RIJNWOUDE - Eigenaars van de monumentale molens in Rijnwoude reageren verbaasd en teleurgesteld op de afwijzing van de gemeente Rijnwoude om de jaarlijkse onderhoudssubsidie te verhogen. Voor elke molen stelt de gemeente jaarlijks hetzelfde bedrag als in 1994 beschikbaar.
,,Het is onbegrijpelijk dat een gemeente met droge ogen meent dat een bedrag uit 1994 in 2008 dezelfde waarde heeft'', merkt voorzitter Jan van Wijk van Stichting Molen de Rooie Wip op. ,,Een bijzonder merkwaardig besluit. Toen ik onlangs bij de gemeente informeerde, begreep ik dat ambtenaren akkoord waren met de verhoging.''
B en W hebben het ambtelijk advies inmiddels afgewezen. Wel willen ze bekijken of de begroting voor 2010 ruimte biedt voor meer onderhoudssubsidie. Ze voegen daaraan toe dat daarmee niet is gezegd dat die verhoging er ook komt.
Van Wijk leest tussen de regels door dat er geen tijd meer was om extra geld in de begroting van 2009 beschikbaar te stellen. ,,Ook dat is vreemd, want wij hebben ons verzoek in mei al gedaan. Toen ik insprak tijdens een raadsvergadering kregen we veel positieve reacties van de raad.''
Bron: Leidsch Dagblad