Hulp gevraagd

• Kees Vanger

HULP GEVRAAGD.

Vanmiddag kreeg ik bezoek van een meneer die Van der molen heet. Hij wil graag molengids worden op molen Massier te Nieuwleusen. Hij komt uit een familie van molenaars. Vandaar zijn naam! Zijn familie komt oorspronkelijk uit Doesum (Groningen) Tegenwoordig heet het volgens mij Doezum. In het kerkje aldaar ligt nog steeds een grafsteen van een ver familielid. Een boekweitmulder. Overleden in 1795. Deze meneer Van der Molen is op zoek naar meer gegevens over deze boekweitmulder. Was het een molenaar die met de wieken maalde of werd alles toentertijd met een rosmolen gemalen Op de grafsteen staat een afbeelding van een groot wiel met twee koppels stenen. Ik kan niet goed op de afbeelding zien of het een rosmolen is of iets anders.

Verder gegevens over de molen van Doezum zijn helaas niet te vinden.

Wie weet hier meer van?

Een foto van de grafsteen is te zien op: http://www.mijnalbum.nl/Album=MLO6YZEU

Groet, Kees Vanger, die net uitgerekend heeft dat molen De Weert dit jaar al 233.000 omwentelingen gemaakt heeft.

• Rob Simons

Het doet wel wat denken aan een rosmolen ja, vooral dat groot wiel met die schuine balkjes ter ondersteuning (vergelijk met: http://www.molenechos.be/images/limburg/bokrijk_lampernisse_rs3.jpg ).

Ik denk echter niet dat er rosmolens bestaan met twee koppels stenen(?), en met zo'n rechtstreekse aandrijving.

De afbeelding zou ook symbolisch kunnen zijn.

Meer weet ik zo ook niet meteen…

Groeten van een maïsmulder (?!)

• Jaap van Driel

Het is vrijwel zeker een rosmolen.

Links aan het grote wiel is een balk met wat een weegschaal lijkt, maar een dubbele “trekbalk” is voor twee paarden.

Als één paard één steen kan aandrijven, kunnen twee paarden…

Meer info misschien bij

* molenarchief@groningermolenhuis.nl

* lokale historische kring

* via de naam naar het belastingregister, dat waarschijnlijk een plaatsaanduiding van de rosmolen bevat.

::: JaaP >>>

• J.S. Bakker

Zie het artikel ‘De rosmolen van De Jong in Blaricum’ in Molenwereld 2008-5-199 t/m 210

Met vr. gr.

jsb

• Bob Poppen

Laat deze meneer eens contact opnemen met Folkert van der Molen:

E-mail: folkert.vandermolen@wxs.nl

Op de website van Folkert is de genealogie van de familie Van der Molen opgenomen:

http://home.wxs.nl/~folmolen/

Deze familie heeft in 1811 de naam Van der Molen aangenomen en voorvaderen ervan waren o.a. boekweitmolenaars te Doezum.

• Joop

Folkert is onze zoon dus het kontakt is ……………..

Bedankt De vraag ook op de molensite in Grongen gesteld, maar geen reactie gekregen

Vr gr Joop

• Bob Poppen

Ik neem aan dat u met “de molensite in Grongen” de website van het Groninger Molenhuis bedoelt.

En zoals dat met de meeste molenorganisaties het geval is, is ook het Groninger Molenhuis in het weekend gesloten en dus is het logisch dat u (nog) geen reactie hebt ontvangen.

Even geduld dus.