Reklamemolen of Molenreklame??

• Jan Althof

Goedendag,

In tegenstelling tot vandaag was het gisteren een schitterende dag. Weliswaar niet een echte maaldag, maar zo hier en daar waren er wel wenkende wieken te zien. Na lang aandringen van mijn meester vond ik het tijd eens een bezoek te brengen aan de museummolen in Schermerhorn. De navigator ingeladen, deze keer de Nikon ingespannen, de zwerfbus beladen met drank, brood, water en fruit en rond de klok van half elf kon de afmars worden geblazen.

De koffie onderweg maakte dat ik pas rond de klok van twaalf in de buurt was, maar toen kon er ook op los worden geschoten. Achteraf ben ik wel blij dat ik de Nikon weer eens hanteerde want naar mijn mening maakt die kwalitatief toch mooiere plaatjes.

Het museum en de molens worden uitgebreid in beeld gebracht op de onderstaande link. Deze keer zal ik de plaatjes niet van onnodig commentaar voorzien. Hun verhaal en volgorde zal wel duidelijk zijn en ook de gevolgde paden zullen er uit blijken. Enige toelichting bij die oranje en blauwe figuren is wel nodig. Men bleek die dag opnames te maken voor een nieuwe reclamespot.

Gelet op de kleuren zal dit voor de ING en de Postbank zijn. Éven dacht ik dat Jan Mulder in één van die pakken zou zitten maar dat was een te verwachten misvatting. Duidelijk was wel dat de cameraploeg een Hollandsch Landschapje nodig had en daarbij mag een molen natuurlijk niet ontbreken. Ik neem aan dat men een forse donatie heeft gedaan om deze Schermer achtergrond te mogen gebruiken. Of zou dat óók een schromelijke misvatting zijn? Ik vrees van wel.

Met Fred heb ik nog een tijdje kunnen praten over de Schermer Molens. Hun geschiedenis t.a.v. de vervijzeling etc. Een leerzaam gesprek voor een Mio en vanaf deze plek nog mijn dank aan hem. Ik vond de uitleg over De Schermer en zijn 52 molens ook zeer goed in beeld gebracht op de computerpresentatie. De film over de molens is ook zeker de moeite waard.

Bij aankomst was het vrij rustig maar bij mijn vertrek stonden er toch heel wat vehikels langs de kant van de weg. Een vroege aankomst staat, zoals vaak, garant voor plaatjes schieten zonder toeristen te “raken”.

Na dit bezoek werd koers gezet naar molens die in de verte stil stonden te staan. En vandaar werd van molen naar molen getuft die het waagde een endje aan de horizon of achter de bomen te laten zien. Het werden er onverwacht nog veel waaronder een heuse bovenkruier, een uniek exemplaar in deze omgeving zo lijkt het. Met Tom van Strijkmolen D in Alkmaar heb ik ook nog even kunnen babbelen in de langzaam weer naar goud kleurende zon.

De Molen van Piet was het sluitstuk maar Piet heb ik niet gezien. :-)

Al met al een mooie, vooral toeristische molenzondag.

Groetings,

Jan.

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/SchermerhornEnVerder#

• leo middelkoop

Beste Jan,

het zijn veel plaatjes maar ze mogen er wezen!

Groet,

Leo

• Jan Althof

Dag Leo,

:-) Ze mogen niet allemaal, ik heb 10 molens voor je “gesloopt”.:-)

• Margreet

Prachtige foto's, wat een mooi winterlicht. Toen ik in het draadje hieronder iets las over potroeden strijken en ouwe molenonderdelen bewaren dacht ik meteen weer aan de Schermer. Ik vind dat het daar zo mooi gedaan is in en rond die open schuur. Dat is toch een stuk mooier dan een hele niet-malende molen vol ouwe zooi, zoals je dat ook weleens ziet.(En zoals het in de Schermer ook geweest schijnt te zijn zag ik op oude foto's). Heb je ook nog broodbakmix gekocht bij de Otter, Jan? Juist vorige week bakte ik een heel speciaal broodje van hun meel, ik kocht dat bij iemand die in een rolstoel zat en een soort computertje voor zich had waarmee hij verstaanbare zinnen kon laten horen. Ik ben erg gecharmeerd van die zorgmolens , jammer dat het Roode Hert ook nu weer stil stond, toen wij er waren ook, maar de ambiance van het winkeltje met verstandelijke gehandicapten maakte voor mij veel goed toen. En als ik Woldzigt ooit verlaat, dan wil ik wel in zo'n roze interieur in de Schermer wonen. Margreet-binnenkruierliefhebber-

• Jan Althof

Dag Margreet,

Helaas was de Otter dicht, want meestal neem ik wel wat meel mee van korenmolens. Daar zit soms behoorlijk verschil in wat qualiteit betreft zo weet ik bij ervaring. Van maar halfhoog gerezen tot brood dat het deksel van de machine drukt bij het rijzen. :-).

Groet,

Jan.

• Ruud van den Aakster

De Molen van Piet was het sluitstuk maar Piet heb ik niet gezien.

Al met al een mooie, vooral toeristische molenzondag.

Prachtige plaatjes Jan, je de mooiste molens van nederland gezien :-)

De molen van Piet ( de Groot) is helaas wat het malen betreft exit.:-(

Cees Piet heeft het een tijdje terug opgegeven na afsluiting van zijn aanvoerwegen

en andere tegenwerkingen van de gemeente.

Met het aftoppen van de hoge bomen hoeft hij al helemaal niet aan te komen, de plaatselijke natuurterroristen beginnen al te piepen als er een boom wordt ontdaan van verstikkende hedera.

Hij draaid alleen nog op z'n fokken, gisteravond om 23.00 draaide hij nog.

De zeilen zijn er al heel lang vanaf, de molen liep te onrustig door de turbulentie van de bomen.

Het gevlucht en alles aan de buitenkant is in perfecte staat, binnen is alles afgekoppeld en is het alsof de tijd heeft stilgestaan.

Misschien komen er betere tijden…

• Rob Pols

Stuk voor stuk hele mooie foto's, Jan. Ik las vorige week in het AD een bijlage over fotografie met commentaar van verschillende professionele fotografen. Dat je voor het maken van de mooiste foto's begint met kijken. Nou, als ik dit zo zie beheers je die kunst al.

Groeten en tot kijk in Maassluis,

Rob P.

• Jan Althof

Dank voor de positieve reacties. Je ontwikkelt in de loop der jaren een soort imaginair kader dat als het ware voor je oog zweeft. Je kijkt steeds door dat kader en “ziet” daardoor meteen de mogelijkheid van een foto of hoe je die het best kunt maken. Daardoor kan het gebeuren dat ik “zomaar ineens” de auto of motor aan de kant zet om dat plaatje te maken of om te zien of het klopte wat ik in een flits zag. Een molen in het hartje van een “plons-wc” zetten is ook zoiets. Een aardigheidje meer niet. Die opties leer je wel te zien. Zo wordt het door de jaren steeds leuker vooral als je mensen om je heen het ook kunt leren zien. Uiteindelijk kan iedereen het met een redelijk toestel en een paar open ogen. In dat opzicht is het geen verdienste of kunst en iedereen mag de kiekjes zien. Dat helpt ook om te leren kijken en zo kijk ik zelf ook veel op het internet op zoek naar mooie voorbeelden.

Sie joe in Maassluis.