hoog water

• klaas zaal

In de nacht van 10 naar 11 november en verder ook overdag heeft de noordkop van NH en mogelijk ook Friesland 40 tot 50 mm neerslag moeten incasseren. Zodoende heeft het Hoogheemraadschap HHNK bij monde van de verschillende rayonbeheerders diverse poldermolens om assistentie gevraagd. Zo maalden in ieder geval Wimmenum, de LQ, de Zuider G , de F en mogelijk nog anderen. Weet nu nog niet of het Schap zijn stoomgemaal De Vier Noorder Koggen heeft opgestookt, ing Wouda maalt al wel. Hoop nog wat meldingen binnen te krijgen. groet Klaas Zaal sr

• Andreas de Vos

Sluispolder is niet gevraagd, maar gisteravond wel aan het malen geweest. Polder stond 20cm boven winterpeil (= -1,20mNAP, de peilschaal gaf gisteravond om 18.30 uur -1,00mNAP aan).

Maandagavond om 20.30 uur de regenmeter geleegd, 33mm

Dinsdagochtend om 7.30 uur weer geleegd, 23mm,

Dinsdagavond om 18.30 uur weer geleegdm 3mm, dus in totaal 59mm in ongeveer 48 uur. Die 23mm is afkomstig van die buienlijn die maandagavond zo mooi in de lengte over Alkmaar en omgeving trok, mooi te zien op buienradar.

Dinsdag gemalen van 19.00 tot 00.15 uur, 8cm van het peil af in ruim 4400 omwentelingen. Hedenmorgen om 7 uur was het peil slechts 2cm verder gezakt naar -1,10mNAP. Ik zal met de Sluismolen niet de volle 8cm afgemalen hebben, eerder iets van 6cm. Bij normaal peil (zomerpeil, -1,15mNAP) en normale omstandigheden maalt de molen ongeveer 1cm van het peil per 1000 omwentelingen.

Inmiddels zit ik cumulatief dit jaar al op 191cm afgemalen water, gerekend van de verschillen op de peilschaal per maaldag. Dat is al 60cm meer dan vorig jaar, maar toen ook wat minder maaldagen en meer draaidagen dan dit jaar gemaakt.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Gert Klijnstra

neerslag hoeveelheid mooi te zien op actueel: http://www.knmi.nl/kd/maand_en_seizoensoverzichten/maand_260_grafiek.html

• Pandsel

Hallo Klaas,

Voor zover ik weet kan het stoomgemaal van de Vier Noorder Koggen geen water uitmalen omdat er een damwand is geslagen aan de polderkant i.v.m. onderloopsheid (zo heet dat toch, als er water onder de molen of het gemaal doorsijpelt?) Er wordt een enorme restauratie voorbereid waarin o.a. de fundering stevig wordt aangepakt. Daarna moet het weer als vanouds gaan!

Groet'n

Pandsel

• Andreas de Vos

Dat van die afgedamde waterloop klopt wel, we zijn er zelfs nog geweest tijdens de contactdag van de Provinciale Molencommissie!

Ik heb nog steeds mijn twijfels of het stoomgemaal (stoommachine museum) te Medemblik eigendom is geworden van HHNK. De site van het museum meldt hier voor zover ik heb kunnen vinden niks over (lijkt me toch wel een nieuwtje) en op de site van HHNK heb ik er ook niks over kunnen vinden.

Ik kan me voorstellen dat HHNK vanwege de waterkerende functie van de waterlopen en de fundering van het gebouw belang heeft bij het herstel (in de vorm van een financiele bijdrage misschien), maar om zo'n object te gaan kopen, ik betwijfel of HHNK dat soort stappen zou nemen, wetende van de onderhoudstoestand.

Een overeenkomst in geval hulp van het stoomgemaal gewenst is lijkt me meer voor de hand liggend.

Weet Coen Rood hier misschien antwoord op te geven?

Groetsels,

Andreas de Vos

• Eric Zwijnenberg

De aankoop gaat door, werd vorige week door HHNK-bestuurslid W. Rol meegedeeld in de PMC.

• Andreas de Vos

Ah, dus het was nog niet rond. Nou wel een goeie zaak denk, zowel voor HHNK als het museum/gemaal zelf.

Wimmenum alweer op peil? Sluispolder gisteravond toen ik thuis kwam nog maar 1 cm verder gezakt, naar -1,11mNAP, nog steeds 9cm te hoog. Maar geen wind meer van betekenis, dus dan doe je niet veel en heb het ook maar niet geprobeerd. Woensdagavond 10mm in de meter (sinds dinsdagavond) en vanmorgen weer 3mm erbij.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Kees Vanger

WOUDAGEMAAL TE LEMMER.

Ook het prachtige Woudagemaal te Lemmer is deze week opgestart om na de grote hoeveelheden neerslag de Friese boezem weer op normaal peil te brengen.

Een prachtige impressie van dit unieke stoomgemaal is te zien op:

http://player.omroep.nl/?aflID=8079172

KIJK EN GENIET!

Een ode aan een levend monument.

Kees Vanger