Vrees voor onderhoud van molens Rijnwoude

• Redactie Molenprikbord

RIJNWOUDE - Eigenaars van de monumentale molens in Rijnwoude reageren verbaasd en teleurgesteld op de afwijzing van de gemeente Rijnwoude om de jaarlijkse onderhoudssubsidie te verhogen. Voor elke molen stelt de gemeente jaarlijks hetzelfde bedrag als in 1994 beschikbaar.

,,Het is onbegrijpelijk dat een gemeente met droge ogen meent dat een bedrag uit 1994 in 2008 dezelfde waarde heeft'', merkt voorzitter Jan van Wijk van Stichting Molen de Rooie Wip op. ,,Een bijzonder merkwaardig besluit. Toen ik onlangs bij de gemeente informeerde, begreep ik dat ambtenaren akkoord waren met de verhoging.''

B en W hebben het ambtelijk advies inmiddels afgewezen. Wel willen ze bekijken of de begroting voor 2010 ruimte biedt voor meer onderhoudssubsidie. Ze voegen daaraan toe dat daarmee niet is gezegd dat die verhoging er ook komt.

Van Wijk leest tussen de regels door dat er geen tijd meer was om extra geld in de begroting van 2009 beschikbaar te stellen. ,,Ook dat is vreemd, want wij hebben ons verzoek in mei al gedaan. Toen ik insprak tijdens een raadsvergadering kregen we veel positieve reacties van de raad.''

Bron: Leidsch Dagblad

• N. Varkevisser

Mij naam is Nico Varkevisser, een van de molenaars van de molen de “Rooie Wip”. Ik wil het volgende hierover zeggen:

De gemeente Rijnwoude heeft geen geld over voor de prachtige molens in hun gebied. Wat hiervan de reden is, is de vraag. Want als je het bericht leest over de huizen die ze bij de Rijnenburgermolen wilden neerzetten en het plan van een boer ten oosten van de molen de “Rooie Wip” die een grote ligstal wil gaan bouwen is de gemeente hier niet terughoudend over om de vergunningen te willen verlenen.

Beide keren moet men het gemeentebestuur hiervoor op de vingers tikken. Terwijl ze goed weten wat ze aan het doen zijn. Het bestuur van de stichting van molen de “Rooie Wip” heeft hier veel werk aan. En nu het bericht dat de gemeente het subsidiegeld voor de molens niet wil verhogen. Dat is kinderachtig. Temeer daar dit volgens het krantenbericht wel beloofd is.

Molen de “Rooie Wip” wordt op vrijwillige basis vele uren in zijn werk gezet. Op dit moment staat de omwentelingenteller al boven de 150.000 en het jaar is nog niet om. De Oude Dame vraagt om een facelift, de windpeluw ziet er slecht uit en aan de staart moet het nodige gebeuren. Het scheprad schreeuwt ook om aandacht.

Ik ben begonnen te malen op deze molen toen deze heel slecht was. Dat is ongeveer twintig jaar geleden. Ik ben doorgegaan met malen totdat zij een grote restauratie onderging. Moet het zo wezen dat ik moet stoppen omdat zij zo slecht wordt dat er niet meer mee te malen valt? Dan ben ik weer terug bij af.

Hopend dat de gemeente Rijnwoude zich achter de oren gaat krabben, zodat de subsidie wel omhoog gaat. Want zo kan het niet blijven.