Knokken voor De Vriendschap

• Redactie Molenprikbord

BLESKENSGRAAF - Om de laatste hand te leggen aan de restauratie van korenmolen De Vriendschap heeft eigenaar Jan Dorresteijn nog bijna 18.000 euro nodig. Het rijk en de provincie tasten voor het totale kostenplaatje van 120.000 euro al in de buidel; de inwoner van Bleskensgraaf rekent voor het ontbrekende deel op de gemeente Graafstroom.

Het zou het plaatje compleet maken: het rijk 60 procent, de provincie Zuid-Holland 25 procent en de gemeente Graafstroom 15 procent. Drie Nederlandse bestuurslagen die zich voor het behoud van korenmolen De Vriendschap in Bleskensgraaf, een rijksmonument, inzetten. De eerste twee puzzelstukjes liggen al op hun plek. De landelijke overheid en de provincie leggen tienduizenden euro’s voor De Vriendschap op tafel. Voor het ontbrekende deel gaat Jan Dorresteijn de komende maanden knokken.

“Het gaat er mij om dat het besef doordringt dat de molen belangrijk is voor de gemeenschap”, licht hij toe. “Voor het gedeelte waarin ik woon vraag ik uiteraard geen cent. Maar het deel boven de stelling beschouw ik als gemeenschappelijk bezit. Ik ken een aantal gemeenten in Nederland die meewerken aan de financiering van de restauratie van rijksmonumenten. Laat Graafstroom dat hier ook doen. Daar pleit ik voor.”

Verrot

De hoogwerker die wekenlang bij De Vriendschap stond is inmiddels weg. Twee jaar geleden kwam Dorresteijn erachter dat de kruivloer en de kuip - onderdelen waarop en waarin de hele kap van de molen kan draaien - grotendeels verrot waren. Een forse tegenvaller, na de kostbare grote restauratie, die in 2004 was beëindigd. De molen is inmiddels voorzien van een nieuwe kuip en een gerestaureerde kruivloer. “Daarnaast moet er nog een stalen remband om het bovenwiel in de molen komen, om het gevlucht beter te kunnen vangen. Ook de complete rieten kap moet worden vernieuwd. Deze werkzaamheden staan gepland voor maart 2009. Als dit is afgerond kan ik de volgende tien à vijftien jaar toe met alleen jaarlijks onderhoud.”

Het zal knokken worden voor de inwoner van Bleskensgraaf. Al eerder klopte hij bij de gemeente aan om financiële steun voor de restauratie. Toen kreeg hij nul op het rekest. Nu zet hij alle zeilen bij om Graafstroom over de streep te krijgen. “Veel raadsleden zijn nog nooit in de molen geweest. Het CDA is al op bezoek geweest en de ChristenUnie komt binnenkort langs. Een politicus zei ooit eens tegen me: ‘Het is een rijksmonument, dus is het de verantwoordelijkheid van het rijk.’ Afgezien van dat ik dat onzin vind: de provincie heeft ook al een bijdrage geleverd, dus dat argument gaat sowieso niet op.”

Bron: Het Kontakt door Geurt Mouthaan

• Robert Van't Geloof

Hoi hoi. Voor fotos klik op de link .

Maar ik ben zelf hartstikke blij dat hij klaar is.

Van de week heeft ie al weer paar keer gedraaid.

grt robert