In mijn warme huisje dacht ik zojuist terug aan verschillende molenopeningen die ik in de loop der jaren heb bijgewoond. Bij sommige molens kon tijdens de restauratie veel van het oude gangwerk of delen hiervan hergebruikt worden, en bij anderen helaas niet.
Zo was ik bij de opening van Korenmolen Windlust in Nieuwerker a/d IJssel enkele jaren geleden. Los van het feit dat hier een mooi staaltje werk is afgeleverd, mis je toch de sfeer in zo´n molen. Nu komt dit natuurlijk doordat deze molen voorheen volledig uitgesloopt en tot silo gedegradeerd was, maar toch. De lichte kleur van het hout, komt de sfeer mijns inziens niet ten goede.
Bij een restauratie is het onvermijdelijk dat er delen vervangen worden, maar waarom wordt er niet voor gekozen om nieuw hout, een donker /en ouder uiterlijk te geven( zoals het gebruik van lijnolie)? Misschien een stuk geschiedenisvervalsing, maar het Ikea gehalte wordt er wel behoorlijk mee verminderd vind ik dan. Veel malen helpt uiteraard ook om de sfeer in een molen te verhogen, maar niet volledig vind ik.
Ik ben ook erg benieuwd hoe men bij een molen als die van Goidschalxoort die van zichzelf erg uniek is, de sfeer weer terug weet te krijgen, want van het binnenwerk moet veel vernieuwd worden…..
Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken?
Groetjes,
Tom