

Mvg. Stefan Teeling

• Bart Hoofs

Als ik het goed heb vroeg indertijd de gedeputeerde aan Arie de Koning of men iemand wist de kennis had van windmotoren. De heer De Koning kende wel iemand en het was Jan Hofstra werkzaam bij de provincie. Jan heeft toen met zijn kennis en omdat hij geboortig is uit Friesland de bestekken gemaakt.

Nadien werd de kennis gebruikt voor de windmotor van de Kalverpolder in Zaandam.

In Brabant gaan we binnenkort de renaissance van de windmotor van Genderen beleven. Tenminste als we de geluiden van Willem Dijkstra van molenmakerij Dijkstra mogen geloven. Een mooi project waar de mulders van de Witte Molen uit Meeuwen flink voor gelobbyed hebben. Het project is een samenwerking tussen de molenmakers Straver & Bertus Dijkstra.

Bart

• Erwin Esselink

Beste Leo,

Volgens een berichtje in het AD verloor de windmotor zijn windrad tijdens de januaristorm van (18 januari) 2007. Het windrad lag sindsdien in de sloot, maar toen ik er van de zomer was lag het er niet meer.

Groeten,

Erwin

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/1769963/Snelle_restauratie_molen.html

• Niels Noorlander

De molen is bijna 3 jaar geleden met het HHS Krimpernerwaard meegegaan naar Schieland en de Krimpernerwaard. Door de wijzigingen in de infrastructuur (provinciale weg) is er voorlopig geen animo om de molen weer te restaureren.

Bij de opening in 1991 was er nog een molenaar.

Naast de molen ligt ook nog de oude fundamenten van een wipmolentje. In die tijd hebben ze die bloot gelegd en foto's gemaakt.

Laten we hopen dat de molen ooit weer wordt herbouwd. Door de aanleg van de provinciale weg zijn er een hele berg bomen gekapt op het zuid-oosten dus vanuit die hoek heeft hij weer een goeie biotoop. Het naastgelegen loetbos geeft echter meer problemen en mocht in die tijd niet worden aangetast voor Roeken die daar nestelde.

Groeten, Niels Noorlanderleo middelkoop schreef:

• leo middelkoop

Als deze molen zijn wiekenkruis (laat ik het maar zo noemen) is kwijtgeraakt en er is géén uitzicht op spoedige restauratie, dan weet ik wat mij te doen staat: ik mik hem uit de database en stuur Nelly een mailtje.

Dank iedereen voor de bijdragen.

Groet,

Leo