Europarlement wil aalscholver aanpakken

• Tom Blaak

Europarlement wil aalscholver aanpakken

BRUSSEL - Het Europees Parlement wil dat er een actieplan komt om het aantal aalscholvers in Europa drastisch te verminderen. De vogels, die twintig meter diep kunnen duiken, vormen een bedreiging voor visstanden in Europa en voor de visserijsector.

De enorm gegroei Aalscholverpopulatie in Europa vormt een serieuze bedreiging voor de visstand in Europa. Om die reden bepleit het Europarlement een actieplan om het aantal Aalscholvers drastisch terug te brengen..

Het Europarlement roept daarom de Europese Commissie op de EU-landen vrij te laten in de bestrijding van de aalscholver. Nu is de vogel nog beschermd door de vogelrichtlijn uit 1979. CDA-Europarlementariër Cornelis Visser is ingenomen met het pleidooi van het EP. „Actie is nodig voor de visbestanden en daarmee voor de Nederlandse kustvisserij en de vissers op de binnewateren.”

De aalscholverpopulatie kan worden beperkt door eieren in de nesten te schudden of door ze met paraffine in te smeren. In beide gevallen betekent dat het einde van het nageslacht. Het aantal aalscholvers is de afgelopen 25 jaar in Europa vertwintigvoudigd tot bijna 1,8 miljoen vogels. Aalscholvers etenallerlei soorten zoet- en zoutwatervis. Ze halen bijna evenveel snoekbaars uit het IJsselmeer als de beroepsvissers, bleek onlangs uit onderzoek.

Bron: de Telegraaf

• Ruud van den Aakster

Niet alleen vreten ze de wateren leeg, ze schijten ( pardon ) ook nog eens alles onder.

Daar dacht dus niemand aan toen ze beschermd werden.

Met het oog op de komende feestdagen , zijn ze zelf te eten ?

• Tom Blaak

Ik heb begrepen dat Aalscholvers niet te vreten zijn!!!

• Jacob Dekker

Alle visetende vogels zijn niet te vreten.

jAAp

• leo middelkoop

Tja.

Lang voordat God de wereld schiep vlogen deze beesten hier al rond. Toen moesten wij het (boven)wiel nog uitvinden.

Die aalscholvers hebben ook niet alles, domweg omdat zij wat laag in de hierarchie staan: zij moeten regelmatig hun vleugels in de wind drogen, omdat daar geen vet in zit. De meeste vogelsoorten hebben dat wèl.

Zoals ik al eerder op dit Bord vertelde: in mijn jeugd gold de aalscholver als een zeldzame en beschermde diersoort. Tegenwoordig struikel je zowat over die beesten en erger je om de drie molenfoto's in de Database aan het bescheten karakter ervan.

Zelf heb ik bij De Kleine Molen/De Hommel de vissedarmen wel van de roeden zitten borstelen. Inmiddels ook alweer 18 jaar geleden. Mijn huidige molen vertoont soms sporen van aalscholverbezoek, maar gelukkig niet al teveel.

Geef mij maar een visdiefje. Die zie ik iedere keer als ik met de bovenmolen maal en is stukken minder irritant.

Aalscholvers schijnen zelfs redelijk kogelvrij te zijn, want ik ken verhalen van vrijwilligers die er op hebben geschoten en desondanks de beesten daarna weer zagen opvliegen.

Toch maar de zooi steeds overhek zetten?

Groet,

Leo

• Jan Althof

Dat hebben we een tijdje volgehouden en vanmorgen viel mij weer op dat ze wél op de lantaarnpalen/lichtmasten in de buurt zitten, maar niet op de inmiddels weer normaal geparkeerde wieken. Kwestie van gewenning bij die beesten??

• Ruud van den Aakster

Kogelvrij ?

Daar geloof ik nix van, de vrijwilliger kon gewoon niet goed richten / schieten.

Dan zeg je als je hebt gemist : ze zijn kogelvrij !!!!! :-)

• Rolf

Het gaat de discussies op dit prikbord enigszins te buiten maar ik wil hier wel een keer opmerken dat de achteruitgang van de visstanden voornamelijk een gevolg is van de enorme overbevissing. Die paar aalscholvertjes … hoe hinderlijk ze je molen onder kunnen schijten, ze vreten de hele Atlantische oceaan echt niet leeg. Dat doen wij uiteindelijk zelf.

• Jacob Dekker

De populatie aalscholvers is in 25 jaar in Europa vertwintigvoudigd te 1,8 millioen vogels, noem dat maar niet een paar aalscholvertjes.

De overbevissing die de mens pleegt is natuurlijk een veel groter probleem, maar op kleinere schaal zijn de aalscholvers ook wel een probleem ( evenveel snoekbaars als de beroepsvissers uit het IJsselmeer halen, wordt ook door die paar aalscholvertjes gedaan, als ik Tom Blaak geloven moet).

jAAp

• Rob Pols

Toch maar de zooi steeds overhek zetten?

Ik heb niet het idee dat dit helpt. Ook dat wipmolentje in Oegstgeest zit steevast onder de stront en staat doorgaans overhek…..

Rob