Nijefurdse molendag

• Stefan Teeling

Zo rond een uur of 10.20 opgepikt in Leeuwarden door mijn leermeester en de twee medeleerlingen. Richting Workum gegaan, maar eerst de molens er omheen bekeken. En om dan maar te beginnen met de enige Spinnenkop- korenmolen van Nederland, de Vlijt te Koudum, een zeer mooie molen, opvallende zaken, de in de stelling weggezonken stellingdeuren, het ontbreken van de terrugloop pal en het piep kleine spoorwiel (wat ook niet anders kan, want anders zou voor het steenrondsel geen plaats meer zijn. Na de hele molen bekeken te hebben, de reis voortgezet naar de windmotor bij Koudum. Ik was nog nooit in een wind motor geweest, dus dit was wel iets apparts, maar zeker indrukwekkend. Vooral om dan vanaf de stelling die enorme windvanen en windroos te zien. Maar het remsysteem begrijp ik nog niet helemaal, vooral niet hoe dat dan precies met die vanen zit. Na een behoorlijke tijd te hebben rond gekeken, bleek het al weer tijd te zijn om weer te gaan.

De reis zou eerst gaan naar de windmotor de Skarmolen, maar onderweg hier naar toe werd besloten, deze links te laten liggen en naar het Heidenschap af te reizen om daar de Tjasker te bekijken. Een mooie molen, alleen jammer dat er niet genoeg wind stond. Verder was iets dat direct in het oog sprong, dat er geen palwiel en pal op deze paaltjasker aanwezig waren.

De volgende die op het programma stond was de Snip, een niet echt al te grote molen, maar zeker het bezoek waard. Hier is een rariteit, het kleine vangbalkje, het ijzeren penlager en de enorme ruimte tussen de overring en de penbalk, waartussen je gewoon naar buiten kan kijken. Ondertussen was het jammer genoeg al weer tijd om verder te gaan.

Na een verkeerde weg ingeslagen te zijn, en een stukje gereden te hebben kwamen we aan bij de Nijlannersmolen, een pracht molen, met een bijna Hollands aandoende romp. Ook een pracht molen, vooral omdat je hier pas echt goed kan zien hoe een achtkant in elkaar zit. Verder vielen direct op, de in verhouding met de rest van de molen dunne vangbalk, het scharnierpunt van deze namelijk niet met een luns, maar met een soort van houten pen, de half ronde neuten, de twee poortstokken en tot slot de lange spruit voor in de kap. Tot slot ook nog een paar opmerkelijke dingen die verteld werden, dat de ijzer balk vermoedelijk een oude lange spruit is die destijds aan beide kanten afgezaagd is omdat deze onder de voeghouten ligt. Verder is de konignsspil vermoedelijk van een voorganger van deze molen.

Nog een molentype waar ik nog nooit in geweest ben, namelijk een Muonts, ook een zeer mooie molen. De eerst bintlaag zowat op ooghoogte en verder niet eens zolders of trappen, prachtig!!!!

En dan als laatste de spinnenkop bij Nijhuizum, een prachtig staaltje vakmanschap. Ook prachtig om te zien was de klos, wat bij mijn weten verder niet voor komt in Friesland.

Mvg. Stefan Teeling (die nog na zit te genieten van deze prachtig dag)

Ps. Straks zal ik nog wat foto's en een filmpje plaatsen.

• Wesley de Best

Om ongeveer 9.45 uur vertrokken Ricardo en ik vanuit Zuid - Oost Drenthe. Rond 10.30 uur waren we in Hoogeveen en om 10.45 uur haalden we daar Alex Buist op. Toen zijn we richting Workum gereden, onderweg nog wel wat molens gezien, zoals De Wijk, Nijeveen en Heerenveen en IJlst, maar alles stond stil, net als molen Lonjé in Bolsward, waar we even waren gestopt. Op zich best een mooie molen, zo met zijn dekkerwieken. Vervolgens richting Workum gereden, onderweg nog de molen van Tjerkwerd en een windmotor gezien en rond 11.45 uur zagen we in de verte het wiekenkruis van Ybema’s Molen in Workum met 4 volle zeilen vrolijk rond gaan. Rond 12.00 uur waren we daar. Molenaar was daar Martin de Jong, medeprikborder. Verder nog anderen bekenden gezien, zoals Johan van Dijk, David Reitsema, de fotograaf Willem Jans en Martijn Scholtens. De molenaar was zo vriendelijk de molen even stil te zetten, zodat ik ook even het tweede gevelsteentje kon fotograveren en vooral natuurlijk omdat anderen ook even konden kijken. Het viel op dat deze molen een kraag heeft, i.p.v. een waterhol.

Dit is werkelijk een heel schattig molentje. De molenaars waren erg gastvriendelijk, dat gold trouwens voor alle molenaars van alle molens, daarvoor complimenten en nog bedankt voor de koffie en een berenburgertje bij de windmotor van It Heidenskip.

Na Ybema’s Molen zijn we naar de Nijlannermolen gegaan, die ook lekker stond te draaien met 4 vollen. Op de foto is duidelijk te zien dat deze molen een echte lange spruit heeft. We willen de molenaar bedanken voor de koffie en de koek.

Hierna zijn we doorgereden naar de Vlijt in Koudum, die met 4 vollen op de vang stond. Echt een mooie, maar toch ook wel aparte molen om te zien. Een mooi klein spoorwieltje en een koppel stenen met een 4-taks rijn. De molen stond er goed bij, hij ging even later ook draaien. Helaas is de biotoop erg beroerd. Toch jammer. Maar ’t blijft een mooie en indrukwekkende molen, vind ik.

