Ik vind het niks, zo'n verbod.
Ik denk dat je er weinig mee opschiet door dit wettelijk vast te leggen. Wie gaat dit controleren? Ik denk dat je er veel meer mee opschiet door gewoon mensen goed in te lichten over de gevaren van vuurwerk. Zo'n verbod wekt alleen maar tegenreactie op. Waarom moet tegenwoordig alles in Nederland geregeld worden via geboden? Mensen zijn met de juiste informatie, toch hopelijk zelf wel verstandig genoeg om te beslissen of ze veilig vuurwerk kunnen afsteken.
Even om advocaat van de duivel te spelen:
Als ik naast een molen zou wonen , en ik zou van hogerhand ineens te horen krijgen dat ik geen vuurwerk meer voor mijn deur mag afsteken omdat dat heel misschien wel eens gevaar zou kunnen opleveren voor de molen in de buurt, zou ik dat erg vreemd vinden. Als ik niks met molens zou hebben zou ik me er hoogstwaarschijnlijk ook niet aan houden. Alsof er daadwerkelijk een agent mij gaat bekeuren, die hebben op zo'n drukke avond wel wat beters te doen.
Want dan moeten we immers toch elk gebouw beschermen met een rieten dak? Of misschien wel mijn eigen huis, er kan immers een vuurpijl onder de dakpannen schieten en brand veroorzaken.
Ik ben bang dat een verbod alleen maar onbegrip opwekt, of voor scheve ogen zorgt.
Ik vind dus, nogmaals, dat er naar een andere oplossing voor dit gevaar gezocht moet worden. Iets in de vorm van goede voorlichting,
Daarbij wil ik er wel even aan toevoegen dat ik de situatie persoonlijk niet ken, bovenstaand is een hersenspinsel. Het kan natuurlijk zijn dat de buurt er vierkant achter staat. Zoals altijd, is het makkelijk oordelen achter je toetsenbord vandaan.
Maar ik kan me het zo voorstellen dat er vreemd naar deze sitautie gekeken kan worden door vreemden.
Groetjes,
Christian