Ikea Molens

• Tom Blaak

In mijn warme huisje dacht ik zojuist terug aan verschillende molenopeningen die ik in de loop der jaren heb bijgewoond. Bij sommige molens kon tijdens de restauratie veel van het oude gangwerk of delen hiervan hergebruikt worden, en bij anderen helaas niet.

Zo was ik bij de opening van Korenmolen Windlust in Nieuwerker a/d IJssel enkele jaren geleden. Los van het feit dat hier een mooi staaltje werk is afgeleverd, mis je toch de sfeer in zo´n molen. Nu komt dit natuurlijk doordat deze molen voorheen volledig uitgesloopt en tot silo gedegradeerd was, maar toch. De lichte kleur van het hout, komt de sfeer mijns inziens niet ten goede.

Bij een restauratie is het onvermijdelijk dat er delen vervangen worden, maar waarom wordt er niet voor gekozen om nieuw hout, een donker /en ouder uiterlijk te geven( zoals het gebruik van lijnolie)? Misschien een stuk geschiedenisvervalsing, maar het Ikea gehalte wordt er wel behoorlijk mee verminderd vind ik dan. Veel malen helpt uiteraard ook om de sfeer in een molen te verhogen, maar niet volledig vind ik.

Ik ben ook erg benieuwd hoe men bij een molen als die van Goidschalxoort die van zichzelf erg uniek is, de sfeer weer terug weet te krijgen, want van het binnenwerk moet veel vernieuwd worden…..

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken?

Groetjes,

Tom

• Maarten van Scheppingen

Hallo Tom,

ja je hebt wel gelijk dat nieuw hout wat sfeer mist, maar dat donkere hout was ooit ook blank van kleur. Bovendien vind ik het nooit een bezwaar om te zien dat iets vervangen is.

Groeten Maarten

• Stefan Teeling

Helemaal mee eens, neem nou de Hoop in Stiens, nu een dikke 16 jaar oud, maar nog steeds zit er geen leven in (wel moet er bij vermeld worden dat je het beter een meelfabriekje kan noemen waar men windkracht kan gebruiken). Wat ik ook jammer vind, dat er in die “Ikea molens” en dan voornamelijk de herbouwen, geen inkervingen van de molenmakers in staan staan die er in de loop van de jaren reperatie's en onderhoud verricht hebben, dit vind ik ook iets dat het vaak wat levendiger maakt.

Tot slot, komt bij mij iets op dat ik wel eens gelezen heb, namelijk dat als je door de lijnolie een heel klein beetje zo fijn mogelijk grafiet mengt en het hout hier mee impregneert, het hout ook al veel ouder lijkt.

Mvg. Stefan Teeling

• Andreas de Vos

Hoe oud of nieuw een molen ook is, de sfeer komt er het beste in, of wordt er het beste in gehouden als er gewoon zoveel mogelijk mee gewerkt wordt als dat destijds gebruikelijk was. Het liefst dan ook nog zonder allerlei nieuwerwetse zaken, als multiplex schotjes, deksels, elektrisch schakelmateriaal (om eens wat te noemen, er is nog steeds spul te koop dat uit de jaren 30 stamt of daar een replica van is) en inventaris die er eigenlijk niet in thuis hoort. Wat beroepsmatig malende (koren-)molens betreft kan ik me voorstellen dat de bedrijfsvoering het misschien vereist, maar echt fraai is het eigenlijk niet, een hele riedel stalen buizen, kokers, kleppen en weet ik veel in zo'n molen gepropt.

Anyway, ga eens kijken in de Windotter te IJsselstein, en je ziet gelijk wat ik bedoel met veel malen en het maken/behouden van sfeer.

Uiteindelijk krijgt een nieuwe balk na verloop van tijd ook dat patina van de oude balken.

Patina een beetje helpen door met beits of olie of wat dan ook te gaan kwasten blijft toch nep. Ik heb ook eens een bestek onder ogen gehad voor een molenrestauratie. De grenen balklagen daarin zouden in billinga vervangen moeten worden, en dan gebeitst om het op grenen te laten lijken. Jaja… never nooit niet natuurlijk. (uiteindelijk werd het toch grenen ipv billinga, gelukkig).

