Goedendag,
In tegenstelling tot vandaag was het gisteren een schitterende dag. Weliswaar niet een echte maaldag, maar zo hier en daar waren er wel wenkende wieken te zien. Na lang aandringen van mijn meester vond ik het tijd eens een bezoek te brengen aan de museummolen in Schermerhorn. De navigator ingeladen, deze keer de Nikon ingespannen, de zwerfbus beladen met drank, brood, water en fruit en rond de klok van half elf kon de afmars worden geblazen.
De koffie onderweg maakte dat ik pas rond de klok van twaalf in de buurt was, maar toen kon er ook op los worden geschoten. Achteraf ben ik wel blij dat ik de Nikon weer eens hanteerde want naar mijn mening maakt die kwalitatief toch mooiere plaatjes.
Het museum en de molens worden uitgebreid in beeld gebracht op de onderstaande link. Deze keer zal ik de plaatjes niet van onnodig commentaar voorzien. Hun verhaal en volgorde zal wel duidelijk zijn en ook de gevolgde paden zullen er uit blijken. Enige toelichting bij die oranje en blauwe figuren is wel nodig. Men bleek die dag opnames te maken voor een nieuwe reclamespot.
Gelet op de kleuren zal dit voor de ING en de Postbank zijn. Éven dacht ik dat Jan Mulder in één van die pakken zou zitten maar dat was een te verwachten misvatting. Duidelijk was wel dat de cameraploeg een Hollandsch Landschapje nodig had en daarbij mag een molen natuurlijk niet ontbreken. Ik neem aan dat men een forse donatie heeft gedaan om deze Schermer achtergrond te mogen gebruiken. Of zou dat óók een schromelijke misvatting zijn? Ik vrees van wel.
Met Fred heb ik nog een tijdje kunnen praten over de Schermer Molens. Hun geschiedenis t.a.v. de vervijzeling etc. Een leerzaam gesprek voor een Mio en vanaf deze plek nog mijn dank aan hem. Ik vond de uitleg over De Schermer en zijn 52 molens ook zeer goed in beeld gebracht op de computerpresentatie. De film over de molens is ook zeker de moeite waard.
Bij aankomst was het vrij rustig maar bij mijn vertrek stonden er toch heel wat vehikels langs de kant van de weg. Een vroege aankomst staat, zoals vaak, garant voor plaatjes schieten zonder toeristen te “raken”.
Na dit bezoek werd koers gezet naar molens die in de verte stil stonden te staan. En vandaar werd van molen naar molen getuft die het waagde een endje aan de horizon of achter de bomen te laten zien. Het werden er onverwacht nog veel waaronder een heuse bovenkruier, een uniek exemplaar in deze omgeving zo lijkt het. Met Tom van Strijkmolen D in Alkmaar heb ik ook nog even kunnen babbelen in de langzaam weer naar goud kleurende zon.
De Molen van Piet was het sluitstuk maar Piet heb ik niet gezien. :-)
Al met al een mooie, vooral toeristische molenzondag.
Groetings,
Jan.
www.althofweb.nl
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/SchermerhornEnVerder#