restauratie Nieuwe Tommemolen (7)

  • Mike Ekelschot

    Vandaag de tijd gehad om de trap te vernieuwen (lees: “nieuwe maken”)

    Op de trapbomen is alles nieuw (soms zoals het was en hier en daar

    vervangen door een betere constructie).

    Speciaal voor de Mopperende Molenaarsvrouw:

    Treden en mannekesstijlen van twee houtsoorten die zijn wéérga niet

    kennen in de traditionele molenbouw: ANGELIM PEDRA en PADOUK.

    Overigens gewoon voor gekozen omdat het goedkoper is dan eiken…

    Gelukkig voor Margreet hebben wij hier nog échte carbolineum zodat

    alles uiteindelijk even bruin is!

    meer info: —————————>>

    www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1907

  • Rob Simons

    Ziet er mooi uit.

    Hoe zit het nu eigelijk met het wiekenkruis?

  • Mike Ekelschot

    dat zit er nog niet hè… ;)

    Daar wordt volop aan de tekentafel over na gedacht!

    Kheb immers vele opties, waarvan één zeker niet en dat zijn terug de orginele pestelroeden aanbrengen..

    Voor de rest is het een kwestie van geld tegenover levensduur en levensduurte

    (hoe meer ik er zelf aan kan doen hoe ‘goedkoper’, want vrije tijd kost niks…

    als is dát relatief natuurlijk!)

  • H.Noot

    Mooi stukje vakwerk. De volgende keer wel even een paar kranten onder leggen tijdens het carbolineren!

    Harmannus Noot.

  • een vestingmulder

    Hoi Mike,

    Beschik je over een kraanwagen of hoe ga je anders die kast op die standerd krijgen? Prachtig stuk werk trouwens

    gr Huib

  • Mike Ekelschot

    waarschijnlijk op de zelfde manier erop als eraf: een Manitou*.

    Kraantje huren is ook een optie, maar dat zien we dan wel weer.

    (is voornamelijk afhankelijk van het toekomstig terrein).

    Huren kost de kop niet als het voor één dag is. Staart en roeden op

    de oude manier erin (iets dat theoretisch ook met de kast kan: dé Schalk!)

    Het transport naar de Molendreef is gedaan met m'n transit, maar

    ik denk dat voor het transport in de toekomst ik dan de kast plat op zijn

    zijkant (minder hoog! en al die elek.draden over de baan hier..) op een

    trailer ga leggen die ze gebruiken voor auto's te transporteren..

    *http://www.be.manitou.com/nl/boomdiagram/presentatie/presentatie/manitou-benelux.html

  • Lieven Denewet

    Aangaande de roeden zou ik een (houten) pestelkruis toch niet uit de optielijst schrappen. Alhoewel dat systeem bijna automatisch geassocieerd wordt met “problematisch”, gaat dat volgens mij veel minder op bij kleinere molens.

    Dat is zelfs al merkbaar bij de “erkende grote” molens die iets kleiner zijn uitgevallen, zoals de Hubertmolen van Wenduine of de Preetjesmolen van Heule.

  • Mike Ekelschot

    'k Weet het Lieven, maar één van de opties is nog steeds Dekker stroomlijn (aluminium bekleding en dan in elk geval Alu. heklatten) en dan heb ik daar liever een stalen roede onder zitten die dik in de zinkverf staat.