nog gedraaid vandaag?

• Robert Van't Geloof

Ja hoor vandaag om 09:15 was ik al op De Vriendschap.

Eerst naar buiten de stelling deur open gemaakt.

Toen alles binnen na gelopen. En de stutten uit het bovenwiel gehaald.

En de as gesmeerd. Daarna de molen opgetrokken. leeg en zonder borden. Dit omdat hij nog een beetje rustig moet lopen Omdat hij net klaar is van de restauratie. Onderwel de boel gaan vegen op de maalzolder. Later zo rond 10:30 kwam de tuinjongen Joost verder helpen Toen heb ik de molen op de vang gezet en heeft Joost de luizolder gezogen. En ik met de bezem alvast de steenzolder onder handen genomen. Even later met zijn tweeen verder de steenzolder gedaan. En ook het spoorwiel en de donsbalk.

Om 12:15 ongeveer hebben nog wat verder van zw naar wzw gekrooien. En we de vang weer gelicht. Om 12.45 borden er in gedaan. Maar al snel zeil opgezocht. Met 2 korte halve liep het mooi. rond 13.15 is joost weer weg gegaan. later de middag naar 2 alblasserwaardse halve en later 2 hogelijnen. En op het eind 2 lange halve.

om 14.00 kwam Friso .En om 15.45 hebben we de molen afgezeild en zw gezet.

grt robert

• Gerad Werkman

Vandaag ook weer met de Grote Geert gedraaid. Met een stevige westenwind ging de molen om kwart voor elf los. Vandaag de voorloper pelsteenzolder open gehad en schoongemaakt. Ook nog gepeld met de naloper voor iemand uit Hengelo die op doorreis was naar Uithuizen. (een oud groninger) N.l. hij had een advertentie gelezen in een regionale krant, namelijk de Ommelander Courant.

Ja als je jarig bent op 15 november, en je hebt eens een grote mond dan zijn namelijk “computers en vrouwen niet te vertrouwen”. Maar ik vond het een leuk idee van mijn vrouw en kinderen voor 45e verjaardag.

groetjes Gerad Werkman.

• Justin vd Heuvel

Hey Robert,

Toevallig hadden wij er ook waardse halven voor. Ik had ze wel eens gezien bij Wim van Veen op de molen. Daarom zwichtte ik niet naar waardse halven, maar lagen op de buitenroe “Van Veentjes” ;)

Echter, een groot nadeel aan deze zeilvoering is, dat ze ontzettend gaan klapperen als de gang dr uit is. Daarom had ik er gouw lange halven van gemaakt. Er zitten namelijk net een flink aantal nieuwe heklatten in en het zou zonde zijn als de molenmakers volgende week weer moeten komen omdat de rest ook losgeslagen is. Het ziet er trouwens wel heel erg mooi uit, zo'n lange vloeiende lijn :) Verder heerlijk gemalen.

Groetjes, Justin.

• Robert Van't Geloof

hoi van harte gerad. nog vele jaren.

grt robert

• H.Noot

Nog van harte gefeliciteerd Gerad met je 45e verjaardag. Als ik het geweten had, dan was ik even langsgekomen.

Groetjes, Harmannus.

• Marc Polderman

Vandaag niet gedraait maar gisteren heeft de molen van Stavenisse lekker een poosje gedraait met 4 volle. Ook heeft de molen van Tholen afgelopen donderdag weer eens gedraait (uniek)!!! omdat Johan Hoefkens het molenmakerswerk daar heeft afgerond. Ook is er weer wat nieuws te melden van het eiland Tholen:

Molen de Verwachting in Tholen: Het metselwerk en bijna voltooid en over 8 maanden moet hij draaien!!

Molen van Poortvliet: Molenmaker Poland heeft de buitenroede, lange spruit en de lange schoren vernieuwd en div.ander onderhoud verricht.

Molen van Scherpenisse Het restaurtiebestek in klaar, Nu maar op de restauratie wachten.

Molen van Sint-Philipsland: In het voorjaar van 2009 wordt de bijna geheel vernieuwe de kap op de molen teruggeplaatst.

Molen de Vier Winden in Sint-Annaland en molen de Jager in Oud-Vossemeer worden binnenkort ook geheel onder handen genomen.

Marc Polderman.

• Johan Ottevanger

Zevenhuizen vandaag lekker gelopen, echter net te weinig wind voor de ondermolen, door de pomp gaf de molen geen water, zij die dit fenomen niet kennen ga een keer langs bij buurman Jan Springer en je ervaart een heus autentiek opvoerwerktuig wat alleen werkt bij voldoende wind

• Rob Simons

Borkel was vandaag ook weer los van half 11 tot half 5, met 4 volle op het westen.

We hebben de hele dag maïs gemalen (zo'n 180 kg). In het begin liep de molen aardig, maar later minderde de wind.

Groeten,

Rob

• Tom Blaak

Ook de Kersenboom weer losgetrokken, ik was wat vroeger dan nornaal ivm intocht van sinterklaas nabij de molen. Molen opgetrokken met 2 volle en 2 halve, later rond vol gegooid en nog 7 zakken volkorentarwemeel gemalen voor de bakker.

Later weer voor t prinsie verder met 2 volle en 2 halve,Om16 u de vang erop gelegd, ruim 4800 omw, best dagje zo

Tom

• Arie Hoek

Afgelopen vrijdag heeft molen 5 gemalen van s'middags half 2 tot 1 uur in de nacht met de volle zeilen.

Het was een beetje “halen en brengen ” zullen we maar zeggen.(lopen en af en toe van de gang vallen)

Zaterdagochtend rond 9 uur weer begonnen met de volle en heeft de molen lekker gelopen tot 6 uur in de avond, en toen was meneer Hoek het zat.

We zitten nu tegen de 300.000 omwentelingen aan.

Arie.