kaki kleurige overall

• Mieke

Help, onze oudste loopt nu in een kaki-kleurige overall maat 86, ik ben op zoek naar een winkel die maat 110 of 116 verkoopt. Wie o wie kan ons helpen?

• Bob Poppen

vakkledinghuis, Oude Ebbingestraat 67-69 in Groningen

telefoon 050 312 36 36

• Margreet

Veel molenbrood laten eten Mieke, dat wil ook weleens helpen en als je dat gedaan hebt kan hij een (olie-)molenkiel in maat 128 bij ons komen halen…Margreet

• Mieke

Ik heb contact met de winkel gehad en ook zij kunnen alleen een rode of een blauwe leveren.

• Andreas de Vos

Het is niet naast de deur (voor mij wel min of meer), maar misschien kan deze winkel je helpen:

Vroegop Voordeel BV - Paarden- en ruitersportartikelen

Bovenweg 62

1834CG St Pancras

072-5642588

(Fax) 072-5640075

Ik koop daar zelf ook altijd mijn overalls

Groetsels,

Andreas de Vos

• Margreet

Dit las ik al een poosje geleden in het Dagblad van het Noorden: ‘In mijn buik zit de vijfde molenaarsgeneratie’

Door Bas van Sluis

HOENDIEP - Het was zaterdag er op of er onder voor de 28-jarige Gerda Reitsma uit Oldehove. Ze deed voor de derde keer examen om vrijwillig molenaar te mogen worden. Reitsma slaagde. En dat was maar goed ook. Want ze had niet echt de puf meer om nog een keer regio-examen te doen. “Dan was ik er wel mee gestopt”, zegt de 28-jarige molenaarsdochter. Want het zit haar wel in het bloed. Haar vader, grootvader en overgrootvader zijn en waren allemaal molenaars. En nu is Reitsma ook nog zwanger. Dus de vijfde generatie komt er aan. “Jazeker. Die zit in mijn buik te schoppen, haha.”

Gerda Reitsma deed zaterdag examen bij de molen de Zwakkenburger uit 1865 aan het Van Starkenborghkanaal. Maar liefst drie examinatoren van het regionale gilde van vrijwillige molenaars namen het examen af. Over het examen moet ook zeker niet te licht worden gedacht, waarschuwt examinator Leen Duijm. “Je wordt niet zo maar molenaar. Want een molen moet wel veilig kunnen draaien. De roede van deze molen weegt 900 kilo. Als dat eenmaal draait, dan weet je het wel.”

Reitsma kreeg bijvoorbeeld vragen over de verschillende molensoorten, hoe ze het weer moet voorspellen en de verschillende instrumenten van de Zwakkenburger. “Met de vragen over het weer heb ik het niet heel goed gedaan”, besefte ze. Maar toch goed genoeg om nu officieel als molenaar aan de slag te kunnen. Hoewel ze nog wel een landelijk examen moet doen.

Volgens examinator Duijm is dat over het algemeen makkelijker dan het regionaal examen. “En we moeten het ook niet te moeilijk maken, want voor een hobby zakken is natuurlijk niet goed voor het molenaarsgilde.” Duijm ‘zit’ zelf ook op een molen. “Je bent bezig met een heel oude techniek. Het verschil is dat het vroeger een werktuig was, tegenwoordig is het een stuk erfgoed. Maar mensen waarderen draaiende molens.”

Het examen is een bijzondere gebeurtenis, want de Zwakkenburger is nog een poldermolen met Oudhollands hekwerk en zeilen. Een uitstervend soort molen. In Groningen staan nog 83 molens. De helft heeft ongeveer een molenaar.

• Peter van Kuik

Firma Hermus in Made verkocht ze in de jaren 90 toen ik daar nog wel eens met de molen maalde, en ik verwacht nu nog wel.

HERMUS B.V.

Brieltjenspolder 6

4921 PJ MADE

Tel. 0162-682496

E-mail: info@hermus-made.nl

• Johan van Dijk

Een aardig stukje, mooi dat Gerda het gehaald heeft! Alleen de laatste alinea is natuurlijk klinklare onzin, maar ja we weten hoe dat soms gaat met journalisten en molens…