Kammen wassen

• Wesley de Best

Gisteren rond 11.15 uur kwamen Ricardo en ik aan bij de Jan Pol, we gingen de nieuwe kammen wassen met bijenwas, maar voor dat we er waren, zagen we molen de Bente met een (voor zijn doen) hoge snelheid draaien(‘Heren, heren, als je een cirkeltje ziet….) Eerst hebben we de kammen van de bonkelaar gewassen. Daar waren we rond 12.45 uur mee klaar. Daarna moesten de kammen van het bovenwiel gebeuren. Even later kwam Vincent nog op de molen en later ook Alex Buist. Rond 13.15 uur heeft Ricardo mij naar Veenoord gebracht, want ik had daar cursus. De Jan Pol heeft ’s middags met 4 vollen gedraaid.

In Veenoord hebben we zonder zeilen gedraaid, ging een endje of 40, voor de rest nog een hoop theorie gehad. Rond 17.00 uur de molen daar weer stilgezet en toen heeft Ricardo mij opgehaald. Daarna nog even naar de Jan Pol gegaan en daar rond 18.30 uur afgezeild en Alex daarna naar het station gebracht.

Ricardo en ik zijn daarna bij een college van Ricardo, Harry Cosse,op bezoek geweest. Hele aardige mensen. Daar nog de film van het Jonge Schaap bekeken en rond 23.30 uur daar weggegaan.

Foto’s: www.mijnalbum.nl/Album=NXGASWZF

http://nl.youtube.com/watch?v=20OZ_SNR4Ps

(filmpje de Bente)

• Rob Simons

Het lijkt tegenwoordig wel of veel molenaars vuile kammen hebben. Ik heb geleerd dat we de kammen smeren… Of heb ik het nu fout geleerd?

Groeten,

Rob

• Peter Pouwels

Kammen (houten) in de was zetten noemen wij wassen, de was is n.l. niet smeerbaar. Kammen (gietijzer) in het vet zetten noemen we smeren. Als je die karweitje niet zorgvuldig doet wordt het een smeerboel.

Groet van een molenaar die zowel de kammen wast als smeert!!

• Andre Koopal

Ik denk dat dit regionale verschillen zijn in taalgebruik. Ik heb het ook altijd over wassen, omdat je was opbrengt. Smeren doe je mijn inziens met vet of olie.

Groetjes,

Andre

• Peter Pouwels

In het taalgebruik komt het inderdaad wel vaker voor dat onderwerp tevens werkwooord wordt. We spreken b.v. ook van skieen waxen i.p.v. insmeren

• Peter Pouwels

Trouwens dat kammen smeren doen we met een mengsel van van lijnolie, terpetijn, bijenwas en grafiek. Het smeermiddel is boterzacht en wordt aangebracht met een doek.

• Peter Pouwels

Oeps foutje in bedoelde hier uiteraard grafiet.

Onze kammensmeer bestaat uit 2 delen bijenwas, 2 delen terpentijn, 1 deel lijnolie (rauwe), en 1 deel grafiet.

• Jan Althof

Als Mio heb ik mij wijs laten maken dat er alleen met pure bijenwas wordt “gewassen”. Dit omdat oplosmiddelen op den duur slecht zouden zijn voor het hout. Maar allicht zijn hier meer meningen voorhanden?

• Rob Simons

Zie ook:

http://molen.prikpagina.nl/archief/read.php?f=355&i=55120&t=55120

• Peter Pouwels

Wij hebben een gangwerk dat uit houten kammen en gietijzeren tanden bestaat, zodoende smeren wij met een speciaal zelfgebrouwen mengsel dat we in boterkuipje bewaren omdat anders de terpetijn vervliegt en het smeersel uithard.

Voor onze toepassing werkt het zeer goed en tast het het hout niet aan.

Het fijne is dat dit smeersel zeer envoudig is aan te brengen, en dat is geen overbodige luxe als je meer dan 500 kammen mag smeren.