nog gedraaid gisteren vandaag?

• Robert Van't Geloof

hoi gisteren hebben we gemalen met de walvisch 4vol rogge Gemalen op de kunststeen.Ik ging weer om 16:00 weg.

Verders draaide de aeolus in vlaardingen En vanaf 15:45 De 3 koornbloemen. (leeg) Ook de nolet deed weer mee.

Vandaag eventjes gedraaid op De Vriendschap.

Om 11:00 molen van zw naar nnw gekrooien En leeg opgetrokken.

Gewoon voor 1 minuutje of zo.

Daarna molen rondvol gelegd. Om 12:30 afgezeild. En tot 12:45 leeg door gedraaid.

Toen molen stil gezet En op west gekrooien. Onderweg heen draaide de oude weteringmolen . met 4vol Vanaf de molen de wetering en 8kante molen. in Streefkerk beiden vol.

Terugweg. Middelmolen werd rondvol gelegd. Kooiwijk rondvol Kijck over den dijck rond vol . Kinderdijk maalde een aantal vol.

grt robert

• Justin vd Heuvel

Nee. Gister niet, en vandaag ook niet.

Vandaag onderweg naar Tiel zag ik wel wat molens draaien:

Poldermolen te Waardenburg ging lekker rond met 4 volle.

Korenmolen De Bouwing te Geldermalsen draaide op z'n gemakkie, ook 4 vol.

De molens van Wadenoijen, Deil en Zoelen stonden allen stil.

Op de terugweg dacht ik te zien dat Ter Leede in de zeilen stond, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maarja, deze keer niet draaien maakte eigenlijk ook niet zo veel uit. Lekker een daggie rustigaan gedaan. Volgende week maar weer!

Justin

• Martijn Scholtens

Vandaag op de Grote Geert gedraaid van 13:00 tot 16:00.

Eerst de molen gekruid van Z naar WNW Gerad is bezig geweest met de kammen en staven die heeft hij in de bijenwas gezet eerst van het bovenwiel en de bonkelaar.

Later het spoorwiel en de steenschijf en pelschijven,Ik ben bezig geweest voor bij de as daar heb ik al het oude reuzel eraf gehaald en vervangen voor nieuwe witte reuzel.Toen dat allemaal klaar was hebben we de molen nog even los getrokken en ja hij deed het zonder steekborden ongeveer 40 enden,en om 16:00 uur weer

stil gezet.De Eva in Usquert draaide ook met 4 vol.

En op zaterdag 20 december is erin kantens een kerstwandeling is waar de molen aan mee doet. Kantens in kerstsfeer dan is de molen geopend van 16:00 tot ongeveer 20:00 ook nog een soort kerstmarkt.

Gr Martijn

• Rob Simons

Ook de Sint Antonius Abt te Borkel & Schaft deed vandaag een poging om te draaien, maar net als vorige week was er te weinig wind. De wind was WNW, en op die hoek staan ook nog eens hoge bomen.. Dus veel heeft hij niet gedraaid.

Hopelijk volgende week beter.

Lille heeft dinsdag en donderdag nog gemalen.

Groet,

Rob

• Aad schouten

Vandaag niet in de zeilen geweest om de dood eenvoudige reden er was geen molenwind ,al de molens die robert noemde brachten er geen kub water uit.

zelfs de middelmolen van molenaarsgraaf die het al gauw doet ,die kreeg de wachtdeur ook niet van zijn plaats.

het was overgings wel mooi weer om andere werkzaamheden te doen.

maar het is wweer eens zodat als je het van de windmolens moest hebben dat de polder knap vol zou staan……..

wat beteft dat het zo eens eeen keer stil is op zaterdag dat is voor mijzelf nog niet zo erg want als het volgende week weer eens s avonds waaid dan slingeren we gewoon het orgel aan de gang.

dus daar wachten we dan maar op.

vr gr Aad

• Andre Koopal

> En op zaterdag 20 december is erin kantens een kerstwandeling

> is waar de molen aan mee doet.

Dat wil ik wel zien, een molen die aan de wandel gaat in die kerstwandeling :-)

Groetjes,

Andre

• Martijn Scholtens

Kom maar Langs Andre dan kun je het zien;)

Daar bedoel ik mee er is een kerstwandeling door het dorp en de molen is dan ook geopend.

Gr Martijn

• Meelmuisje

De Vriendschap deed het anders wel redelijk..

Met 4 volle gemalen op het noorden. Zelfs nog eventjes met 2 volle gemalen omdat er een bui langs kwam met veel wind!

Gr, Thomas

• paul

Ook in het Belgische Ravels kunnen malen dankzij een “loegte greining”. Resultaat was wel maar een schamele 175kg.

Op de terugweg naar huis nog de standerdmolen van Retie zien draaien.

We zijn niet gestopt maar aan zijn gang te zien werd ook daar gemalen.

Mvg Paul

• Stefan Teeling

Om een uur of 09.30 aangekomen op de Victor te Wanswerd. Sjerp en Jelmer waren er al aanwezig. Ook was er een leerling molenaresse uit Schalsum (als ik het goed heb). Ze waren net begonnen met opzeilen, dus maar snel m'n fiets op het fietspad geparkeerd en daarna een behoorlijk aantal hindernissen genomen. Ieder een end opgezeild, na ja de schalsumse leerlinge telde voor twee. Onder het opzeilen ook nog problemen gehad met een linker bovenhoek touw dat knapte. De molen los gegooid, het wou eerst niet, maar na de pen en de hals even flink “geaaid” te hebben ging het een stuk beter. Wat gaan eten en drinken, weer nog besproken, fronten, weerskenmerken van sector wisselingen, wat krulletjes aan cirrus kunnen zeggen en onweer. Toen de Schalsumse cursiste haar maalboekje wou gaan invullen bleek ze toch niet zo goed over de molen geïnformeerd. Dus heeft Sjerp haar door de molen rondgeleid, ik ben even meegegaan, je steek er altijd weer iets van op. Zoals, dat de bouwer van de molen Gerben van Wieren is. En dat typisch voor deze molenbouwer is, de ronde raampjes (beneden) en de kruizen in de kistramen. In de kap aanbeland nog maar even gaan smeren, scheelt volgende week weer :D . Na de rondleiding de molen nog even laten draaien en daarna maar gaan afzeilen. De vlag binnen gehaald, pal in het werk en het lekenkettinkje vast gemaakt.

Over het weer:

Windkracht: 2

Windrichting: W ruimend naar NW

Geen neerslag en Cumulus

Mvg. Stefan Teeling