Hierna zijn we doorgereden naar de nieuwe spinnenkopmolen van Nijhuzum, waarvan de vang net werd gelicht, toen we aankwamen. De molen had 4 zeiltjes. Binnen in de molen hingen nog een aantal oude houten haakjes, waaraan de zeilen werden gehangen. De molen draaide op zich best lekker en het was er druk, er waren veel mensen. Deze spinnenkopmolen heeft een wipstok. De molen heeft een mooie rieten ondertoren, waarvan je van een aantal balken kon zien dat ze nog wel oud waren.Een erg mooi molentje, complimenten voor degene die hem gerestaureerd/herbouwd heeft.

Hierna zijn we doorgereden naar De Snip in Workum, die op de vang stond en 4 vollen voor had. Het weer werd slechter, er viel nu ook natte sneeuw en even later haalden de molenaars de zeilen er maar voor weg, want anders bevroren de zeilen, aangezien de temperatuur rond nul graden was. Ricardo, Alex en ik zijn doorgereden naar It Heidenskip, waar we eerst langs de tjasker kwamen die met 4 vollen (witte zeilen) stond opgezeild, maar stilstond. We zijn daar ook niet uitgestapt. We zijn doorgereden naar de windmotor in It Heidenskip, die draaide en zelfs maalde. Mooi om te zien hoe het binnenwerk van zo’n windmotor eruit ziet, ik was nog nooit binnenin een windmotor geweest, ik vond het wel een aparte ervaring.

Hierna zijn we weer richting Drenthe gegaan, eerst nog langs de molen van Vledder gegaan en we zijn nog door Diever gekomen en we hebben even later Alex op het treinstation in Hoogeveen gezet en Ricardo en ik zijn naar huis gegaan.

We willen alledrie alle molenaars bedanken voor de gastvrijheid en voor de koffie, koek en uitleg van de molen en dit is absoluut een tip om een keer naar toe te gaan.

Tenslotte willen Alex en ik ook molenaar Ricardo Hemme bedanken, dat hij hier naar toe gereden is en voor de leuke dag. Ricardo, bedankt!

Hier alvast wat foto’s, de rest komt nog.

Foto’s deel 1:

www.mijnalbum.nl/Album=OUTA48CK

• Martijn Scholtens

Vanmorgen om 10 uur opgehaald uit Winsum(gr) door willem huizenga om naar friesland te gaan.Om 11:30 bij de eerste molen aangekomen.

Monnikenburenmolen Nijhuizum

De nieuwe spinnenkop draaide leuk toen we er waren maar werd net gevangen,de molen ziet er echt mooi uit!.Veder stond de vijzel uit z'n werk jammer dat er niet genoeg wind was,een gesprek gehad het Willem Jans ook veel foto's gemaakt.

Ybema's molen Workum

Ook deze molen stond leuk te draaien toen we er aankwamen,gastvrij ontvangen door de molenaar.Echt een prachtig molentje je kan goed zien hoe het molentje inelkaar zit toen veder gegaan.

Nijlannermolen Workum.

Mooie forse molen draaide met 4 vol en ook niet malend,binnenin de molen echt prachting hoe je door de molen heen kan kijken tot aan de kapzolder.

Een enorme onderwiel en vijzelwiel vooral de vijzel is groot,toen in de kap geweest konden we even zien hoe de molen werd gevangen ook de kap is vrij ruim.

De Snip Workum.

stond rustig te draaien met 4 vol een geen groot molentje 15.30 vlucht molen moest stil worden gezet anders kon je niet naar binnen want zit maar 1 ingangsdeur even in de kap geweest er zit een korte bovenas in want tussen de penbalk en achterkeuvels zit veel ruimte.

Tjasker Het heidenschap Workum

helaas stond deze stil met 4 vol wind viel ook weg en begon te sneeuwen daar lekker stukje kaas gehad van de molenaar.

De Vlijt Koudum.

Ook deze stond stil in de sneeuw echt een bijzondere molen is dit een spinnenkopstellingmolen hier word nog af en toe gemalen met 1 koppemaalstenen en er zit maar een klein spoorwiel in.

Later begon de molen te draaien rond de 50 enden in de sneeuw.

Windmotor Koudum

Hier tegen 15:30 aangekomen de molenaars wilden net weg gaan even snel wat foto's gemaakt veder draaide de windmotor rustig.

Om 15:45 weer naar winsum gereden en om 17:30 was ik weer thuis,heb echt genoten van deze dag.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=RXIGC7H6

Gr Martijn

• Wesley de Best

Hier de rest van de foto's: www.mijnalbum.nl/Album=7CMO7D47

www.mijnalbum.nl/Album=4WYVWH8V

Als er mensen filmpjes willen zien van deze molens, dan roep je maar, dan zal ik er morgen filmpjes op dit prikbord zetten.

• Edo

IK IK IK IK IK IK:D

• Stefan Teeling

Hier zijn de foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/NijefurdseMolendag2008#

Hier is het filmpje (van de Amerikaanse windmotor bij Koudum):

http://nl.youtube.com/watch?v=vGgjUwuHnTQ

Mvg. Stefan Teeling

• Martin

Beste mensen, molenaars, molenaars in opleiding, en hun partners,

wij de molenaars van Nijefurd kijken terug op een zeer geslaagde 2e nijefurdse molendag. Ook dit jaar hadden enkele van ons nog geroepen of dit wel het juiste jaargetijde is om een molendag te organiseren. Nou aan belangstelling dus niet te klagen gehad.

Alle reden om het volgend weer een vervolg te geven met de naam “3e Nijefurdsemolendag” en waarschijnlijk ook weer de laatste zondag van november, excacte gegevens volgen nog en zullen t.z.t. in diverse molenmedia bekend worden gemaakt.

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie komst naar Nijefurd.

Namens de Nijefurdse molenaars,

Martin de Jong