Wie weet het? (balk in de molen)

• Rob Simons

Vandaag in Hamont vonden we deze balk, met allehande inkepingen. Wij konden niet vinden waar deze voor gediend heeft, dus daarom de vraag: wie weet waarvoor dit gediend heeft?

http://picasaweb.google.nl/robsimons88/BalkInDeHamontseMolen#

Groeten,

Rob

PS.: Molen liep nog goed in de volle, een kleine 200 kg werd er gemalen. Ook de Zeldenrust in Budel was los, zonder zeil.

• Jan Selten

Volgens mij een ijzerbalk, met uitgekapt waar de steenkraan onderdoor moet.

Heb ik zelf ook op de Hamse Molen.

Gr, Jan Selten

• Andreas de Vos

Een foto van de gehele balk zou wel helpen moet ik zeggen. Eerste gedachte was ook een soort ijzerbalk, maar dan voor een luiwerk, misschien?

Groetsels,

Andreas de Vos

• Rob Simons

'k Heb er een foto extra bij gezet. Het was wel nogal donker in de molen, dus de foto's zijn niet heel duidelijk, sorry daarvoor.

Groet,

Rob

• Andreas de Vos

Als ik die foto zo bekijk (heb hem even gepikt zodat ik wat met het contrast en zo kon klooien), dan zie ik hetvolgende:

Een balk rechtop tegen een zolderbalk. Van boven naar beneden gezien zie ik 1 einde met een lip (onderste helft ongeveer is weg), dan in de bovenzijde een halfronde keep, mogelijk t.b.v. de oplegging van een luias. Deze keep zit boven de helft van de balklengte. Verder naar beneden een verticale keep (op de foto bijna horizontaal) Dan buigt de balk in een flauwe S-vorm iets omhoog en terug (op de foto naar rechts) om dan te eindigen in een bijna horizontaal stuk met weer zo'n lip (onderste helft is weg).

Vanwege de positie van die lippen aan het einde, niet in het hart maar de bovenzijde is over gebleven, vermoed ik een oplegging als horizontale balk, waarbij de halfronde keep aan de bovenzijde zit. Gebruik als ijzerbalk voor een verticale spil lijkt me daardoor niet voor de hand liggend. Heeft misschien op 2 zolderbalken gelegen als lagering van een luias? De reden voor die rechte keep in de voorkant is niet duidelijk, mogelijk heeft daar een riem door gelopen, maar waar het andere part van de riem dan langs gegaan is? Niet over de as (om een wiel) en dan aan de andere kant weer terug, want daar zit niet zo'n keep. Maar misschien lag die balk wel zo scheef dat daar ruimte genoeg was…

Ik zeg niet dat dit Het antwoord is, maar dat is wat ik denk dat zou kunnen.

Groetsels,

Andreas de Vos