Omwentelingen

• Jelle van Daalen

In Zuid-Holland moet je 60.000 omwentelingen maken.

In Gelderland 25.000 omwentelingen maken.

In Brabant was het 50.000 omwentelingen maken.

Hoe zit het in de rest van het land.

En hoeveel krijg je voor de omwentelingen.

Mijn mening is dat mensen die in of naast de molen wonen minimaal 100.000 omwentelingen moeten maken. Mits de molen wel in redelijk goede staat verkeerd.

Vr gr Jelle

• Tom Blaak

Jelle voor Zuid Holland geldt een ondergrens van 60.000 en een bovengrens van 300.000 omwentelingen. Dat wil zeggen dat je vanaf 300.000 aan je maximale draaipremie zit, uit mn hoofd gezegd is dit 580 euro.

Ik weet niet hoe dit met vergoedingsbedragen zit in andere provincies.

Tom

• Andreas de Vos

In Noord-Holland was de draaipremieregeling niet slecht (vergeleken met andere provincies juist zeer goed), maar inmiddels wel afgeschaft. De provincie gaat het budget van de draaipremieregeling op een andere manier verdelen aan de moleneigenaren. Niet meer op basis van omwentelingen, maar hoe de regeling er uit komt te zien is nog niet helemaal duidelijk. Wel is bekend dat een moleneigenaar per molen maximaal €1000,- kan krijgen en het totale budget blijft gelijk.

De draaipremie was verdeeld in 2 groepen: binnenkruiers en buitenkruiers (stellingmolens etc). Molen moest een vlucht groter dan 8 meter hebben, minimaal 10.000 omwentelingen maken om in aanmerking te komen (die tellen wel mee) en voor de binnenkruiers was het de premie €0,45 per`100 omwentelingen met een max. van €2350,- (geloof ik). Buitenkruiers €0,46 per 100 omwentelingen en het maximum lag iets hoger.

Helaas is dat afgeschaft, maar voor de molens die weinig kunnen draaien is het wel een voordeel. Wel jammer voor de moleneigenaar waarvan de molen(s) de volle premie binnen kan draaien, die gaan er nu per molen minimaal €1300,- per jaar op achteruit…

Ik ben erg benieuwd wat de nieuwe regeling aan voorwaarden stelt om in aanmerking te komen voor die €1000,-….

Groetsels,

Andreas de Vos

• Mike Ekelschot

Ik krijg betaald per uur dat ik daar op die molen ben.

Zit geen erkende teller op, alleen een “kantelbak”-teller van een oude

graankuiser (werkt ook goed overigens).

“Mijn mening is dat mensen die in of naast de molen wonen minimaal 100.000 omwentelingen moeten maken.”

Kan je nooit eisen, is (als échte molenliefhebber) wellicht haalbaar, maar dan nog…

Een verdeling van “het totaal bedrag over het x-aantal molens” zoals Andreas aanhaalde in NH: da's toch ook niet erg “belonend” voor het enthousiasme .. (?)

• D'Orangemulder

Ik vind dat Jelle gelijk heeft, er zijn zo veel molens waar molenaars naast wonen en maar zelden of nooit draaien, ik kan daar zelfs kwaat om worden.

Er zijn zelfs molenaars die vaker willen draaien maar dat gewoon niet kunnen omdat het te ver rijden is, en mensen die er dan op wonen trekken dat ding nooit op, ik kan daar met mijn hooft niet bij, gewoon als je thuis bent die vang op halen kleine moeite lijkt me.

Gr van een molenaar die niet bijn zijn molen woont en toch al 325.000 omw op de teller heeft.

• leo middelkoop

Maar jij bent nog jong en onbedorven en dat ben ik in beide gevallen niet meer.

Groet,

Leo

• Willem Roose

20 jaar geleden was er in Zeeland best een goeie regeling: een gulden voor 300 omw. zonder maximum. Om dat ik in Arnemuiden het geld zelf kreeg, heb ik er ooit wel eens 1000 gulden in een jaar uitgesleept; dat was toen best veel geld.

Beroepsmolenaars kregen dus 4000 gulden per jaar bij 1,2 miljoen omw.

Hoe de regeling nu is, is me niet bekend.

Groet,

Willem