Groetsels,

Andreas de Vos

• Robert Van't Geloof

De maalzoldervloer die in De Walvisch ligt lijkt alsof ie al 80 jaar erin ligt.

Terwijl die maar ruime 11 jaar oud is . Grt robert

• Piet Lodder

Gewoon 200 jaar wachten en dan moet je eens zien hoe de boel er uit ziet.

Gr. Piet

• Piet Groot

Restaureren houdt ook in dat je gesmede nagels moet gebruiken in plaats van kruiskopschroeven, originele houtsoorten gebruikt, geen smallere planken toepast, olieverf gebruikt, kortom moderne materialen en afwerking mijdt.

Laat moderne aanvullingen niet opvallen, schilder bijvoorbeeld pvc buizen en schakelmaterieel in matte camouflagekleuren die bij het hout passen en laat b.v TL bakken achterwege.

Bijna dezelfde gloeilamparmaturen als 80 jaar geleden zijn in een veilige uitvoering nog steeds te koop.

Ook oud schakelmateriaal en armaturen van goede kwaliteit zijn nog steeds veilig, mits goed onderhouden.

Wel raad ik altijd aan alles te beschermen met 30 mA aardlekschakelaars en bij vertek van de molen gewoon de hoofdschakelaar uit te zetten.

En wat denken jullie van het verwijderen van gekleurde kalenderplaten, ansichtkaarten, koelkasten, plastic stoelen e.d.?

Piet

• klaas zaal

Nee, niets donker maken om een bepaalde sfeer te creëren, dit geeft een hele nepperige indruk. Juist wanneer je bv ergens in de kap staat en ze ziet nieuwe rollen (liggen), twee nieuwe poortstokken, hanentree of ander nieuw hout geeft je dat het gevoel dat de molen bijgehouden wordt. ook een heel nieuw binnenwerk vertelt z'n verhaal en vormt zo de geschiedenis de molen. Ik zou haast willen zeggen, laat zien die nieuwigheden, oud wordt het vanzelf wel. KZ

• Mario Collombon

“Bij een restauratie is het onvermijdelijk dat er delen vervangen worden, maar waarom wordt er niet voor gekozen om nieuw hout, een donker /en ouder uiterlijk te geven( zoals het gebruik van lijnolie)? Misschien een stuk geschiedenisvervalsing”

Zoiets vind ik gewoon nep. Nieuw hout verkleurt ook na verloop van tijd. Om dit d.m.v. lijnolie o.i.d. te doen laat je het ouder ‘lijken’ dan het eigenlijk is. Inderdaad geschiedvervalsing. Ik ken een molenaar die na de vervanging van de vangblokken deze ingesmeerd heeft met antiekwas om maar eens wat te noemen. Dan ben je denk ik toch verkeerd bezig.

In molens zijn onderdelen funktioneel en hoeven als ze nieuw zijn niet ‘voor het oog’ oud te lijken, dat worden ze vanzelf weer.

Waar je het ‘Ikea’ gehalte van molens flink mee omlaag kan halen is het (her) gebruik van oude onderdelen, en gebruik van bijvoorbeeld sloophout van oude boerderijen e.d. in plaats van allemaal nieuw hout. Zoiets past prima in molens, daarnast heeft hergebruikt hout al een geschiedenis op zich.

Als je daarnaast nog eens restaureerd met originele houtsoorten (ipv Bilinga) dan valt na een goede restauratie het ‘Ikea’ gehalte heel erg mee. Goede voorbeelden zijn Holtens molen en Oude Molen vind ik.

• Ruud Bax

Waarvoor de kalenderplaten en anzichtkaarten ver wijderen, de oude beroeps molenaars hingen ze ook op om de molen te verlevendigen. Ik ben op molens geweest waar kaarten hingen die zo oud waren dat de houtworm er doorheen wasgegaan.

Vr. gr. Ruud Bax die een molen zonder klaarten saai vind