Traditionele molen moet na herbouw energie opwekken

• Redactie Molenprikbord

SCHIEDAM - Een traditionele moutmolen uit de achttiende eeuw kan net als een windmolen elektriciteit leveren. De Stichting De Schiedamse Molens onderzoekt de haken en ogen die aan dit initiatief kleven.

In de binnenstad van Schiedam wordt De Kameel die aan rampspoed ten onder ging, de komende jaren herbouwd op het Doeleplein. Deze molen kan 15 megawatt aan elektriciteit opwekken.

Dat is veel meer dan de stichting, die onderin de molen kantoor gaat houden, nodig heeft. De energie die overblijft zou naar het net moeten vloeien. Daarover is de stichting in onderhandeling met de netbeheerder, zei een woordvoerder woensdag.

Bron: AD

• Andre Koopal

Hmmm, tweede Nolet?

Groetjes,

Andre

• Peter van Kuik

Beter dan nog een korenmolen erbij. Zelfs in Schiedam zullen ze geen maalgoed hebben voor 6 reuzen van korenmolens.

• L.v.d.W.W.

Nou naar mijn weten wordt er op een aantal molens regelmatig nog wat gemalen:).

Maar als ik eerlijk mag zijn, dacht ik zelf eigenlijk dat het gewoon een korenmolen zou worden…. Weer wat geleerd!

Gr, Luc

• Sicco Fockens

Redactie Molenprikbord schreef:

>

> Deze molen kan 15 megawatt aan elektriciteit

> opwekken.

>

>

> bron: AD

Het zou al mooi zijn als alle molens in Nederland gezamenlijk dit vermogen zouden kunnen leveren, laat staat eentje! Of bedoelen ze 15 MWh?

groeten, Sicco

• Mario Collombon

Het één sluit het ander toch niet uit? Kan toch ook een combinatie worden?

groeten Mario

• Piet Groot

Alweer een ongefundeerd verhaaltje over de mogelijkheden met energieopwekking op traditionele molens.

15 MW is het huidige piekverbruik van een eiland als Texel.

De Traanroeier op Texel leverde gemiddeld bij een goede gelijkmatige wind met windkracht 7 ongeveer 35 A per fase.

De spanning tussen de fasen op de generator was 380 V.

Reken maar uit.

Dat is andere koek dan 15.000.000 Watt gelijktijdig opgewekt vermogen.

Piet Groot

oud werknemer Texelsche Electriciteits Maatschappij

• Robert Van't Geloof

Wat ik heb begrepen is dat het korenmolen gaat worden. Maar men is een onderzoek aan het doen of er een mogelijkheid is dat hij ook groene stroom kan produceren.

• Rob Simons

Robert Van't Geloof schreef:

>

> Maar

> men is een onderzoek aan het doen of er een mogelijkheid is

> dat hij ook groene stroom kan produceren.

Ik denk dat we het antwoord op die vraag al lang weten ;)

• Stefan Teeling

Misschien een soort tweede Kraai…??

Of door middel van werktuigen die uitsluitend elektrisch aangedreven kunnen worden?

Ene, waarom perse een korenmolen, misschien een pelmolen……??

Mvg. Stefan Teeling