Boechoutse molen: eerste mulderservaringen

• Bart Aertgeerts

Als molenaar-in-opleiding gisteren samen met een collega eerste stagedag gelopen op de Boechoutse Steenen Molen olv Ludo Van De Velde.

Weinig wind -een 2 beaufort denk ik- maar toch veel geleerd.

De molen loszetten, kruien naar NNO en later naar NNW, opzeilen, afzeilen, volle en halve zeilen zetten. Ook ettelijke honderden kilo's spelt naar boven luien, manueel en deels met wind. En een tiental keer de molen gevangen en terug los gezet.

Spijtig genoeg niet gemalen, daarvoor was er te weinig wind.

Vier uur later, rond 17u alles afgesloten en verankerd. Aanstaande zondag opnieuw!

• Mike Ekelschot

Da's een mooie molen met ongelooflijk veel ruimte van binnen.

Het model is wat wennen, maar zeker niet lelijk…

Vandaag overigens ook geen wind tegen de kanten van A'pen.

Hoe vordert daar het “project Buil” ?

Mvrgr.

Mike Ekelschot, molenaar/molenmaker

• Bart Aertgeerts

Het is zeker en vast een mooie, imposante bovenkruier!

Van mijn kindertijd al droom ik van een werkende, gerestaureerde Steenen Molen van Boechout (toen was hij echt in verregaande staat van verval). Gisteren, dertig jaar later, eindelijk zelf de molen opstarten en vangen is als een kinderdroom die bewaarheid wordt!

De buil staat op de eerste zolder en is praktisch helemaal gerestaureerd. Enkel het passende doek er rond moet nog geplaatst worden maar verder is alles in OK conditie.

• Rob Simons

Te weinig wind om te malen?

De Hamontse molen heeft afgelopen zondag nog een uurtje gemalen, en dat is nu niet bepaald een licht lopende molen… Malen jullie daar veel in Boechout?

Groeten,

Rob

• Bart Aertgeerts

Malen doen we daar normaliter elke zondag van 13 tot 17u. Afwisselend op het voorste steenkoppel van Franse zoetwaterkwarts en het achterste van Duitse basalt. Soms op beiden tegelijk om de molen wat af te remmen.

Maar afgelopen zondag ging het voor ons echt niet vlot hoor, de helft van het luien moesten we zelfs handmatig doen. Naar het einde van de middag trok de wind wat aan en ging hij zelf, in het begin moesten we -vol bezeild- een stevig handje toesteken!

• Rob Pols

Hebben we het nu over die enorm conisch gebouwde ronde stenen stellingmolen?

Daar ben ik in mei dit jaar nog eens langs geweest. Het is een heel opmerkelijke molen. Mooi is niet het eerste woord dat in me opkwam, maar apart is het zeker!

Bij het malen zullen de vele bomen tot dicht op de molen ook niet lekker meewerken. Wat me verder opviel is de porring in de (geklonken) roeden naar voren - zoals hier in Nederland -, in plaats van naar achteren (gezien vanaf de askop-kant), maar dat zal denk ik te maken hebben met het model van de romp. Ook bijzonder is de ligging van de korte spruit, namelijk een stukje buiten de kap op de voeghouten. Ditzelfde zag ik ook bij de eveneens nogal bijzondere bergmolen in Balegem (Oost-Vlaanderen).

Veel succes toegewenst.

Groeten, Rob P.

• Mike Ekelschot

den dees:

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=206

• Bart Aertgeerts

Yep! Dat is hem.

• Rob Simons

Die porring naar voren van de binnenroede is ten oosten van de Schelde heel normaal hoor. Dat je in de Kempen soms een buitenroede naar achteren ziet, komt door de West-Vlaamse molenmakers.. Ik vind het geen gezicht.

Groeten,

Rob S.

• Lieven Denewet

Toen de Boechoutse molen nog in verval was, was er een actie van een toen 12-jarige jongen Steven Somers die opriep tot restauratie. Uiteraard was dat een mooie actie, die veel persaandacht en de nodige sensibilisering opbracht.

Is deze persoon (die nu ongetwijfeld al 20+ is) nog steeds betrokken bij de molen?

(Noot: mochten er wijzigingen nodig zijn aan de webpagina over deze molen op ons web met het Belgisch Molenbestand, zijn we steeds bereid die aan te brengen).

Verder nog het beste toegewenst met je boeiende muldersopleiding!