Kappen omliggend bos nodig voor draaien molen

• Redactie Molenprikbord

LONNEKER - Alleen als de inwoners van Lonneker massaal aangeven een bijdrage te willen leveren aan een landbouwpark bij de Lonneker Molen gaat de gemeente door met het uitwerken van plannen. “We moeten eerst onderzoeken of het plan op voldoende draagvlak kan rekenen van de bevolking”, stelt Boudewijn Rip namens de gemeente. "Het wordt een kostbaar project, dat vooral dient te draaien op vrijwilligers.

We kunnen het ons niet permitteren hier allemaal betaalde krachten neer te zetten." Er is inmiddels een werkgroep opgezet die het plan verder moet begeleiden. Daarin zitten mensen van de Dorpsraad Lonneker, de Stichting Lonneker Molen en het stadsdeel Noord. Boudewijn Rip geeft namens de gemeente leiding aan de werkgroep.

Een van de eerste vragen waarop antwoord moet komen, is de vraag of de Lonneker Molen weer goed moet kunnen draaien. Nu is het zo dat de molen alleen door een motor aangedreven kan worden. De wieken laten draaien op windenergie is veel te gevaarlijk. Door de hoge omliggende bomen vangen alleen de uiterste delen van de wieken de volle wind. De krachten die daardoor op de as van de molen komen te rusten, zorgen ervoor dat de as zeer snel grote schade oploopt.

De oplossing is simpel: zowel voor als achter de molen moeten goede windgangen worden aangelegd. En dat houdt weer in dat er de nodige bomen gekapt of ver teruggesnoeid moeten worden. Volgens insiders hoeft het creëren van een gang uit het zuidwesten, de meest voorkomende wind, niet zo moeilijk te zijn. Dat wordt een kwestie van één grote eik vellen en een paar kleinere bomen. “Maar”, weet Rip, “je bent er niet alleen als je zorgt voor inkomende wind. De wind moet ook weer weg kunnen. En daarvoor is het noodzakelijk dat het bos achter de molen aangepakt wordt. Met de eigenaresse van de grond hebben we al een goed gesprek gevoerd. Maar de bewoners van Lonneker moeten zich hier ook in kunnen vinden.”

Boudewijn Rip vergelijkt de situatie in Lonneker een beetje met de Wissink Möll in Usselo. Daar moesten ook bomen worden gekapt om de molen weer goed te kunnen laten draaien. En dat ging ook niet zonder slag of stoot."

Bron: Dorpsplein Enschede

• Peter van Kuik

Leuk, het lijkt dat er toch initiatief is genomen om de biotoop van deze deze ingegroeide molen structureel aan te pakken. Ik heb met de Lonnekermolen gewerkt vanaf de restuaratie in 1985 tot 1989. Draaien was problematisch, malen ging alleen maar met noorden wind en in de winter tussen west en noord. Ik heb toen een motor aandrijving op de stenen gemaakt en daarmee een heel leuk maalbedrijfje opgezet, dat heden ten dage nog nog steeds floreert. Lonneker is een heel leuk dorp met een hele goede gemeenschap, en ik had het er ondanks windgebrek erg naar mijn zin.

Er zijn toe ook wel wat acties ondernomen voor de biotoop, maar die hebben eigenlijk niet zoveel succes gehad. Het bosperceel direct achter de molen aan de oostkant is toen gekapt, maar helaas ook weer opnieuw ingeplant (eis staatsbosbeheer). Tevens is de laatste rij bomen blijven staan waardoor het effect beperkt was. De nieuwe aanplant is natuurlijk weer driftig gaan groeien, en de laatste keer dat ik er was was het al weer een heel bos geworden.

Structureel zouden de 2 bos percelen aan de NO en O kant weer weiland moeten worden en de monumentale eik en windsingel aan de ZW kant zouden weg moeten. De molen staat op het hoogste punt van de gemeente Enschede en begroeing en bebouwing op verdere afstand heeft helemaal niet zoveel invloed. De molen zou na het ruimen van de bomen dan ook een prachtige dominerende plaats in het landschap hebben, nu kan je hem op 50 meter afstand nog niet zien.

Probleem is dat de bospecelen al bijna 100 jaar geleden zijn begonnen, probeer daar nog maar eens vanaf te komen. Ik ben benieuwd hoe dit proces afloopt.

Ik kan de stichting ieder geval aanbevelen om met photoshop aan de gang te gaan en plaatjes te maken hoe het landschap wordt zonder de bospercelen. Het prachtige gezicht dat je krijgt als je vanuit Losser naar Enschede rijdt en in plaats van een rij donkere bomen een prachtige molen bovenop een heuvel ziet staan.

En voor het milieu: grasland levert meer zuurstof dan bos. Bovendien kan de molen dan weer met windkracht malen ipv met stroom uit fossiele brandstof. En als je er een paar heggetjes omheen zet zijn vele vogels e.d. er ook nog gelukkiger mee dan met een dicht ondoordringbaar bosperceeltje..