sorry

• Hessel

Een wip op het Zuidwesten. Een zwart silhouet tegen een loodgrijze achtergrond. Wolkenpartijen als een Armada die met bollende zeilen het wiekenkruis bestormen. Ken je dat gevoel? Verwachtingsvol naar de volgende bui. De barometer die niet verder zakt. Vlissingen geeft 7 Beaufort. Op hol gaan zal ze wel niet. Daar kennen we elkaar te lang voor. Ze loopt op twee hoge lijnen, mijn kleine godin. Anders treuzelt ze teveel. Ze knerpt een beetje van genoegen.

Een kort berichtje van de Voorste Hellouwse. Ik begin dit medium een beetje te snappen.

Oh Don van Daalen, of mag ik Jelle Quichot zeggen?, Oh reizend orakel van Brabant waar bent ge? Want toch houden wij van je, ons molentje en ik.

Ondanks het feit dat je veelvuldig en enthousiast kond doet van je persoonlijke meningen, blijf dat doen!, voelen wij wel een molenhart kloppen op de juiste plaats. Het liefst zag jij natuurlijk ruim 1000 molens in Nederland 24 uur per etmaal malen. Voorwaar een mooie droom!

Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg

en praktische bezwaren

en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren

en die des avonds komt wanneer men slapen gaat

(Dit citaat is van Willem Elsschot)

Wellicht past je voor de komende tijd een onderzoekende houding en wat minder een oordelende.

En soms, Jelle, is “sorry” voldoende.

Want ondertussen staan hier wel twee eeuwenoude molens die de toets van de monumentenwacht kunnen doorstaan.

Toch denk ik wel daggu un goei menneke bent. Ik ken geen slechte Brabanders

Dikke knuf van Hessel van de Vurste

• Stefan Boumans

Of “Donkey Shot”?

• leo middelkoop

Dat is nog eens een mooie en milde reactie. Mogelijk begrijpt de aangesprokene er iets van. Het zal tijd worden…….

Succes daar met de voorste molen.

Ooit zag ik Piet van Malsen daar de vang lichten en moest hij, volgens mij, een meter of 10 aan touw inhalen. Is dat nog steeds zo? Volgens mij hadden beide wippen in Hellouw ooit een vangstok.

Groet,

Leo

• Justin vd Heuvel

Echt een fantastisch stukje, Hessel ;)

Ik heb er van genoten en ik hoop dat de aangesproken persoon

ook het ook begrijpt.

Leo, deze wippen hadden inderdaad een “Stokvang”

Bij de achterste zie je nog slijtage in het hout waar ooit het water

van de stok naar binnen druppelde. ('k weet niet of dat nog zo is)

Groetjes,

Justin vd Heuvel die dit stukje grinnikend heeft gelezen :D

• Petro van Doorne

Hessel,

Een schitterend stukje wat je geschreven hebt en ik hoop net zoals Leo en Justin dat Jelle (De Reizende Brabander) zich ook aangesproken voelt.

Maar ik vrees dat dit wel niet zal gebeuren, want kijk maar eens in de fijne reacties die hij her en der geschreven heeft bij Molendag Tielerwaard. Hier probeerd hij wel mee te liften op een aktiviteit die ik/wij organiseren, maar ondertussen gewoon doorgaan met de molenaar van de Achterste Molen onderuit te halen met allerlei opmerkingen, die evenals zijn eerdere stukjes nergens op slaan. Blijkbaar mag Jelle wel andere molenaars op de vingers tikken, maar als hij zelf op iets aangesproken wordt, dan draait ie om de brij heen.

Zoals jij in je stukje schrijft ken je geen slechte Brabanders, maar als ik als geboren en getogen Brabander vergeleken wordt met iemand als Jelle, dan zou ik haast mijn afkomst willen verlogenen.

Groetjes

Petro

• Hessel

Beste Leo, inderdaad is het hier nog steeds meters touw binnenhalen. Maar dat went snel hoor. Zo'n evenaar vraagt wel een bijzondere aanpak. Er zijn inderdaad nog sporen in het bovenhuis die wijzen op een eerdere aanwezigheid van een vangstok.

Groet, Hessel van de Vurste tot den Achterste

• Bart Hoofs

Maar soms is het ook maar beter dat men niet weet dat je “kattenmepper” bent…

Ofwel de sportievste stad van het land ;-)

Tot binnenkort!

Bart

• Bart Hoofs

Foutje: sportiefste stad…