Kammen wassen

• Margreet

Zie ook:http://www.mijnalbum.nl/Album=IEZAWDM3 Grappig dat een Full-time molenaarsvrouw gewoon haar mannetje een weekje vrij laat nemen om de kammen in de was te zetten. Het zijn er danook nogal wat. De bonkelaar en het bovenwiel is aan mij gelaten, ze zijn minder dan een jaar gelden gedaan(door mij) en kunnen misschien nog wel even wachten, Groeten,Margreet

• Meelmuisje

Dat jullie dat met een zo'n hetelucht apparaat doen! Hierzo in de omgeving warmen ze eerst het bijenwas op en daarna smeren we het met een kwast op de kammen! Binnen een kwartiertje heb je zo een heel bovenwiel gedaan. Je moet alleen wel een beetje opschieten omdat de bijenwas anders weer hard word!

Gr, Thomas

• Peter Pouwels

Hoezo hetelucht apparaat, onze zelfgemaakte kammensmeer, is boter zacht en brengen wij koud aan.

• Jacob Dekker

Beste Thomas,

Met zo'n heteluchtapparaat kun je wel het allerzuinigst en toch effectief omgaan met je voorraadje bijenwas. Het laagje was hoeft namelijk maar ontzettend dun te zijn. Als je zoals jij zegt de was er met een kwast opsmeert, komt er veel te veel op de kammen terecht en je ziet dan ook dat na de eerste keer (na het kammenwassen) draaien/malen de zolder bezaaid ligt met wasschilfers, die van de kammen afgeperst zijn.

Werk je daarentegen met zo'n apparaat direct gericht op de kam, dan smelt de nog aanwezige was op het raakvlak meteen en bovendien ook nog de was die is blijven zitten naast het raakvlak. De was is dan zeer gemakkelijk b.v. met een kwastje zeer dun te verspreiden. Het leuke is bovendien nog, dat je precies kunt zien waar de gesmolten was zich bevindt door het kleurverschil tussen de vloeibare en de vaste was. Zuiniger kan dus niet.

Ik deed het vroeger ook altijd op de door jou beschreven manier, maar nu doe ik het al jaren op deze manier, die ik geleerd heb van molenmaker Wim Herrewijnen.

Mvg. jAAp

• Mario Collombon

Inderdaad, wij gebruiken ook een verfstripper erg handig!

Die richten we ff op het blokje bijenwas en de kam (zodat de oude was zacht wordt), smeren er dan mee over de kam en dan weer ff met de verfstripper op de kam richten. De was vloeit mooi over de kam en trekt ook in de houtnerven. De was ziet er dan niet meer zo licht uit als op deze foto`s.

Voordeel is inderdaad ook dat niet de helft eraf schilfert bij de eerste keer draaien.

Vroeger deed ik het ook wel eens met een flessenwarmer en een kwast maar sinds ik deze manier heb geprobeerd nooit meer!

groeten Mario

• Aadschouten

Ja je bent nooit te oud om te leren ,indertijd dat ik op de korenmolen van oud alblas kwam deden we het met een kaars en daar hielen we dan een stukje bijenwas tegen ,ten eerste is deze wijze toch wel brand gevaarlijk en ten tweede je brande dikijls je handen door dat de was op je handen droop.

jan verschoor die warmde de was op in een blikje en deze zette hij dan in een panntje met warm water en bracht dan de was er op met een kwasje.

wel werd er heel erg op gelet dat er maar zeer weinig op gesmeerd werd want er kleeft nog een gevaar aan als je boven het slecht treft dan kan er was tussen de vang tercht komen en dan kan je je lol op zo als je wel begrijpen kunt.

vandaar ,nu ik dit gezien hebt weet ik gelijk een mooi sinterklaas cado

tenminste.als deze goed heiligman de kade af durft te komen…….

vr grAad

• Arie Hoek

Daarrrr hebben wij ''ut volgnde op gevonnnden,

Bij het smeren van de kammen in het bovenwiel,doe ik dat met de vang erop.

Ik kan precies de helft doen, dan het bovenwiel een halve slag laten draaien, en kwasten/smeren maar.

Onmogelijk dat er was in de vangstukken komt.

Je moet wel een keer naar beneden lopen, maar aangezien Arie ook de veertig is gepasseerd, is dat goed voor de vetverbranding,

Arie.

• Aadschouten

Beste Arie.

Waar ik op doelde is dat er bijenwas malende weg in het buikstuk komt.

dat kan dus best een paar dagen later gebeuren na het kammen in de was zetten.

en wat dat vet verbranden aan gaat ,een heel goede remedie is b v de molen rond smeren .

vraagje , ben jij ook nog los ,hier looptie gaande als een spoor ,maar de wind is erg ongelijk.

vr gr Aad