Molen de Otter

• Ruud van den Aakster

AMSTERDAM Er gloort hoop voor houtzaagmolen De Otter in Amsterdam-Westerpark. De Otter staat sinds 2006 stil omdat hij geen wind meer vangt door nieuwbouw eromheen. In eerste instantie was verplaatsing van de molen naar een erfgoedpark in Uitgeest onbespreekbaar voor het stadsdeel. Maar dat overweegt er nu toch aan mee te werken.

1 december 2008 - 13:17

Gelezen op RTV, gaat het gebeuren ????

• Paul Kors

Beste Ruud,

Dat zou prachtig zijn! Houd ons a.u.b. op de hoogte.

Ik zie ons nog allemaal zitten bij de Raad van State.

Is al die moeite dan toch niet voor niets geweest.

Hoop doet in ieder geval weer leven…en in Uitgeest kan De Otter weer leven, lees: “bewegen”.

Tot molens !

Paul Kors

• Redactie Molenprikbord

AMSTERDAM - Er gloort hoop voor houtzaagmolen De Otter in Amsterdam-Westerpark.

De Otter staat sinds 2006 stil omdat hij geen wind meer vangt door nieuwbouw eromheen. In eerste instantie was verplaatsing van de molen naar een erfgoedpark in Uitgeest onbespreekbaar voor het stadsdeel. Maar dat overweegt er nu toch aan mee te werken.

Reacties:

Wethouder Rolf Steenwinkel

Molenaar Paul Rijkers

Bron: RTV N-H

• Martin E. van Doornik

Gaan de bijbehorende historische houtloodsen en zo ook mee? Dit mooie ensemble, zoals bij een zaagmolen thuis hoort…. En de molenaarswoning van Gt. van der Bijl (het lage huis met de klokgevel en die aparte kantoor-uitbouw) in Uitgeest desnoods reconstrueren, daar bestaan veel fraaie foto's van!

• Justin vd Heuvel

Ik hoop van ganser harte dat dit waar gaat worden.

Voordat ik dit las was ik chagrijnig, maar dit vrolijkt me helemaal op :)

Justin vd Heuvel

PS; juich niet te vroeg, je weet maar nooit.

En nu? Met z'n alle duimen voor de Otter!!!

• Stefan Teeling

Prachtig nieuws om te horen. Eindelijk weer eens goed nieuws over de Otter.

Maar één ding snap ik niet, als je zo de reactie hoort van te molenaar moet de molen er zo erg aan toe zijn dat bepaalde delen al uit hun verband schieten, waarom komt men dan nu pas van de kant van de gemeente Amsterdam om de Otter te gaan verplaatsen? Dit wisten ze toch van te voren ook dat dit ging gebeuren.

Mvg. Stefan Teeling

• Ruud van den Aakster

Ik heb ervaring opgedaan met een molen die drie jaar stilgestaan heeft.

Neem van mij aan, het gaat opeens enorm snel met stilstaand hout.

Vocht sloopt alles,

Ik wens Wethouder Rolf Steenwinkel veel wijsheid toe met zijn verdere besluitneming.

Wat hij ook besluit, hij schrijft zeker geschiedenis.!!

• Willem Roose

Voor alle duidelijkheid: van mij mag De Otter best naar Uitgeest verhuizen (mits incl. zaagschuren etc.)

Voor alle eerlijkheid: waarom hebben de huidige problemen zich nooit gemanifesteerd gedurende de 60 jaar dat de molen stil heeft gestaan vanwege het eenvoudigweg ontbreken van een wiekenkruis?

Groet,

Willem (die even advocaat van de duivel speelt i.v.m. de objectieve beeldvorming; anders komen we als on-issue-partij nooit verder)

• Piet Groot

Fam. v.d. Bijl heeft altijd met liefde gezorgd voor het dagelijks onderhoud aan de molenromp. Wel hebben ze de zaagvloer ingekort om meer ruimte op de molenwerf te krijgen.

Piet