Watervluchtmolen voor het eerst olie geslagen

• Bart Hoofs

Van Harry Wijnants die normaliter maalt en olieslaat met de molen van Hamont (Belgie) kregen we een mooi verslagje van de eerste keer olieslaan op de watervluchtmolen in Beugt. Harry deed dit op verzoek van molenmaker Adriaens uit Weert. Naar ik begreep wordt de molen morgen opgeleverd.

Hieronder zijn relaas die gepubliceerd mocht worden:

"Heren, dames molenaars,

>

> Gisteren heb ik het genoegen gehad om, op vraag van Adriaens Molenbouw,

> proef te draaien op de Kilsdonkse molen. Door problemen met het

> achterwater,

> de aannemer had de afvoer gedeeltelijk gedemt om werken te kunnen

> uitvoeren

> op de overzijde van de molenvijver, hebben we maar een korte tijd op water

> kunnen draaien. Maar we hebben toch de eerste olie kunnen slaan op de

> voorslag. Daarna hebben we ondanks het slechte weer (zeer hevige rukwinden

> gewolgd door windzamen) ook met de windmolen één stamperpot en het naslag

> kunnen testen.

> Mijn eerste indruk van het hele complex is toch wel indrukwekkend. De

> combinatie van de water en de windmolen is toch wel zéér bijzonder. Vooral

> de mogelijke combinaties en het technische gedeelte is zeker imposant.

> Zeker een bezoek waard. Ik kijk er al naar uit om dinsdag tijdens de

> oplevering van de molen nog eens een dag op de molen door te brengen".

Mooi dat de firma Adriaens een vrijwillig molenaar met kennis van zaken in de hand neemt om het allemaal uit te testen. Dat deze molenmakerij de lijnen met de vrijwilligers kort houdt en ook iets wil betekenen aan kennis overdracht getuigt het feit dat een van de eigenaren van Adriaens (Paul van de Bercken) les komt geven aan Limburgse vrijwillige molenaars.

Bart Hoofs

• maarten dolman

Wat fantastisch een historisch moment, een molen die toch bijna verlorenwas, is weer geheel hersteld en werkt. Goed om de geschiedenis van deze unieke molen vast te houden. Ik hoop dat er een goede wind blijft waaien en stroment water.

Maarten Dolman