Fotoarchief tijdschrift LIFE

• Nel Scholten-Ballast

Volgens mij is de oorlogsfoto “De Kersenboom” in Rijsoord op zijn oude plek.

• leo middelkoop

Volgens mij zijn Dreischor en Nieuwerkerk het beide niet. Zelf dacht ik, gezien de afstand tussen molenkap en water, aan een stellingmolen, bijvoorbeeld Den Haas te Zierikzee, maar die is het ook niet: de steigergaten zitten anders.

Gewoon verder zoeken!

Goed dat er een net iets andere foto is van Rijsoord, dan die ene met die tank, op één van de meest dramatische momenten uit onze geschiedenis. Hier staan, behalve Duitse soldaten, ook Nederlanders in beeld.

Agfachrome diafilm, zo te zien. Hustinx?

Groet,

Leo

• Marcel Stroo

Nummer 1 is zeker niet de molen van Stavenisse, maar de molen van Den Bommel. De huisjes die op de foto bij de molen staan komen overeen met de huisjes op de ansichtkaarten die ik heb van deze molen.

Marcel Stroo

• Marcel Stroo

2. Hellevoetsluis, “De Hoop” ?

4. Sommelsdijk, “De Korenbloem” ?

Marcel Stroo

• Rob Pols

Iemand de foto van De Koe in Veere al gezien? Ook een beauty van een plaat!

• leo middelkoop

Inderdaad een beauty! Verrassend is het feit dat de molen in 1945 blijkbaar nog niet gewit was!

Ondertussen ook nog een foto van de mede door de oorlog totaal vervallen Seismolen te Middelburg.

En een met lampjes versierde molen vanwege de inhuldiging van Juliana in 1948. Dat moet de Laakmolen zijn.

Groet,

Leo

• Rob Pols

“Ondertussen ook nog een foto van de mede door de oorlog totaal vervallen Seismolen te Middelburg.”

O, ik was in de veronderstelling dat het De Hoop was…. Nog maar een keer goed kijken.

Ja, het viel mij ook op dat De Koe op deze foto nog niet gewit is boven de stelling.

Nu heeft die molen wel verschillende gedaanten gehad, hoor. Zo is de vangtrommel er pas veel later ingekomen. Op (hele) oude foto's heeft De Koe dus gewoon een buitenvangstok.

Groeten, Rob.