Hoi Vandaag hebben Friso en ik weeer heerlijk gedraaid.
Vanmorgen om 10:45 had ik de molen opgetrokken. Eventjes leeg.
Op z. Later zzo en rondvol gelegd. Om 11:45 kwam Friso. En tot 15.45 samen gedraaid . vanmiddag ook naar zzw gegaan. En later ozo
Toen we stonden af te zeilen was het bladstil.
Afgelopen week heeft Aad er mee gedraaid. Omdat hij de binnenkant van de romp aan het witten was (nog niet af dus van de week gaat hij verder) Dus heeft Aad gedraaid. In het maalboek stond dat hij gisteren gedraaid had van 07:30 tot 16:30 . En de dag er voor ook lekker vroeg. Dus Aad bedankt he voor die omwentelingentjes. Klasse. grt robert
Martijn Scholtens
Vandaag niet naar de Grote Geert geweest in kantens omdat de molen in de rouw staan i.v.m begrafenis.
Wel ben ik naar de Eva in usquert geweest daar om 13:00 aangekomen de molen van NW naar ZZW gekruid,in de kap al het oude reuzel vervangen met nieuwe reuzel.Toen opgezeild naar 4 vol naar deed helemaal niks tegen 15:30 begon de molen rustig te draaien! 40 enden ongeveer.We hebben 3 bezoekers gehad die een rondleiding kregen,en om 17:00 afgezeild met een grote bouwlamp op het gevlucht anders zag je niks met afzeilen.
Morgen naar Nijefurdse molendag het willem (molenaar Eva)
Gr Martijn.
Justin vd Heuvel
Vandaag was ik weer eens te gast in Culemborg.
Zo rond half 9 zat ik op mijn trouwe tweewieler naar Culemborg. Daar aangekomen even opgewarmd bij de kachel die Leo al lekker opgestookt had.
Nadat we weer wat warmer waren, en Cees er ook al was, zijn we de molen gaan inspannen. 4 volle op ZW (Je zat dr weer naast Piet ) Alleen gebeurde er niets. Hij bleef gewoon staan. Fustrerend was, dat het draaiorgel een paar straten verderop, vrolijk “Hoor de wind waait door de bomen” stond te jengelen. Grrrr!
Zo heeft hij eigenlijk de hele dag wat staan keutelen. Vaak stond hij stil, maar probeerde soms wat te draaien. Qua wind was het echt "Huilen met de pet op Toen zijn we de molen gaan opruimen. Ging lekker snel met z'n drieen! Na de middag begon de molen eindelijk een beetje op gang te komen. Draaide zo af en toe een endje of 30 om vervolgens weer stil te vallen. Dat herhaalde zich een aantal keer, tot een uur of 4, terwijl wij de molen schoon veegden.
Om half 5 gingen we de molen uitspannen/afzeilen (doorhalen wat niet van toepassing is ) Het grappige was dat bij het 3e en 4e end de wind ineens wat aantrok zodat we niet hoefden te duwen. Al met al was het een heel gezellige dag, waarvoor ik Leo en Cees hartelijk wil bedanken.
Groeten,
Justin vd Heuvel
L.v.d.W.W.
Vanmorgen weer aangekomen op de groeneveldsche, terwijl leerling Peter het eerste zeil al voor had. Eerst even rap de speelmolens opgetrokken, daarna ook nog 1 zeil gedaan.
Later de molen nog uitgespannen en naar Wateringen gegaan om de stand van zaken van de nieuwe stelling eens te bekijken. Ziet er erg fraai en strak uit, en gelukkig hoefde ze niet nog een tijd over die oude liggers te lopen!
Eenmaal weer terug hebben Peter en ik de molen weer ingespannen en opgetrokken.
Ook kwam er nog een groep molenkijkers, waaronder twee Belgische gasten.
Ondertussen was Peter weer naar huis gegaan en heb ik met Rob nog wat foto's gezocht van de Maaslandse korenmolen die in het licht stond, want wij zelf hebben op alle avonden haast geen voldoende tijd gehad om foto's te maken. Ik heb wel enkele stukjes film, die zal ik binnenkort in elkaar zetten en op internet plaatsten.
Gr, Luc
Stefan Teeling
Rond half tien aangekomen bij de Victor in Wanswerd. Onderweg had ik al het idee, dat het niets ging worden met die wind, er stond amper wind en het was verder weer om treurig van te worden. Niet eens de moeite genomen om te gaan opzeilen.
