voor de liefhebber

• Hans Roest

Ik vond dit plaatje van de ijzergieterij schretlen in leiden uit ca1890 met een nieuw gegoten molenas links op de foto ,wie weet tot wanneer daar assen gegoten zijn?.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6MXMBDDD

• Erik Stoop

Zover mij bekend is de as met het hoogste nummer van Schretlen nummer 243 die in 1887 is gegoten. De as zat in de molen van de Zuidpolder in Edam. Wanneer de as is gestoken is me niet bekend, wel dat de kop is gescheurd tijdens het doorhalen van de roeden op 12 december 1994. Er is daarna een as ingekomen van de gieterij Hardinxveld met nummer 64.

Overigens een schitterende foto!

Groeten, Erik

• Erik Stoop

Wie kan overigens zeggen waarvoor deze machine diende? Het lijkt wat op een schepschijf, maar gezien de rest van de constructie kan ik me dat niet voorstellen. Fantastisch dat de foto zo scherp is dat zelfs te zien is dat op het gietstuk middenonder staat dat het nr 2 is uit 1871, maar nogmaals waar diende het geheel voor?

Groeten, Erik

• Hans Roest

ik denk dat het onderdelen voor een ophaalbrug zijn.

• Martin E. van Doornik

Misschien is het een reclamefoto om al de gietstukken “voor de show” te laten zien. Prachtig overigens. Zo'n molenas van Schretlen is aan de vier sterpunten op de askop te herkennen, hier links op de foto.