ZEELAND - De Coppensmolen geeft al bijna 125 jaar mede kleur aan Zeeland. Op 17 november 1883 werd de molen voor het eerst aangemalen en ondanks de veranderingen die de buurt heeft ondergaan, staat hij nog fier overeind.

http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/00933/BD_FOTO_6036781-b08_933757b.jpg

Sjef van Dongen maakt deel uit van de geschiedenis van de molen. Ondanks zijn leeftijd van 85 jaar loopt hij nog kwiek rond, zonder blijk te geven van vele jaren zwaar werk. “Het was veel sjouwen met zakken van vijftig kilo, maar na een tijdje raak je daar aan gewend. Je wordt sterker. Ik heb nooit hoeven klagen over fysiek ongemak.”

Op de plaats waar de Coppensmolen nu staat, stond eerst een reguliere molen. “Maar die is tijdens een storm in elkaar gedonderd. Toen hebben ze delen van de oude stadsmuur van Grave gebruikt om een nieuwe molen te bouwen.” Van Dongen heeft het vak van molenaar geleerd van de familie Coppens. “Ik trouwde met Marie, de dochter van Anton Coppens. Zijn broer Piet had een knecht nodig en ik ben er toen ingestapt. Dat was in 1947. Ik stam uit een boerenfamilie en was gewend aan hard werken.”

Het leven als molenaar leverde weinig geld op. “Ik heb nooit iets opzij kunnen leggen, maar we hebben ook niet in armoede geleefd. Maar we hadden ook nooit veel nodig. Ik ben misschien vijf keer tijdens mijn molenaarstijd op vakantie geweest. Dat was dan in Frankrijk, waar familie woont.”

In 1971 werd de molen eigendom van de gemeente. Van Dongen: “Ik moest wel verkopen, want we konden er op een gegeven moment niets meer mee verdienen.” Samen met zijn zoon Cees ontvangt Sjef van Dongen regelmatig gasten in de molen. Ieder jaar komen honderden kinderen kijken hoe het eraan toe gaan in de molen. De 125ste verjaardag van de Coppensmolen wordt gevierd op acht november met een gezinsdag en feestdag voor buurtbewoners. Op 15 november volgt een feest voor genodigden, waarbij de molen officieel in werking wordt gesteld. Op de jubileumdag zullen radioamateurs van binnen en buiten Europa contact zoeken met de molen. De feestelijkheden worden op zondag 23 november afgesloten met een open dag voor iedereen.

Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/udenveghel/3979278/De-Coppensmolen-al-125-jaar-een-begrip.ece