nog gedraaid gisteren vandaag?

• Bart Hoofs

Wat mag dat wel beteken Paul? Enige Belgische termen zijn mij niet onbekend immers vroeger kwam molenaar Kabannier van de molen van Weelde regelmatig op bezoek bij ons in Hilvarenbeek.

Iets verder over de grens 75 kg tarwemeel kunnen malen met rond vol.

Beide molens in Goirle werden zaterdagmorgen niet ingespannen vanwege amper wind.

Bart

• paul

Bart,

Loegte greining is eigenlijk door te spelen met de hellingshoek van het schoentje en de licht, toch proberen een degelijk meel te verkrijgen, dus niet van 2 korrels 3 maken.

Hopelijk volstaat deze korte uitleg en is het beter te begrijpen dan het dikke en dunne water van de collega's poldersussen (of te wel waterpezers).

Mvg Paul

• Willem Roose

Paul,

Dat vind ik wel interessant: na zo'n 30 jaar ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat je vooral NIET moet spelen met de hellingshoek van de schuddebak/schoentje. Altijd zuiver horizontaal is m.i. het beste. Dat kan ik zelfs praktisch en theoretisch onderbouwen, maar misschien gaat deze regel bij (extreem) vervuild veevoeder niet op.

Het blijft overigens wel een interresant onderwerp: in Engeland zag ik diverse (zelfs min beroepsmatig in bedrijf zijnde) molens met een zwaar hellende schuddebak; op het eind (dus vlak voor het kropgat) zat er dan een soort ‘wervel’ om de toevoer te regulieren… Interessant ja…

Groet,

Willem

(die van het dunne en dikke water van de waterpezers idd ook niet zoveel begrijpt ;-) )

• Willem van Breenen

Ja, eindelijk weer eens gedraaid. Vorige week de borden teruggezet en het zeil voorgedragen. De molen is in oktober (?!) grotendeels geschilderd. Toen het onderste eind bijna in de verf zat, begon het te regenen.

Omdat ik pas net van m'n stage in Tanzania terugben, dus zaterdag weer gedraaid. Met 4 volle liep het leuk. De kast goed geveegd, dat was dus ook al 3 maanden geleden. Jan en Jac hebben twee windborden vervangen.