Dag molencollega's,
weet iemand van jullie hoe groot de helling is van een zeskantbuil?
Gr.
Mario van den Berg
Als je fijne bloem wil builen, moet je dichter bij de 3% gaan zitten dan bij 10%. Ik heb ooit een buil gemaakt met 280 µm gaas en 8% helling. In de gries zat nog steeds veel bloem en dat moest er nog eens doorheen. We hebben de helling toen teruggebracht naar 4 graden en dat ging beter, maar het had zelfs nog wel minder gemogen.
Hi Mario,
Toch is het niet alleen de hellingshoek van de haspel die belangrijk is voor het scherp afzeven van de bloem. Bij een (zeskant)buil is het zwakke punt het dichtlopen van het gaas. Goed werkende klossen of enkele kloppers aan de buitenkant zijn zeker zo belangrijk. Daarnaast is de temperatuur van het meel een niet te onderschatten factor: warm meel bevat veel vrij vocht en daardoor kan het gaas in korte tijd dicht, lopen, zelfs met goed werkende klossen! Wordt er rechtstreeks in de zeskantbuil gemalen, iets wat kan wanneer er een electrische aandrijving is, dan is een buillengte van meer dan 3 meter toch wel noodzakelijk! Schommelingen in het toerental van de steen mogen niet tot in het witte griesvak te merken zijn! En dan speelt ook de hellingshoek nog een rol, hoe korter de buil, hoe kleiner ik die hoek zou maken, en bij een korte buil, van zeg zo'n 2 meter, er niet direct in malen en een motortje er op. Je nadert de grenzen van de techniek bij een zeskantbuil.
Veel succes er mee!
Pandsel
We malen op de Torenmolen het meel eerst in een zak of meelton. Het builen zal pas later gebeuren. We zullen daarom niet veel last hebben van vocht of warm meel.
Ik hoop in december proef te draaien met de buil. Als het zover is, zal ik het even laten weten op het prikbord.
Het is in ieder geval een zeer leuk project.
Gr.
Mario
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?