Hoog vuurwerk bij Korenmolen verboden

• Redactie molenprikbord

AALSMEER - Het vuurwerk wordt steeds krachtiger en komt steeds hoger, daarom is het goed om de mensen nog eens te informeren over het feit dat er in de omgeving van de Korenmolen ‘De Leeuw’ geen zogenaamd hoog vuurwerk mag worden afgestoken (al sinds 1998 is dat verboden). Dit in verband met brandgevaar voor de rieten kap van de molen.

Het gebied waarin het verboden is dit hoog vuurwerk af te steken ligt grofweg tussen de Weteringstraat, het Praamplein, de Dorpsstraat en de Gedempte Sloot.

Bron: Gemeente Aalsmeer

• Martin E. van Doornik

Moeten zo ook hetzelfde doen bij De Bloem, Sloten en De Gooijer in Amsterdam…..

• Ruud van den Aakster

En bij alle molens met een rietbedekking.

De Oude Knecht in Akersloot weet er alles van.

Piet Kuiper van de Geestmolen in Alkmaar zit iedere jaarwisseling bij droog weer met kromme tenen, hij zit midden in een woonwijk.

Op strijkmolen B van de Zeswielen heeft de molenaar een ringleiding rond z,n achtkant gemaakt van zwart tyleen met kleine gaatjes erin.

Rond oud jaar zet hij de kraan open en de molen wordt langzaam nat.

En vuurwerk ?

Als je kijkt hoeveel economische schade we hebben in Nederland door vuurwerk afsteken mag het wat mij betreft wel wat minder.

De verkoop naar een dag en het afsteek verbod echt handhaven.

Bepaalde wijken zijn dagenlang onbegaanbaar voor kinderen door het afsteken van vuurwerk door ander kinderen!!!!

In Engeland zijn de dingen anders geregeld, als voorbeeld, daar wordt het siervuurwerk afsteken centraal geregeld door bedrijven.

Een stuk veiliger en verschrikkelijk mooi.

Martin E. van Doornik schreef:

>

> Moeten zo ook hetzelfde doen bij De Bloem, Sloten en De

> Gooijer in Amsterdam…..

• Stefan Teeling

Ik dat men eigenlijk maar helemaal moet verbieden om vuurwerk in de buurt van molen af te steken, dus ook stenen molens. En dan is het ook nog maar net de vraag hoe groot je het gebied maakt waarin het niet mag. Verder is het misschien ook wel eens handig eens te gaan kijken naar andere bouwwerken van historische waarde waar niet nog ook nog niet zo'n verbod voor geldt.

Mvg. Stefan Teeling

• Justin vd Heuvel

Mee eens Stefan.

• Molenaarsgezel

Ik vind het niks, zo'n verbod.

Ik denk dat je er weinig mee opschiet door dit wettelijk vast te leggen. Wie gaat dit controleren? Ik denk dat je er veel meer mee opschiet door gewoon mensen goed in te lichten over de gevaren van vuurwerk. Zo'n verbod wekt alleen maar tegenreactie op. Waarom moet tegenwoordig alles in Nederland geregeld worden via geboden? Mensen zijn met de juiste informatie, toch hopelijk zelf wel verstandig genoeg om te beslissen of ze veilig vuurwerk kunnen afsteken.

Even om advocaat van de duivel te spelen:

Als ik naast een molen zou wonen , en ik zou van hogerhand ineens te horen krijgen dat ik geen vuurwerk meer voor mijn deur mag afsteken omdat dat heel misschien wel eens gevaar zou kunnen opleveren voor de molen in de buurt, zou ik dat erg vreemd vinden. Als ik niks met molens zou hebben zou ik me er hoogstwaarschijnlijk ook niet aan houden. Alsof er daadwerkelijk een agent mij gaat bekeuren, die hebben op zo'n drukke avond wel wat beters te doen.

Want dan moeten we immers toch elk gebouw beschermen met een rieten dak? Of misschien wel mijn eigen huis, er kan immers een vuurpijl onder de dakpannen schieten en brand veroorzaken.

Ik ben bang dat een verbod alleen maar onbegrip opwekt, of voor scheve ogen zorgt.

