Beste allemaal,
sinds begin dit jaar zit ik in het bestuur van stichting Eugen 2009. Dat is een Eugen is een organisatie voor Europese geologiestudenten die elk jaar een reis organiseert in een Europees land, met zo'n 200 deelnemers per jaar. Je raadt het al: dit jaar is dat Nederland. Aan mij de taak, samen met een stel anderen, om dat hele feest te gaan organiseren. Tijdens die Eugen-week vinden er verschillende excursies plaats, die uiteraard geologisch getint zijn. Naast een boel andere dingen, ga ik één van die excursies organiseren. Omdat een heleboel mensen natuurlijk het standaard beeld hebben van Nederland onder de zeespiegel met molens en tulpen (en wiet), ga ik in mijn excursie dat beeld eens lekker bevestigen, maar dan met een goed geologisch verhaal erbij.
Kortom: ik wil een excursie geven over het ontstaan van West-Nederland met zijn polders en gevecht tegen het water en de zee. Het lijkt mij leuk om daarbij ook een molen(complex) te bezoeken, dat is tenslotte een vrij essentiële schakel in het hele verhaal.
Ik kan natuurlijk zelf heel lang gaan zoeken en nadenken, maar ik kan ook aan jullie vragen of jullie nog goede ideeën hebben betreffende het bezoeken van een molen. Misschien vind je het zelf wel leuk om mensen te ontvangen, alle ideeën zijn welkom!
Waar ben ik precies naar op zoek? Natuurlijk een poldermolen, als het even kan in een droogmakerij (dan kan je het hoogteverschil van het land lekker zien). De molenaar moet tweemaal 50 studenten willen ontvangen en eventueel een klein verhaaltje vertellen over hoe de boel werkt. Omdat het Cruquius gemaal waarschijnlijk ook op het programma staat, moet de molen daar enigszins in de buurt staan. De excursie vind plaats op dinsdag 4 en donderdag 6 augustus. Alles moet zo goedkoop mogelijk (gratis als het kan) gezien de lage inschrijfprijs en hoge kosten aan overige zaken.
Ik hoop tips van jullie te ontvangen! Je mag ook mailen als je een goed idee hebt en als er iets onduidelijk is moet je het ook vooral vragen!
veel groetjes, Nynke