Foute foto 2

• Jan Althof

Goedendag,

Het was een beetje vreemde dag vandaag. Noodgedwongen kon ik niet meerijden met de FJR-Clubleden die hun Kouwe Klauwentoer reden vanuit Lith. Teveel km`s voor mijn schoone gade wier zorg ik dit weekend had. Een mooi alternatief was daarom het controleren van de Oliebollentoer die ik voor 28 december heb geregeld. Daarin zitten ook zo`n 23 molens en nog een onverwachte stomp.

Bij Kinderdijk bleek het vijzelgemaal in werking, iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Ik weet niet of die vijzels één of een variabele snelheid kennen, maar er ging een aardig slokkie water uit. Intussen regende het alsof ik onder een fijne douche stond. De dienstdoende vissers deden mij denken aan oude tijden wat mijn eigen visgekte betreft.

Via Streefkerk en de Zijdeweg verder. Daar valt het scheve koppie van de Broekmolen op en het ziet er helaas wat triest uit.

Zo hier en daar maakte ik nog een plaatje en zo kwam de Kerkmolen er ook veel mooier af dan gewoonlijk. Het verschil wordt duidelijk met de twee plaatjes naast elkaar.

De stomp uit alinea 1 staat rechts van de A-27 juist vóór de afrit Sleeuwijk. Uiteraard bleek de boel achter hekken en op slot. In de zomer zie je de stomp niet want dan staat hij midden in het groen. Zodoende was die mij ook nooit eerder opgevallen.

Een plaatje heb ik niet maar het is deze:

http://www.molendatabase.org/molendb.php

In Woudrichem bleek Jelena`s tentje nog gesloten en de molen nog stil te staan. Alleen een stukje bovenas trok nog even mijn aandacht. Bruine bonensoep met spek en brood was ons deel in fort Vuren en na vertrek konden wij vanaf de Waaldijk de Nooit Gedagt met vier volle naar ons zien zwaaien. Wel erg vriendelijk maar we gingen niet meer terug.

Bij het fort viel mijn oog nog op wat herfstkleuren

Bij de Vlietmolen nog even met Thijs van gedachten gewisseld over wat een goede verzamelplaats zou zijn voor een groepje molenmotards volgend jaar. Hij was keihard aan het stoeien met plaggen en klei vanwege de aanleg van een parkeerplaatsje. Nu was ook het restant van de “Pluk Op” zichtbaar die je `s zomers ook nauwelijks kunt zien.

Deze dus: http://www.molendatabase.org/molendb.php

Ik vind het daar altijd erg mooi en rustig. Helaas voor Thijs moest ik hem alleen verder laten stoeien want wij gingen onze route afronden.

Een snelle blik naar links bij de Peilmolen liet de vernieuwde waterloop zien van het gemaal. Deze molen heb ik gisteren voor het eerst zien draaien. Ik stond op de stelling van de Kijck over de Dijck toen Wim mij daarop wees. Maar vandaag stond hij uiteraard stil.

Al met al toch een aardige dag zo zónder motor.

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/MolenMotortoer#

Groetings,

Jan

www.althofweb.nl

• Jan Althof

De links van de verdwenen molen database (b)lijken niet te werken.

De “Pluk Op” bij de Vlietmolen. ( volgens Thijs zo genoemd omdat er bij de verplaatsing werd gezegd: “Pluk Op en Zet Neer”.)

Nr.154 in de database.

De stomp betreft nr.2140. de Johanisseland- of Het Landeke.

Dit allemaal voor de liefhebbers, en wie is dat niet?

• Aadschouten

Ha die Jan.

begrijp ik het goed ,zag jij de peilmolen draaien?

dit lijk mij zeer sterk om dat deze molen stil is gezet ivm algemene slechte toestand van deze molen.

de molen viel ook in de prijzen dus de molenmakers zulklken wel binnenkort beginnen om deze molen weer maalvaardig te maken.

blijf ik nog wel met de vraag zitten welke molen je zag malen.

vr gr Aad

• Jan Althof

Ik wist ook niet beter van die Peilmolen dan dat hij niet kon/mocht draaien. In “jullie” richting kijkend stond er één stil (dat moest jij zijn) en voor ons links van jou draaide er een. Ik jok dus in commissie. Ik heb wel oudere foto`s vanaf de Kijck, maar die bieden geen uitsluitsel bij uitvergroten. Mijn veronderstelling is dat Wim hier de Korenmolen aanzag/ziet voor de Peilmolen. Tijdstip? Als ik mij goed herinner tussen 3 en 4.

Volgende keer neem ik mijn veldkijker eens mee. De wieken zijn goed zichtbaar met het blote oog dus dan moet het helemaal lukken.

• Robert Van't Geloof

hoi Jan ikzelf heb de peilmolen niet zien draaien.

Hij stond s middags rond die tijd exact het zelfde als in de morgen .

De Hoop draaide wel toen in de lege hekken.

grt robert

• Jan Althof

Robert,

Zoals je kunt lezen ga ik dit “probleem” oplossen met mijn Kijck in de Verte-apparaat.

;-)

Jan.

• Jan Althof

Ter verduidelijking:

Voor de aardigheid heb ik een kaartje in Mapsource gefabriekt waarop linksonder de Kijck O.D. Dijck en rechtsboven de drie broertjes bij Oud Alblas. Als je naar de zichtlijnen kijkt en beseft dat daar nog gebouwen, bossages, boomgroepen en elek.masten staan dan is een vergissing zó gemaakt. In ieder geval stond er één end stil en links daarvan waren de enden van een andere gaande.

Kaartje staat hier:

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/FouteFoto#5269713784984305730

Groetings,

Jan