Nog gemalen vandaag?

• L.v.d.W.W.

Jep, uiteraard weer bij “De Groeneveldse Molen”

Eemaal 's ochtends aangekomen eerst de kleine molens opgetrokken, dat liep leuk.

Niet veel later had ik de grote molen ingespannen met 2 vol en 2 halve, terwijl Rob nog wat uitziekte. Later werd de molen in 't werk gezet en had ik de punten er weer bij gelecht, en dat wilde af en toe wel!

Zo liep het ongeveer de hele dag.

Ook hebben we nog de kammen in de was gezet, zodat het niet meer zo'n herrie maakt. Dat ging vrijwel vlekkenloos, de herrie was in ieder geval gaan liggen:).

Ook ben ik nog druk bezig geweest met filmen, deze film is zodadelijk te bekijken.

Tegen 5 uur ben ik wegens omstandigheden naar huis gegaan, terwijl de molen nog steeds maalde.

Gr, Luc

• Rob Simons

Vandaag een dagje meegemalen op ‘Antonny’, oftewel de Sint-Anthoniusmolen te Kessel. Om half 11 zijn we begonnen op het zuiden en hebben we nog een zakje boekweit gemalen. Daarna de molen even los laten draaien en de kruip gedemonteerd om alles proper te maken . Nadat dat in orde was, hebben we de steen weer in het werk gezet enzijn we koren (rogge) gaan malen. Zeker ‘s namiddags liep de molen af en toe aardig door, zo’n 70 enden. Intussen was de wind iets gedraaid naar ZZW.

Tegen zonsondergang viel de wind nagenoeg helemaal weg en kromp naar het ZZO, waardoor de molen stilviel. Even later dus een stukje gekrooien, en na enig duw- en smeerwerk begon de molen weer rustig te lopen, zo'n 20 enden.

Rond half 9 de vang erop gelegd en afgezeild. Zo hebben we bijna 500 kg kunnen malen.

Was erg leuk om eens op een malende standaardmolen mee te lopen, helaas hebben we die hier niet in de buurt… Mooie dag!

Foto's:

http://picasaweb.google.nl/robsimons88/Kessel#

Groeten,

Rob

• L.v.d.W.W.

De film is zo goed als klaar, en is te bekijken op: http://nl.youtube.com/watch?v=ETsd_my8AYc

Uiteraard blijven de reacties welkom;).

Veel kijkplezier,

Luc