hard gedraaid

• nathan voogd

hallo allemaal,

vandaag hard gedraaid

eerst met borden en toen zonder borden.

soms stond de staart te raggen.

en hij stond onder de wind.

grt nathan

• Meelmuisje

Zozo Nathan.. Verderop in het land stond De Onrust ook wel leuk te malen met 4 volle op het W-ZW later Z-ZW.. Soms liep ie wel even lekker door:)

Om 5 uur de molen trouwens ingehaald en flink komend weggezet!

Gr, Thomas Griffioen

• Willem Roose

Zo, wat een progressie op zondag! ;-)

Grt,

Willem

OK, als ik dan toch reageer: Arend vandaag flink staan draaien met 4 lange halve, later 2 volle en 2 lange halve en wat rogge gemalen. Haastrechtse Molen draaide aan het begin van de middag flink met 4 volle, op de terugweg - in het donker - met 4 halve

• nathan voogd

jullie zijn het toch met me eens dat het zaterdag een prachtwind was.

grt nathan

• Robert Van't Geloof

Nathan bedoeld zaterdag hoor Thomas en Willem.

Want daar MAG echt niet zondags gedraid worden.

gr robert

• Willem Bever.

Dat ben ik onmiddelijk met je eens, Nathan.

Gisteren (zaterdag) begonnen om 8.30 u met rondvol, en de gehele dag geen touwtje meer aangeraakt.

om 20.00 u aangehouden en de zeilen weggerold.

Toen kwam, net als nu trouwens, de wind er wel aardig door!

Reden dat we gisteren om 20 00u al stopte, was omdat een onzer molenvrienden zijn verjaardag vierde.

Overigens hebben we de ‘schade’ van gisteravond vandaag ruimschoots ingehaald.

Groet van de Bever.

• Robert Van't Geloof

Ook ik ben het met je eens Nathan .

Heerlijk mooi windje.

zondag hebben pa en ik de Hertboomolen in OLV Lombeek bezocht.

Er stond niet veel wind. Zeg maar oost 1 a 2 Tot onze verbazing zagen we De Hertboom tergend langzaam draaien met 4 korte halfjes.

Terwijl we naar de molen liepen ging ie steeds rustiger. Eerst eventjes kennis met de molenaars Johan en Jean gemaakt. Die het erg leuk vonden om een nederlandse leerling te ontmoeten. Terwijl we dus kennis maakte viel de molen helemaal stil. Na bezoek van de molen . Zijn we nog even naar het hertboommolenmuseum gelopen . Erg klein museumpje. Maar Leuk opgezet.

De museum beheerster vond het ook leuk om een hollandse leerling te ontmoeten.

Boven was er een molenbibilotheek. Daar mocht ik eens boeken bekijken. Leuk.

ook heb ik nog een setje ansichtkaarten gekocht en een heel mooi goedkoop

t'shirt waarop ee mooi doorsnede van de hertboommolen stond.

Toen we uit het museum liepen stond de molen nog steeds stil met 4 halve.

Jean stond boven bij de trap. En riep robert Johan is in het molenaarshuis. Dan gaan we met z'n allen even wat drinken. Het was rond 16:00 Jean vroeg of iik de molen wilde uitspannen?. Ja hoor dat wilde ik wel. Eerst liet Jean zien hoe hun afzeilen. Vanaf het 2e end mocht ik ze zelf wegrollen.Wat een licht vangetje.

heeft de molen. Nadat de molen afgezeild was En in de vreugd stond

(hertboom staat altijd vreugd op een enkele keer na dan ) Moest hij nog zuidwest gezet worden. Ik mocht het eens proberen met het windkoppel.

Toch wel raar gevoel ben meer spaken gewend. Toen hij zo stond hebben we met 6a7 man de molen verder om geduwd :D . Na dat hebben we nog even gepraat en zijn we de tocht naar ons Waterijk Molenlandje gaan wagen.

Rond 18:45 kwamen we moe maar tevreden thuis.

Gisrteren Was ik weer te gast bij Cor in Streefkerk.

Ik zou naar Willem gaan Maar hij was ziek.

Om 09:00 was ik bij Cor.Hij had de molen al opgetrokken in de lege. op zzo En die liep 10 a 20 enden. Toen mocht ik de molen rondvol leggen. En toen liep hij goed.

Later de dag zijn we naar z gegaan. En later de dag ook gezwicht naar 2volle en 2 Alblasserwaardsehalve*

Later 4 Waerdse halve*.

Om 16.30 hebben we de molen afgezeild en zw gezet.

Onderweg smorgens ging De Hoop in OudAlblas mooi rond in de lege.

Vanaf de 8kant konden we alleen de kortlandse zien draaien met 4vol.

Onderweg draaiden in kinderdijk.

De Hogemolen 4halve. Nederwaardmolens nr 1 2vol-2half nr 2 nr 3 nr 5 rondvol.

Nr 4 2vol-2half Nr 7 4duikertjes.

Overwaard werd nr 4 net afgezeild maar deze had rondvol. De Blokker liep goed door rondvol.

Groet Robert

* alblasserwaardse halve zijn halve met 1 zwichtlijn . Maar dit zijn geen hogelijnen.

• leo middelkoop

Het zal er dan in Aarlanderveen best flink aan toe zijn gegaan; zelf had ik gisteren in Leidschendam aan twee schuine meer dan voldoende om lekker water te kunnen geven.

In het begin voerde ik even helemaal geen zeil maar dat werkte niet: de middenmolen maalde van ca. 13.15 - 14.15 met twee volle en mikte het water zover omhoog, dat mijn scheppen wel erg diep in het water kwamen te staan en ik die twee schuine erbij deed.

Daarna de tussenboezem min of meer leeggemalen. De wind was pal Zuid en dat maak je toch maar weinig mee.

Groet,

Leo

• Frans Kroon

Van 11.00 tot 15.30 zondag gemalen met 4 volle zeilen op het zuid-westen, later kromp de wind naar zzw. Het ging weer heerlijk van dik hout ! De sloten stonden zó droog. Het maakte de ravage die 2 insluipers hadden aangericht weer helemaal goed !.

ps. Neem NOOIT geiten die vrij rond lopen !!

• Barend Zinkweg

Ja ja, als je vloeken wilt leren, moet je geiten nemen!