Vervangen stelling korenmolen Windlust te Wateringen

• de Dorpsmulder

Ik draai op deze molen en de reden dat de stelling niet in de achtkantige vorm is terug gerestaureerd is: de meerkosten die het met zich meebrengt om de stelling weer in een achtkantige vorm aan te brengen.

Denk alleen maar eens aan de gaten van de liggers die dan opnieuw gehakt moeten worden en de vinken waarop de schoren rusten moeten ook opnieuw worden aangebracht.

Het idee om de stelling weer in een achtkantige vorm aan te brengen is zeker aan de orde geweest.

Het was Jan Hofstra die dit zeker aangekaart heeft.

Maar ja, dan moet je ook de zelfzwichting terugbrengen.

Maar je raadt het al: ook onze stichting, waar zeker alle lof naar uitgaat, heeft ook geen pot met veel geld in een verborgen hoekje staan.

Dus vandaar.

Groeten,

De Dorpsmulder

George Middendorp

• Martin E. van Doornik

M'n beste Rob P., Mario Collombon, George Middendorp, e.a.

Ik begrijp jullie reacties nu. Inderdaad meerkosten zoals nieuwe vinken enz., iets waar ik niet aan gedacht heb. Maar wat heeft een ander wieksysteem zoals zelfzwichting in hemelsnaam met een 8-k stellingvorm mee te maken? De Hoop in Haren, een zelfzwichter, heeft een zestienkantige stelling. Alle wieken draaien vrij boven de stelling.

• Rob Simons

Martin E. van Doornik schreef:

>

Maar

> wat heeft een ander wieksysteem zoals zelfzwichting in

> hemelsnaam met een 8-k stellingvorm mee te maken?

Omdat de molen toen die een achtkante stelling had, tevens zelfzwichting had, vermoed ik. Al staat dat in de database niet zo duidelijk. Maarja, dan moet je de kap ook weer gaan veranderen, enz….

• Rob Pols

De Wateringse molen had tot de onttakeling zelfzwichting op één roede. Hoewel zelfzwichting in Zuid-Holland niet veel voorkwam, waren er juist in deze hoek nogal wat molens die het hadden, zoals de nog bestaande Aeolus in Vlaardingen (begin 20e eeuw), de Molen van Bregman bij Kethel (Schiedam; romp is nog voor een deel aanwezig), Windlust in Nootdorp en een achtkante stellingmolen te Overschie waarvan ik de naam even niet weet.

Rob P.