oliebollen recept gevraagd

• Kees Vanger

RECEPT OLIEBOLLEN VAN MOLENMEEL GEVRAAGD.

Wij proberen op onze molen de verkoop van bloem wat omhoog te krikken. De vraag naar griesmeel is de laatste jaren met sprongen omhoog gegaan. Twee jaar terug brachten we bijna alle griesmeel naar de kinderboerderij in de buurt, omdat we het aan de straatstenen niet kwijt raakten. Tegenwoordig kunnen het bij tijd en wijle niet aanslepen. Vandaag weer een “order” gekregen van 50 kg griesmeel. Veel Marokkanen bakken hier hun platte broden van. Deze groep Marokkaanse broodbakkers wordt steeds groter. We kunnen helaas niet ongebreideld gaan builen, anders blijven we met teveel onverkoopbare bloem zitten. De vraag naar bloem is niet zo groot en tegen de prijzen van de Aldi en de Lidl (€ 0,39) kunnen we niet op. De inkoopprijs van een kilo tarwe is soms zelfs hoger dan prijs van een kilo bloem van deze prijsstunters. Hoe dit kan is me nog steeds een raadsel! Vaak halen “onze” Marokkanen daar dan ook hun bloem vandaan.

Om de vraag naar bloem wat te stimuleren willen we de komende weken proberen om onze klanten te wijzen op oliebollen gemaakt van molenmeel. Bloem dus! Creatief omgaan met je molenproducten noemen we dat!

Daarom via Google op zoek gegaan naar oliebollenrecepten van andere molens. Er was heel erg veel keus, maar de verschillen per recept zijn nogal groot. Bij de één hoef je maar 10 gram korrelgist per kilo bloem te gebruiken, terwijl andere molens 35 tot 40 gram korrelgist per kg adviseren. Ook de hoeveelheden toegevoegde melk variëren nogal. Welke is nu de juiste? Ik kom er niet uit! Wie kan ons helpen aan een goed recept voor oliebollen gemaakt van molenbloem en korrelgist etc.

Namens de mulders van molen De Weert uit Meppel.

Kees Vanger.

• Camiel Damen

Beste Kees,

Ik heb thuis even gesnuffeld en heb een recept gevonden:

- 250 gram bloem

- 5 gram zout

- 1 ei

- 12 gram droge korrelgist

- 250 ml melk of water (op kamertemperatuur)

- evt. krenten, rozijnen, sucade, geraspte appel enz.

Beetje bloem in de kom doen, zout erop, dan de rest toevoegen en bovenin de bloem een kuiltje maken. Hier de gist en melk/water in doen en even op een warme plaats laten rusten, zodat de gist actief wordt. Vervolgens met de mixer het beslag goed doormixen.

Nu kun je de toevoegingen zoals rozijnen erbij doen. De beslagkom afdekken en op een warme plaats een uur laten rijzen. Vervolgens de oliebollen in hete olie bakken en tijdens het bakken regelmatig keren.

————————————————————————————————————

Een andere mogelijkheid is om van je bloem zelfrijzend bakmeel te maken. Dat is erg eenvoudig, voor een eenheid zelfrijzend bakmeel heb je ongeveer 90% bloem en 10% bakpoeder nodig. Met dit recept heb je het probleem niet dat je bakeigenschappen terug lopen, naarmate het meel ouder wordt. Als je gewone droge korrelgist bij het meel doet wel. Hoewel daar ook weer een trucje voor is door gecoate gist te gebruiken, echter dit is erg duur in inkoop en je moet het met erg grote hoeveelheden inkopen.

Ik hoop dat je hier mee vooruit kunt.

groeten,

Camiel

• M. van den Berg

Dag Kees,

misschien zou je, om de afname van bloem te bevorderen, een cakemix of een broodmix kunnen opnemen in je assortiment.

Ik ben vanaf januari dit jaar bezig met de meelhandel van de Torenmolen van Zeddam, en ik zie dat , nu wij 2 broodmixen , 2 cakemixen en een oliebollenmix verkopen , de meel- en bloem afname behoorlijk stijgt.

Ik ben nu, om zelf bloem te kunnen maken, bezig met een zeskant te maken. Zo kunnen wij dadelijk nog meer malen.

Gr.

Mario van den Berg

• Margreet

Kortgelden heb ik op een beurs gestaan van het tijdschrift Noorderland, ik mocht er staan als ik een activiteit voor kinderen deed.Dat kan de molenaarsvrouw van Woldzigt wel: koekjesbakken. Het werden, zeer Drents, knieperties. Dan hoefde ik niet de hele oven mee, (ik kan immers zelf geen autorijden,) maar alleen een electrisch knieptjesijzer. Om de kas wat te spekken ben ik toen ook maar Kniepertiesmeel gaan verpakken: gebuild mee, met achterop een etiketje hoe je daar met toevoeging van wat andere ingredienten kniepetjes van bakt. In jullie geval kan dat natuurlijk ook weer omgevormd worden tot Staphorster rolletjes.

Ik haalde uit de biep een boekje met Drentse streekgerechten, maar jij, als ooit-meester-prikker, kunt het recept vast wel op de digitale snelweg vinden.

En nog heel hartelijke bedankt voor alle gastvrijheid op molen de Weert, ook bij Albert, Bertel en Bertus!

Alle meelezende molenaars overigens zeer bedankt voor jullie handtekeningen in mijn maalboekje; opmerkingen (ook over waar dingen te vinden in de blauwe klappers of elders) over hoe en wat te leren via dit prikbord. Het was een genoegen van jullie te mogen leren, Margreet

• Piet Groot

Vroeger werden kniepertjes met een wafelijzer (met ingegraveerde voorstelling) boven een open vuur of geopende kachel gebakken.

Ik heb nog twee van deze antieke ijzers, heeft iemand interesse?

Piet Groot

• Christiaan de Groen

kijk ook eens op

http://oliebollen.jouwpagina.nl/

of google eens dan vind je vast wel lekkere recepten voor oliebollen.

groetjes

chhristiaan

• Erna Varwijk

Hallo,

Knieperties!!! Ja ja, ik moet ze elk jaar met mijn demente moeder bakken.

Geen oud en nieuw zonder knieperties, dat kan niet. We gaan dinsdag al weer bakken.

Maar de oude ijzers zijn niet meer te vinden, alleen is er een duits merk volgens mij van cloer maar de knieperties blijven een beetje zonder patroon.

Als u er echt niets meer mee doet heb ik er wel belang bij.

Het is hier altijd een feest als ik ga bakken, eerst met de kinderen en nu met buurtkinderen. En mijn man maar rollen voor de knieperties met slagroom, echte natuurlijk.

Tja we weten wel wat lekker is.

Hopenlijk hoor ik iets van u,

groeten,

Erna Varwijk.

• Bianca Lunenborg

Ja! Wat wilt u er voor hebben?

• Marja Kramer

Misschien een heel ander recept, maar ik maak ze alleen nog maar op deze wijze.

Ze zijn namelijk heerlijk

1 pond bloem

4 eieren

450 gram kwark

2 zakjes vanillesuiker

2 zakjes bakpoeder

3 goudreinetten

rozijnen

krenten

evt. scheutje drank

scnufje zout

Alles kan in 1 keer bij elkaar. Goudeinetten klein snijden en ook erbij doen.

Goed door elkaar mengen. Niet te grote oliebollen bakken omdat deze door hun compactheid anders binnenin niet gaar worden. Ze zijn niet vet en smaken naar heerlijk krentenbrood.

door dit recept mag ik ieder jaar de oliebollen bakken.