Nieuwe wieken voor molen Hunsingo

• Martin E. van Doornik

Vanmorgen (4 dec.) zijn de nieuwe roeden gestoken op molen Hunsingo in Onderdendam. Dit heb ik vanavond uit de krant vernomen. Nog voor de Kerst is de molen dan uitwendig klaar! Dan is het karakteristieke dorpsbeeld van Onderdendam weer compleet. Rijdend vanuit Bedum langs het Boterdiep zal de molen prachtig domineren. Aan het binnenwerk moet nog een en ander gebeuren.

De opening zal medio april 2009 plaatsvinden.

Niet bekend is wat de fabrikaat van de roeden is en hoe groot de vlucht is. Aan de onderlinge afstanden tussen de hekgaten op de krantenfoto zal het wieksysteem wel oudhollands worden, zoals op de oude foto's tot 1939.

• H.Noot

Als ik mij niet vergis dan betrekt de firma Doornbosch z'n roeden altijd van Groot Wesseldijk uit Lochem.

Harmannus Noot.

• Martin E. van Doornik

Nee Harmannus,

Ik heb zojuist een mailtje ontvangen van molenmaker Walter Vaags. Hij heeft de roeden aan Onderdendam geleverd. Dus Vaags-roeden. Hij schreef: Ze zijn uitgevoerd met een deling en zijn thermisch verzinkt. Maar hoe groot de vlucht is en welke nummers, weet ik nog niet. Met wat voor deling Walter bedoelt begrijp ik niet. Misschien zoiets als op de Widde Meuln in Ten Boer, met afneembare achterplaten?

M.vr.gr. Martin (die ook nog een krantenknipsel van mijn zus uit het Gooi ontving, waarin de standerdmolen in Huizen herbouwd zal worden!)

• Rob Simons

Ik denk eerder aan roeden zoals bij de Olifant in Burdaard

• Andre Koopal

Die gedeelde roeden komen nu vaker voor, het Prinsenhof heeft ze ook. Omdat er geen verzinkbaden lang genoeg zijn om een roed van ruim 20 meter te verzinken word de roede in tweeën gemaakt, en met bouten in de askop aan elkaar gezet.

Dit bied meteen ook voordelen voor transport.

Groetjes,

Andre

• Martin E. van Doornik

Als een zinkbad te kort is voor lange roeden, kunnen de roeden toch schuin in gelegd worden tot het midden en daarna omdraaien om de andere helft in het bad te dompelen?

• Walter Vaags

Voor constructiewerk wordt deze zogenaamde “dubbel-dip” methode wel eens toegepast. Voor molenroeden is dit echter niet wenselijk. Er zitten diverse grote nadelen aan, maar dat is een erg technisch verhaal.

Inmiddels hebben we al 10 deelbare roeden gemaakt die allemaal thermisch verzinkt zijn. De ervaringen zijn erg goed en wij zien er wel toekomst in. Binnenkort worden de nieuwe richtlijnen van de RACM gepubliceerd en hierin zal ook de eventuele keuze voor gedeelde en verzinkte roeden uitgewerkt zijn.

Op onze website zijn wel wat plaatjes te vinden van deze deling. Ook heb ik zojuist de roedenlijst bijgewerkt. ( http://www.vaags.nl )

• Bob Poppen

Zie voor wat foto's de site van een medewerkster van het restaurant dat in de molen is gevestigd:

http://molenhunsingo.hyves.nl/fotos/

• Martin E. van Doornik

Dus de nrs. 188 en 189 voor molen Hunsingo met een vlucht van 20,70 meter. Aan de roedenlijst te zien heeft Vaags Molenwerken het maar druk mee! Froficiat, qua werkgelegenheid, waar normale bedrijven door de huidige crisis het erg moeilijk hebben! Ik ben sinds maart 2008 nog niet in Onderdendam langs geweest, ik dacht dat het Rijssense achtkant van imposante afmetingen was en rekende ik op 23 meter vlucht, maar toch viel de vlucht van 20,70 m mij een beetje tegen….

• leo middelkoop

Inderdaad hebben de firma's Vaags en ook Straathof het druk.

Prima, maar tussen de regels door lees je bijvoorbeeld het verloren gaan van een stel unieke Potroeden, de vierdehands roeden van De Bonte Hen.

Dat van die Potroeden wordt zo langzamerhand een rampgebied.

Aan de andere kant is dat 's werelds loop: alles wat gebruikt wordt, raakt een keer op.

Meer hierover binnenkort in de database.

Groet,

Leo