Pendrechts Goud

• Jan Althof

Gouden Plak o.a. voor de Pendrechtse Molen,

Vandaag, vrijdag 5 september, had ik pas tijd om de foto`s die ik op woensdag bij de Pendrechtse Molen maakte, over te hevelen naar mijn computer en vandaar de wijde wereld van o.a. het prikbord in. Het was een dag met een gouden randje waar het ging om het weer en de daarbij horende weerfoto`s. Het doet mij deugd dat er weer een dappere krijger is die dergelijke fenomenen vastlegt en wil delen. Het was niet eens een onstuimige dag maar de schakeringen waren erg groot.

`s Morgens om kwart voor negen stond ik op Barend te wachten toen regen en sneeuw het verkeer hinderden. Een scooter kwam statig over het fietspad naast mij aanglijden, terwijl zijn afgeworpen berijder er op z`n kont achteraan kwam. De scooter klapte tegen een paal en de nog aanwezige kinetische energie maakte dat hij zich oprichtte en zichzelf mooi rechtop tegen die paal parkeerde. Gelukkig mankeerden berijder en scooter vrijwel niets en gezamenlijk vervolgden zij weer hun weg. Als zoiets goed afloopt, is het een koddig gezicht.

Na aankomst van de molenaar kon ik de boel een tikkie ruimend om kruien tot plm. ZW en inspannen met 4 volle. De hoeveelheid wind was van dien aard dat we in arrenmoede uit het werk staande dienden te beginnen. Zelfs had het wiekenkruis enige aansporing nodig in de vorm van een beetje rondduwen terwijl een paar druppels wonderolie hun werk deden. En ziedaar, hij ging rond zowaar. Intussen stond ik zelf met een paar half bevroren klevieten de vingers ervan na te tellen.

De dagelijkse gang van de laatste dagen maakte dat ruim na twaalf uur de molen in z`n werk kon om eindelijk eens te presteren. Intussen was het na de ochtendregen en –sneeuw opgeklaard en keken we tegen een grote blauwe lap aan met rondom in de verte de nodige wolkenpartijen. Bij de foto`s staan de tijd, de kijkrichting en de diverse opmerkingen.

Rond half drie werden er dreigende, optrekkende bewegingen waargenomen vanuit het NW, terwijl de wind nog ZW was. Daarna ruimde de wind langzaam naar NW terwijl in het ZW de zon zich opmaakte om een gouden medaille uit te reiken aan de Pendrechtse Molen. Volkomen terecht natuurlijk maar er staat niet voor niets “o.a.” in de titel. Vermoedelijk hebben veel meer molens een mooie decoratie gekregen die mogelijk wel is vastgelegd maar (nog) niet vrijgegeven. Bij Erwin Krol was er wel een aantal fraaie plaatjes van dit weerbeeld te zien. Prachtige kleurschakeringen die een mooi Klaascadeautje zijn.

Om vier uur zeilde er een mooie bui recht over de molen en even vroegen wij ons af of we moesten dimmen. Lekker laten lopen die hap was de gedachte en dat ging goed. We konden al onder de bui doorkijken en de hoeveelheid regen was niet groot.

Van die zeilpartij heb ik de meeste plaatjes gemaakt en natuurlijk ook van het ontstaan van een “vulkaan”. Op sommige momenten leek het of je recht in een krater stond te kijken. Magic!

Na de passage spanden we de molen uit en we konden redelijk droog op huis aan. Onderweg moest ik nog even mijn auto uit bij het passeren van het Waalviaduct vlak vóór De Landzicht. Al eerder had ik daar staan kieken maar toen was het resultaat een bijna zwart/witopname door het tegenlicht. http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/DeKersenboomInZwaarWeer#5262244374853010834

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/DeKersenboomInZwaarWeer#5262244405366179986

Nu was er nog steeds de gouden gloed die op deze plek z`n prachtige werk deed. Soms jammer dat ik nog steeds geen statief in mijn auto heb liggen en vrijwel altijd de Nikon thuislaat. Maar ja, ooit leer ik het nog wel eens.

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/GoudenPlakVoorDePendrechtseMolen#

Groetings,

Jan.

www.althofweb.nl

• leo middelkoop

Heerlijke foto's, prachtige stof voor een weercursus. Bij veel foto's denk je: de molen staat toch wel stil met de ketting, kneppel en kabel erop?

Vanaf mijn werkplek in Leiden-west, met uitzicht op Corpus (voorkomt allen zoveel mogelijk, daarheen te gaan!!), heb ik ook al menig bui zich zien ontwikkelen.

Fascinerend blijft het.

Overigens is het vandaag 5 december. Maar dat mag de pret niet drukken. Integendeel: wij verwachten die oude uit Spanje nog, over een klein uurtje.

Groet,

- morgen malen in Leidschendam -

Leo

• Barend Zinkweg

De zware luchten met buien in kombinatie met de zon deden vanmiddag weer hun uiterste best om er weer wat prachtigs van te maken.

http://www.mijnalbum.nl/Album=BEI83PKE