molen onderbrengen in een stichting

• Stefan Willems

Nadat we de afgelopen drie jaar bij de moleneigenaar voor een gesloten deur hebben gestaan, is er de deur weer geopend door de gemeente Cuijk. Onlangs zijn de molenaars weer in gesprek getreden met de ambtenaren van de gemeente. We zijn nu allemaal van mening dat de molen snel gerestaureerd moet gaan worden. Mogelijk heeft de uitzending van Omroep Brabant er aan bijgedragen dat het een en ander nu in een stroomversnelling gaat.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/102139802/Molen+in+Cuijk+staat+op+instorten.aspx

Medio Januari zal duidelijk worden hoe de plannen er voor staan. Wel is nu al duidelijk dat de eigenaar voor medio 2010, door een versnelde procedure, de molen er weer fier er wel bij wil hebben staan. In dit jaar willen we het 150 jaar bestaan van de molen vieren.

De gemeente deed het idee opperen om de molen volledig onder te brengen ( kado te doen) in/ aan een molenstichting. Wie heeft hier ervaringen mee. Wat zijn de voordelen en nadelen ? Hoe hebben andere stichtingen het financieel geregeld? Wie wil mij hierover meer informatie over verstrekken.

Stefan Willems

molen Jan van Cuijk

molenaarjanvancuijk@versatel.nl

• Martin E. van Doornik

De notaris kan je alles vertellen hoe een stichting in z'n werk gaat.

• Barend Zinkweg

En zorgen dat de wethouder voorzitter van het bestuur wordt, want dan kan die voor een ferme financiële bijdrage zorgen.

• Leo Endedijk

Het is natuurlijk niet zo dat een stichting altijd beter is. Er zijn gemeenten en particuliere eigenaren die ook prima voor hun molen zorgen. Toch zie je een trend dat er steeds meer molens in een stichting worden ondergebracht. Waarom?

In de eerste plaats heeft een stichting vaak meer draagvlak. Kijk maar naar Onderdendam, waar 200 van de 240 gezinnen lid zijn van de stichting. Een gemeente of particulier krijgt dat niet gauw voor elkaar. Het gaat erom dat je probeert de mensen in je dorp of streek warm te krijgen, zodat ze het idee krijgen dat het niet de molen van… is, maar “hun” molen. 100 Donateurs minimaal voor zo'n stichting, is dan eigen peanuts.

Daarnaast zijn er financiële verschillen. De Brim-subsidie voor gemeenten is maar de helft van de subsidie voor stichtingen e.d. En verder kan bij restauratie een stichting veel makkelijker geld krijgen van sponsoren en fondsen. Bij De Hollandsche Molen kun je overigens (stuur even een mailtje) een model krijgen voor statuten van een stichting. Scheelt weer wat kosten van de notaris.

Leo Endedijk.

• Johan van Dijk

Het bovenstaande verhaal onderschrijf ik zeker, al wil ik er wel even op wijzen dat een stichting (zoals hier boven in het geval van Onderdendam wordt aangehaald) nooit leden kan hebben. Mensen kunnen lid zijn van een vereniging, zoals uw vereniging meneer Endedijk. Bij een stichting is bij mijn weten altijd sprake van donateurs.

In Onderdendam is het draagvlak overigens erg groot, in het iets noordelijker gelegen Warffum heb ik helaas een aantal jaren terug het tegendeel ervaren… Maar het blijft mooi dat het in Onderdendam wel gelukt is. Het ziet er schitterend uit, al is de molen in mijn ogen esthetisch gezien niet een van de meest geslaagde exemplaren van de generatie nieuwbouwmolens 2008. Maar een aanwinst voor het dorp blijft het zeker.

Vriendelijke groet,

Johan van Dijk

• Mark den Boer

Bij een stichting wil het nog wel eens gebeuren dat ze ‘inslapen’ of dat mensen op een bepaalde post zitten dat ze als een stop op de fles zitten.

Dat van het verkrijgen van meer subsidie is waar. In die zin is het rijksbeleid (en ook dat van de provincies) erop gericht zoveel mogelijk molens in stichtingsvorm / verenigingsvorm te laten bezitten.

Draagvlak is bijzonder belangrijk. Maar dat is niet afhankelijk van de eigendomssituatie. Een krantje kan je ook uitgeven zonder dat de molen van een stichting is. Hier en daar zie je ‘support clubs’ onstaan. Zo ook in Zwolle. De molen is eigendom van de gemeente maar daarnaast bestaat de ‘Vereniging Vrienden van Oliemolen de Passiebloem’. Met het donateursgeld kun je leuke dingen doen die er anders bij inschieten zoals een leuke expositie inrichten of verzin het maar… Bovendien blijven de geldstromen gescheiden. Onderhoud is voor de eigenaar, leuke dingen zijn voor de stichting, zoals een molenkrantje. Als je draagvlak creeert dan volgt de politiek vanzelf.

Zoals een molenmaker laatst tegen me zei: Gemeenten hebben vroeg of laat altijd nog wel een potje en dat is bij stichtingen niet altijd zo. Hij werkte dan ook het liefst voor gemeenten maar dan wel als er gemotiveerde mensen bij betrokken waren (ik hoop dat hij daarmee molenaars bedoelde).

Het hang natuurlijk ook sterk af van de hoeveelheid inwoners per molen. Een dorp met 4 molens is natuurlijk heel wat anders dan een stad met 1.

Van een kwaadwillende ambtenaar kun je goed last hebben, maar een goedwillende (die kun je kweken overigens) is erg gemakkelijk bij biotoopzaken en dingen als bestemmingsplannen. Die zitten er bovenop en weten de weg in het stadhuis.

Sterkte d'r mee.

Mark den Boer

.