Varnebroekmolen Heiloo

• Eric Zwijnenberg

Op de website Geheugen van Heiloo is een verhaal gepubliceerd van de vorig jaar overleden molenaar Piet Eriks van het Varnebroeker molentje. Helaas staat er niet bij uit welk jaar dit verhaal is. Er staat zelfs niet eens bij dat Piet Eriks is overleden.

Dit is de link:

http://heiloo.geheugenvan.com/freetext.asp?content=&ftmod=freetext_000000001&id=000000020

• Andreas de Vos

Er staat voor zover ik heb kunnen zien echt helemaal niks van een datum of zo bij dat stukje, maar ik denk dat de tekst niet echt heel recent is. Aangezien het vooral verhaalt van zaken van lang geleden en eindigt met de laatste (?) grote opknapbeurt door de gebr. Poland. Dat is toch ook alweer een tijd geleden dacht ik, een jaar of 10 inmiddels?

Overigens krijg ik van die foto de indruk dat de buitenroe (horizontaal) op de foto aardig door gebogen is. Trek je de lijn van het end aan de rechter kant door naar links, kom je uiteindelijk ongeveer uit bij het eind van de binnenzoomlat, dichtst bij de roe. Geen idee hoe recent die foto is ook.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Stefan Boumans

De datum die aan de foto hangt is 2007-03-04.

• Ruud van den Aakster

Niets ingewikkeld…

Dat komt omdat de molen jarenlang op de zelfde manier is weggezet, nl met de fokroeden horizontaal.

Op een van de roeden zit een oog waar een ketting doorheen gehaald werd met een slot.

Daardoor is de buitenroede met fok doorgebogen.

De binnenroede is na breuk vervangen door oud hollands

Ik zet ,m tegenwoordig overhek, niet dat het nog wat uit maakt, maar het gaat om het idee.

Met malen merk je er bijna nix van, ondanks dat er 25 jaar geen echt onderhoud is gedaan behalve teren en oplappen.

Dus het is een onderlopende molen die scheef staat, versleten bovenwiel, slechte vijzel en vijzelkom,enz.

Maar wel een unieke molen op een prachtige plek.

Een restauratie zit inmiddels in de planning, ook is eventueel verplaatsen aan de orde.

Meer nieuws binnenkort.

• Frank Klören

Je kunt aan Eric Zwijnenberg een foto vragen van een schilderij van jouw molentje. Hij heeft het enkele jaren geleden gemaakt van het schilderij dat mijn oom ooit heeft gemaakt.

Frank

• Muldertje

Op de achtergrond staan naar mijn weten 2 molens (1 links van de molen, en 1 rechts van de molen)?

Wie weet welke dat zijn?

Gr Toby

• Robert Van't Geloof

Ik denk rechts De Ambachtsmolen in oudorp

• Mark Ravesloot

Volgens mij is dat rechts de Bosmolen en links de Wimmenumer, beiden gelegen onder Egmond a/d Hoef. De Ambachtsmolen kan het niet zijn, Oudorp ligt ten noordoostenvan Alkmaar en de Varnebroekmolen ten zuidwesten.

Groeten Mark

• Robert Van't Geloof

Hoi Mark . Ik heb het vandaag nog eventjes nagevraagd aan mijn leermeester Fred Prins .

Hij dacht dat het de wimmenumer en De Philisteinse Molen te Bergen zouden kunnen zijn.

grt robert

• Eric Zwijnenberg

Volgens mij is er maar 1 molen te zien, helemaal rechts. Links zie ik geen molen, wel een rietstengel die je misschien voor een molenwiek aanzag.

De molen rechts is de Bosmolen. Vanaf de Wimmenumer is de Varnebroek niet te zien door de tussenliggende begroeiing. Omgekeerd misschien hooguit een topend, maar dat moet Ruud v.d. Aakster maar zeggen. Op deze foto met beperkte resolutie is dat zeker niet te zien. Ook de Philistein zal vanaf de Varnebroek nauwelijks zichtbaar zijn, en zeker niet op deze foto.

De foto is overigens met een forse telelens genomen. Met een normale brandpuntsafstand ziet het er heel anders uit. Probeer op de NOORD-foto van de volgende link de Bosmolen maar eens terug te vinden:

http://noord-holland.molenbiotoop.nl/biotooprapporten/64.pdf