Mooie foto, goeie promotie van onze molenstichting maar heb je op pagina 13 van de regio bijlage het beknopte verhaal van Jaap Tiedema over de geschiedenis van de molen gelezen.
Martin
NIJHUIZUM - Voor de vrijwilligers van de Molenstichting Nijefurd is het vrijdag groot feest. Zij vieren dan niet alleen het 35-jarige jubileum van de stichting, maar ook het feit dat ze die dag hun achtste molen in gebruik nemen. De spinnenkopmolen van de Munnikeburenpolder in Nijhuizum kan na zeventig jaar eindelijk weer draaien.
De molen komt uit het midden van de 18e eeuw en is tot 1935 gebruikt als windmolen voor het bemalen van de polder. Daarna kreeg de molen een dieselmotor en was de molen zelf niet meer nodig.
Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om de molen te restaureren en te reconstrueren. Dat was een investering van 300.000 euro. De komende dagen wordt er nog hard gewerkt om de laatste zaken op orde te krijgen, maar vanaf vrijdag kan de molen na zeventig jaar echt weer gaan draaien.
Bron: Leeuwarder Courant
afgezien van de korenmolen in Koudum, is dit de enige spinnenkop-watermolen met een vangstok, als ik het juist heb… Ik dacht dat dit van oorsprong alleen in de omgeving van Leeuwarden voorkwam? Anyway, er zal wel over zijn nagedacht en - vooral - het is een prachtig molentje geworden; complimenten!
Willem
Hoi Willem,
In het boek Molens in de Heidenskipsterpolder staan enkele spinnekopmoles met een vangstok.
Boven de schouw van de familie Castelein (tegenover de molen van Nijhuizum) hangt een schilderij van een spinnekopmole die achter de boerderij van Castelein stond. Deze had ook een vangstok. De schilder zal de vangstok wel niet verzonnen hebben. Vandaar de keuze van de vangstok. We hebben helaas geen foto van de Nijhuizumer spinnekopmole kunnen achterhalen.
De andere molen met een vangstok is de spinnekopmole in het Groene Ster gebied ten oosten van Leeuwarden.
Groetnissen
Jaap Tiedema
Van harte gefeliciteerd met deze nieuwe molen, een sieraad voor de Zuidwesthoek en een prachtige aanvulling op jullie groep molens (Nijefurd). Ik heb hem al ev en vanaf de weg bekeken. Zondag kom ik en zal ik hem hopelijk draaiend zien.
MichielRedactie Molenprikbord schreef:
>
> NIJHUIZUM - Voor de vrijwilligers van de Molenstichting
> Nijefurd is het vrijdag groot feest. Zij vieren dan niet
> alleen het 35-jarige jubileum van de stichting, maar ook het
> feit dat ze die dag hun achtste molen in gebruik nemen. De
> spinnenkopmolen van de Munnikeburenpolder in Nijhuizum kan na
> zeventig jaar eindelijk weer draaien.
>
> src=“http://www.leeuwardercourant.nl/multimedia/dynamic/00837/B82118410Z_1_200811_837403e.jpg”>
>
> De molen komt uit het midden van de 18e eeuw en is tot 1935
> gebruikt als windmolen voor het bemalen van de polder. Daarna
> kreeg de molen een dieselmotor en was de molen zelf niet meer
> nodig.
>
> Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om de molen te
> restaureren en te reconstrueren. Dat was een investering van
> 300.000 euro. De komende dagen wordt er nog hard gewerkt om
> de laatste zaken op orde te krijgen, maar vanaf vrijdag kan
> de molen na zeventig jaar echt weer gaan draaien.
>
Heeft deze spinnenkop dan ook een trekvang, zoals bij overige spinnenkoppen? Of is het een bandvang of zo? Ik dacht dat er in bovenhuizen van spinnenkoppen te weinig ruimte was voor een vangsysteem met vangstok, tenminste dat heb ik tijdens theorieavonden gehoord. Inderdaad kwamen rond Leeuwarden buitenvangstokken voor bij dergelijke molentjes.
Hoi Rob,
Volgens mij haal je nu wat dingen door elkaar. Een trekvang is gewoon een vorm van bediening van de vang en kan opzich op zowel een bandvang als een blokvang zitten.
Een spinnekop heeft ook gewoon een vangbalk. Probleem bij spinnenkoppen is dat die vangbalk te klein is waardoor hij te weinig gewicht hebt om te vangen, dat los je op door een trekvang. Aangezien de trekvang een vorm van bediening is heb je bij een wipstok dus in principe ook geen trekvang.
Groetjes,
Andre
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?