Zo rond een uur of 10.20 opgepikt in Leeuwarden door mijn leermeester en de twee medeleerlingen. Richting Workum gegaan, maar eerst de molens er omheen bekeken. En om dan maar te beginnen met de enige Spinnenkop- korenmolen van Nederland, de Vlijt te Koudum, een zeer mooie molen, opvallende zaken, de in de stelling weggezonken stellingdeuren, het ontbreken van de terrugloop pal en het piep kleine spoorwiel (wat ook niet anders kan, want anders zou voor het steenrondsel geen plaats meer zijn. Na de hele molen bekeken te hebben, de reis voortgezet naar de windmotor bij Koudum. Ik was nog nooit in een wind motor geweest, dus dit was wel iets apparts, maar zeker indrukwekkend. Vooral om dan vanaf de stelling die enorme windvanen en windroos te zien. Maar het remsysteem begrijp ik nog niet helemaal, vooral niet hoe dat dan precies met die vanen zit. Na een behoorlijke tijd te hebben rond gekeken, bleek het al weer tijd te zijn om weer te gaan.
De reis zou eerst gaan naar de windmotor de Skarmolen, maar onderweg hier naar toe werd besloten, deze links te laten liggen en naar het Heidenschap af te reizen om daar de Tjasker te bekijken. Een mooie molen, alleen jammer dat er niet genoeg wind stond. Verder was iets dat direct in het oog sprong, dat er geen palwiel en pal op deze paaltjasker aanwezig waren.
De volgende die op het programma stond was de Snip, een niet echt al te grote molen, maar zeker het bezoek waard. Hier is een rariteit, het kleine vangbalkje, het ijzeren penlager en de enorme ruimte tussen de overring en de penbalk, waartussen je gewoon naar buiten kan kijken. Ondertussen was het jammer genoeg al weer tijd om verder te gaan.
Na een verkeerde weg ingeslagen te zijn, en een stukje gereden te hebben kwamen we aan bij de Nijlannersmolen, een pracht molen, met een bijna Hollands aandoende romp. Ook een pracht molen, vooral omdat je hier pas echt goed kan zien hoe een achtkant in elkaar zit. Verder vielen direct op, de in verhouding met de rest van de molen dunne vangbalk, het scharnierpunt van deze namelijk niet met een luns, maar met een soort van houten pen, de half ronde neuten, de twee poortstokken en tot slot de lange spruit voor in de kap. Tot slot ook nog een paar opmerkelijke dingen die verteld werden, dat de ijzer balk vermoedelijk een oude lange spruit is die destijds aan beide kanten afgezaagd is omdat deze onder de voeghouten ligt. Verder is de konignsspil vermoedelijk van een voorganger van deze molen.
Nog een molentype waar ik nog nooit in geweest ben, namelijk een Muonts, ook een zeer mooie molen. De eerst bintlaag zowat op ooghoogte en verder niet eens zolders of trappen, prachtig!!!!
En dan als laatste de spinnenkop bij Nijhuizum, een prachtig staaltje vakmanschap. Ook prachtig om te zien was de klos, wat bij mijn weten verder niet voor komt in Friesland.
Mvg. Stefan Teeling (die nog na zit te genieten van deze prachtig dag)
Ps. Straks zal ik nog wat foto's en een filmpje plaatsen.