Wolkengids

• Kees Vanger

WOLKENGIDS.

Voor de liefhebbers van wolken, maar vooral voor degenen die proberen al die mooie wolken te benoemen heb ik een hulpmiddel gemaakt. Het is een bewerkt schema van het KNMI.

Soms handig bij het herkennen van een bepaald wolkentype en soms handig bij het voorspellen van het weer. Ik heb er een tijdje mee gewerkt, maar het voorspellen./benoemen van de vele wolkentypes blijft erg lastig……..maar ook heel erg boeiend.

Misschien heb je er wat aan!

Zie: http://swf.edocr.com/8be29ba700accbb7efc05324f35949d8ff4cf2ac.swf

Groet,

Kees Vanger

• Jan Althof

Dag Kees,

Met dank. Alle goede info kán helpen.

Groet,

Jan.

www.althofweb.nl

• Martin E. van Doornik

Ik heb het prachtige boek “Het Weer” voor me liggen, compleet met een apart hoofdstuk over wolkeninformatie met duidelijke foto's en beschrijving van hun ontstaan en eigenschappen en waar ter wereld te vinden, enz. Een uitgave van Standaard Uitgeverij i.s.m. Van Holkema & Warendorf, 288 pagina's, ISBN 90 6091 3817. Aanbevolen!

Vanmiddag om 16.10 uur heb ik voor mijn huis deze twee foto's van dreigende wolkenluchten gemaakt, met hagel en al. www.mijnalbum.nl/Album=NIZS6MRP De derde foto: hagel tegen de deur van mijn nieuw gebouwde schuur. Man, wat ben ik reuze blij met de pas gereedgekomen werkbank in de schuur. Ik ben hier vrijwel dagelijks te vinden voor allerlei klusjes, zoals molenmodellen maken. Niet zichtbaar op de vierde foto is een hijsinstallatie met twee dubbele haken aan het plafond voor fietsenonderhoud. Voordien was ik aangewezen op een workmate buiten in de tuin of op een oude houtplaat op de eettafel in de woonkamer. Het stormt momenteel Bft 8, temp. 2½ graden, waterkoud gevoel. Alleen een verwarming in de schuur ontbreekt nog.