Hallo,
een vraag: Hoe dik moet het plaatmateriaal zijn voor gelaste stalen roeden?
De molen heeft een vlucht van ca 22,0m.en moet nieuwe roeden hebben.
Graag van julllie te horen
Groetjes
Karl-Edzard Heeren
Gebr. Peel maakte gelaste roeden in (de dikte aflopend) 12, 10 tot 8mm van midden tot eind.
Vraag best eens aan Vaags (Aalten), Straathof (Rijpwetering) of een van de andere mannen die molenroeden maken.
Bij een vlucht van 22meter is dat in elk geval geen klus om zelf te ondernemen…
mvrgr.
Mike Ekelschot, molenaar/molenmaker
Afmetingen en contructies van roeden kunt u opvragen bij de Rijksdienst (RACM) te Zeist. Daar staan ook details in van de constructie.
Ik ben ervan overtuigd dat als met de oude richtlijn een roede wordt gemaakt deze een mooie levensduur zal hebben. Echter iedere afwijking door gebrek aan kennis of uitvoering betekent een verslechtering van de levensduur.
Roeden volgens de nieuwe richtlijn….. ik ben beniewd welke levensduur die gaan halen. Persoonlijk loop ik er nog niet echt warm voor.
Er zijn in de lande enkele gerenomeerde bedrijven die al langer roeden maken. Mijn advies is om niet zelf te gaan dokteren maar bij hun te bestellen. Ervaringen uit het verleden……. Er is van alles gemaakt door deze en gene, maar niet altijd met het gewenste resultaat.
Gezien de belastingen die ze voor hun kiezen krijgen, en de schade die een afbrekende roede veroorzaakt moet je hiermee erg voorzichtig zijn om dit zelf te gaan maken, zeker met de genoemde vlucht.
Groet,
Patrick Braak
Nog 2 punten om voor de oude richtlijn te (blijven) gaan:
1- de deelbare en verzinkte roeden volgens de nieuwe richtlijn zijn 40% duurder dan de gewone volgens de oude richtlijn; de gewone met de uitneembare achterplaten zijn zelfs tegen de 100% duurder. Die 40% weeg volgens mij echt wel op tegen transportkosten van roeden van ruim 20m lang, en verzinken zal wel helpen, maar is geen garantie op een levensduur van 50 jaar.
2- als de mogelijkheid bestaat zou ik voorstellen de roeden volgens de oude richtlijn, of de deelbare volgens de nieuwe richtlijn zo te maken kwa lasvolgorde, dat de achterkant als laatste geplaatst en gelast wordt. Ik heb nooit zo'n ding zien maken, maar begrepen dat de normale werkwijze zou zijn achterkant en zijkanten eerst aan elkaar te zetten, en dan de voorkant erop. Maar dan zijn de lasnaden tussen de platen van de voorkant (dwarsnaden dus) niet meer van binnenuit te controleren. Terwijl die juist meer risico van breuk laten zien dan de dwarsnaden van de achterkant. Doe je de achterkant als laatste erop, kun je die visuele controle wel doen. Elke andere lasvolgorde die maakt dat de dwarsnaden visueel kunnen worden gecontroleerd op volledige doorlassing volstaat uiteraard ook.
Verder sluit ik me aan bij de tips die al genoemd zijn.
Succes en groetsels,
Andreas de Vos
Ik heb wel eens een molen gezien waar de achterplaten zijn omgebogen, dus zo krijg je meteen de zijplaten en de voorplaat werd daar op gelast.
De gebr. Peel uit Gistel maakten vanaf de jaren '80 ook gebruik van buigwerk, 2 U-vormige stukken plaat vormden zo de roedekoker, waarbij de lassen dan, ik meen opzij zaten.
En ja… met goed gemaakte roeden moet je veel draaien en ze goed onderhouden en dan gaan ze wel lang mee…
Groeten,
Rob
maar het wil niet zeggen dat omdat ze het in Molenbeersel hebben gedaan iedereen een gevlucht voorelkaar kan knutselen van 22mtr. ….
“De gebr. Peel uit Gistel maakten vanaf de jaren '80 ook gebruik van buigwerk, 2 U-vormige stukken plaat vormden zo de roedekoker, waarbij de lassen dan, ik meen opzij zaten.”
Ik meen dat dit ook zo is/was …
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?