Gouden Engel

• Ruud van den Aakster

Ik reed zaterdag langs Koedijk en zag dat het achtkant van de Gouden Engel in elkaar zit.

Het boven tafelement zat er nog niet op.

Vorige week was het nog een hoop balken naast de onderbouw…

Waneer kan het achtkant geplaatst worden, wordt het eerst bedekt of komt dat na het plaatsen op de onderbouw ?

• Bart Hoofs

Dag Ruud,

Ik sprak vandaag Bart Slooten en het zal niet lang meer duren. Zal hem zo een mail sturen of hij dit wil doorgeven aan de lezers hier.

Bart

• Justin vd Heuvel

Nou nou, dat gaat vlot! Toen ik er halverwege september langs reed (aan de andere kant van het kanaal) zag ik alleen nog zo'n bord staan van “hier bouwt…”

De molen zal zeker een verrijking zijn voor Koedijk. Sowieso zijn die huisjes daar langs het water al erg mooi om te zien, maar met de molen er bij zal het zeker een fraai plaatje worden. De naam van de molen vind ik trouwens ook wel origineel. Hoe is die tot stand gekomen……?

Groeten,

Just!n vd Heuvel

PS, met deze molen er bij duurt het nog minder lang voor dat je weer een molen ziet nadat je de Sluismolen gepasseerd bent :)

• Bart Hoofs

Kijk ook eens voor meer achtergronden op: http://www.molen-degoudenengel.nl

Daar ook een uitleg over de bijzondere naam.

De molen staat niet alleen maar er is ook een oude knechtswoning en meerdere zaken zodat het geheel meer waarde heeft.

Molenmaker is hier de Gebroeders Poland uit Oterleek.

Bart Hoofs

• Bart Slooten

Nou daar komt de reactie dan!

Het gaat inderdaad hard. De molen is geheel in de werkplaats te Oterleek in onderdelen klaar gemaakt en de kap dito. Beide zijn toen weer uit elkaar gehaald. (Er was geen mogelijkheid ze in hun geheel te vervoeren). Het is de bedoeling dat in week 6 (half februari) de molen casco op de inmiddels gereed gekomen gemetselde onderbouw (8,80 m) wordt gezet. De onderbouw bestaat uit acht lisenen (zeg maar pilaren) van driesteens metselwerk waarop de molen komt te rusten, verbonden door tweesteens muurwerk. De acht gietijzeren ramen zijn afkomstig van het oude thans gesloopte gemaal van de Boekelermeerpolder te Alkmaar en dateren uit 1879. Ook de grote inrijdeur komt daar vandaan.

Na de plaatsing volgt de afbouw tot meelmolen. De vlucht wordt 23 m met oudhollands tuig. Engels kruiwerk, twee koppel stenen (waarvan aanvankelijk 1 bedrijfsvaardig wordt opgeleverd) een mengertje en een (molen)winkeltje onder in de molen. De molen wordt gedekt met hout en de kap idem. De uitstraling van het geheel moet die van een verplaatste Zaanse molen zijn. Ook het model is daarop gebaseerd.

In week 7 start de bouw van een vrijstaande ruimte naast de molen waar bezoekers ontvangen kunnen worden en waar op beperkte schaal evenementen kunnen plaatsvinden. Voorts wordt in dit gebouw een cateringbedrijf gevestigd.

Als alles klaar is bestaat het gehele complex uit: een vm. stoommaalderij (sinds 1929 elektrisch) uit 1866 met nog een gedeeltelijke inrichting, een knechtswoning uit 1871 (thans kantoortje) met een authentiek interieur, een koolboet uit 1891 (waar kool (groente) bewaard werd voor de geleidelijke verkoop gedurende de winter en het voorjaar), de molen en het bijgebouw, dat gebouwd gaat worden in de stijl van de maalderij. Voorts staat het huis van ondergetekende uit 1912 er nog naast, hetgeen een fraai geheel met elkaar vormt. De genoemde koolboet is gemeentlijk monument en is van elders overgeplaatst. Het dak is daarbij in zijn geheel van het gebouw gelicht en later in zijn geheel teruggeplaatst. Het is de laatste koolboet in het dorp met een zadeldak (“gewoon” dak). De latere zijn allemaal met gebroken kap (mansardedak) uitgevoerd, daar dat meer opslagruimte boven gaf.

Vandaar dat deze een gemeentelijk monument is geworden. Bovendien is het een fraai staaltje laat-negentiende eeuwse landelijke bouwkunst.Ruud van den Aakster schreef:

>

> Ik reed zaterdag langs Koedijk en zag dat het achtkant van de

> Gouden Engel in elkaar zit.

> Het boven tafelement zat er nog niet op.

> Vorige week was het nog een hoop balken naast de onderbouw…

> Waneer kan het achtkant geplaatst worden, wordt het eerst

> bedekt of komt dat na het plaatsen op de onderbouw ?