Eerst het over het weer gehad, fronten en hoe die zich bewegen over de aarde, de verschillende fronten en wanneer het oppassen geblazen is. Nog even het een en ander over de molen besproken, achtkant en zo, en de kap. Ook het nog over enkele bijzonderheden gehad (aan de Victor zelf dan). Zo heeft Sjerp me op iets apparts gewezen dat me nog niet eerder opgevallen was, namelijk, dat de koningsspil niet in de lange spruit (die tevens dienst doet als ijzerbalk) gelagerd, maar in een blok er onder, wat dan weer een oude wervel is waar vroeger de koningesspil aan de onderkant in gelagerd was. De reden? De eerder genoemde wervel is ooit vervangen door een veel dunner ijzeren exemplaar, ivm het plaatsen van een motor. Hierdoor zakte de konongsspil een stuk naar beneden, waardoor het lager ook lager moest komen. De stapeling van de as is hierdoor ook weer lager geworden, want ander zouden de kamen van het bovenwiel niet meer in die van de bovenbonkelaar grijpen.
Nog wat schoongemaakt in de molen, hierna geprobeerd om de Lister dieselmotor te starten maar dit lukte niet echt, omdat één of andere schakelaar niet naar beneden wil vanwege een plank van het hekwerk om de vijzel bak dat er voor zit.
Wat gaan eten en drinken, het verder over het weer gehad, voornamelijk het ontstaan van Cumulonimbus en de andere wolkentypen besproken.
Op de terugweg naar huis toe, nog even bij de romp van molen de Haan gekeken.
Over het weer:
Windkracht: 1-2
Uit: ZO
Bewolking: Grijs en grauw, zwaar, Nimbostratus.
Mvg. Stefan Teeling
Rob Pols
Nou, Pols heeft meer dan honderd foto's van de Maaslandse molens in de spotlights kunnen maken. Je kunt er wel een paar krijgen hoor.
Qua wind viel het ons mee vandaag in Maassluis. Twee Beaufort zuidoost was voorspeld en dat klopte weliswaar wat betreft windsterkte, maar de wind was koud en dus zwaar en in Maassluis kwam hij uit het zuiden, dus heeft De Wippersmolen nog heel aardig gedraaid. Naarmate de middag verstreek ging de wind er wel uit en om half zes hoefden we de vang niet eens te gebruiken, want toen hing het wiekenkruis doodstil. De Aeolus in Vlaardingen was ook los, maar die kwam niet vooruit toen ik er langs reed.
Ik heb de camera alvast klaarliggen voor morgen voor het geval het gaat sneeuwen!
Groeten, Rob.
Sinterklaas. en zijn hulp piet
Ja gisteren gedraaid samen met Alex Buist gedraaid op de JP molen in Dalen.
De molen draaide langzaam met 4 volle zeilen op het zzw.
Tegen de avond kwam Frits en Wesley de Best op bezoek want ja ik draai ook graag in de avond uren We hebben nog een beetje Tarwe gebroken maar dat was ook allemaal op z'n Hans.
Om 21.00 uur hebben we de molen weer stil gezet en heb ik Alex naar het trein station gebracht naar Hoogeveen en toen later Wesley naar huis gebracht.
Vandaag zo dadelijk gaan Wesley en Alex mee naar Friesland .
Richting workum .
Gr De JP team
Meelmuisje
De wind was gisteren echt 3 x niks!
Nadat we de molen hadden omgekrooien van NW naar ZZW en 4 volle ervoor gelegd kwam ie niet geheel onverwachts niet rond. Maarja.. het is leuk voor het gezicht dat ie toch even in de zeilen staat:) Verder was er vandaag wel veel meer bezoek op de been dan normaal gesproken op zo'n dag in november. O.a. een klein jochie die het al helemaal te gek vond dat ie op de molen was! Toen ik de wieken een zetje gaf was ie natuurlijk helemaal verkocht Even later op de middag de molen verkrooien naar het zuiden. Daarmee heeft het heel eventjes gedaan… dat waren toch weer 10 omw. ! Om half 6 de molen ingehaald en recht weggezet. De teller zal wel niet meer dan 40 omw. geteld hebben denk ik..
Zometeen maar een herkansing ondernemen op De Onrust in Muiderberg
Gr, Thomas
Tom Blaak
Gister heeft Rijsoord niet gedraaid, ik heb gister tussen 10:00 en 12:00 onze vaste meelklanten van volkorentarwemeel voorzien en ben vervolgens naar huis gegaan omdat er een monteur kwam voor mijn kapotte CV.
De wind was ook niet te moeite om m in te spannen daar de molen niet zo erg licht loopt, en de omwentelingen die ik gister zou maken zal ik niet missen denk ik. We zitten nu toch al op 193.000 omw.
Afgelopen donderdagmiddag heb ik met behulp van collega-mulder Piet Lodder, onze nieuwe voorraad tarwe van Krijger opgeluid en op de steenzolder opgeslagen ( 40 zakken), scheelt een hoop heen en weer geloop als je dit met zn 2en doet!
Groet,
Tom
Marcel Stroo
In Middelburg kan de camera in de kast blijven liggen. Er valt alleen maar regen.
Groeten,
Marcel Stroo
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!