Ik vind dus, nogmaals, dat er naar een andere oplossing voor dit gevaar gezocht moet worden. Iets in de vorm van goede voorlichting,

Daarbij wil ik er wel even aan toevoegen dat ik de situatie persoonlijk niet ken, bovenstaand is een hersenspinsel. Het kan natuurlijk zijn dat de buurt er vierkant achter staat. Zoals altijd, is het makkelijk oordelen achter je toetsenbord vandaan.

Maar ik kan me het zo voorstellen dat er vreemd naar deze sitautie gekeken kan worden door vreemden.

Groetjes,

Christian

• Andreas de Vos

Vuurwerk is wel mooi, maar het is ook weer helemaal niks. Het knalt ff leuk, geeft mooie kleuren, en dan heb je het gehad. Oh ja, de economie draait er ook een paar dagen leuk op…

Maar verder: het is gevaarlijk, mensen met riet op hun dak, of anderzins kwetsbare objecten beheren/bewonen zitten toch een beetje met hun billen bij elkaar elk jaar en echt fris is het ook niet allemaal. Een berg rotzooi op straat (hoeveel % van de vuurwerkafstekers ruimt hun zooi weer op?) dat blijft liggen (tot mei aan toe met een beetje mazzel). Zware metalen de lucht in, veel CO2, enorm veel roet, fijnstof en weet ik veel voor gore troep er in een paar uur de lucht in geknald wordt. Maar we moeten wel aan de hoogrendementsketel, zonnecellen, katalysator en roetfilters.

Zou wel eens interessant zijn als boven water zou komen hoeveel milieuschade het oud&nieuw vuurwerk oplevert en hoeveel energie we zouden moeten besparen om dat te compenseren.

Dus…. Verbieden rond een molen is geen haalbare kaart. Verbieden in het algemeen ook niet waarschijnlijk, hoewel het of een aantal gebieden wel beter zou zijn misschien om er wereldwijd maar van af te zien.

Het is wel mooi, op een afstandje (heb je er ook minder zorgen van).

Groetsels,

Andreas de Vos

• Margreet

……dat ‘ milleniumnachtmalen’ en ander ‘ nieuwjaarsnachtmalen’ zoals dat op de Passiebloem gebeurt vind ik wel een sympathieke oplossing (jawel Buist&Zomer), Margreet

• Martin E. van Doornik

Ik ben opgegroeid met een rietgedekte boerderij uit 1696 op nog geen twee meter afstand naast m'n ouderlijk huis. De buurman van de boerderij, is een boom van een vent en stond erom bekend vanwege zijn losse handen tijdens de oudejaarsnacht. Zo waakzaam was hij. Iedereen die met vuurwerk in z'n buurt waagt moet maar beter niet doen. Ik heb nog steeds contact met hem.

• Rob Pols

Ik steek zelf al sinds mijn twaalfde jaarlijks vuurwerk af en ik vind het er nog steeds bij horen. Een Oud & Nieuw zonder vuurwerk is voor mij ondenkbaar.

Nu steek ik de laatste jaren slechts een bescheiden hoeveelheid siervuurwerk af (zo'n sierpakketje van ongeveer € 15,-), waar ik vroeger gerust meer dan een uur buiten stond te knallen. Ik ruim na afloop altijd mijn eigen rommel weer op, inclusief de flessen die ik heb gebruikt voor het afsteken van vuurpijlen.

De enige reden die ik voor mezelf heb om te stoppen met afsteken is het gevaar dat je loopt. Niet zozeer vanwege je eigen vuurwerk, maar dat van omstanders.

Veel gasten hebben een aardige slok op en gooien lukraak met steeds zwaarder wordend spul. Tijdens de vorige Oud & Nieuw ben ik bijna doof geworden door de kanonslagen die vlak naast me terechtkwamen. Dit jaar steek ik dan ook vóór twaalf uur in de eigen achtertuin af. Kan ik er nog een mooie foto van maken ook!

Aan de andere kant zitten we altijd zenuwachtig in onze stoel vanwege

De Wippersmolen. Er wordt regelmatig kleine criminaliteit gepleegd (dakpannen van het huisje die vervolgens door een ruit naar binnen worden gekeild) en met de rieten kap zit je dan toch niet lekker. Een flinke plensbui van tevoren stelt mij altijd weer gerust.

Vuurwerk afsteken op kleine schaal: prima, maar ook ik pleit voor verboden zones. Hoe ver je daarin moet gaan is mij niet helemaal duidelijk. Want hoe ver reiken sommige grotere vuurpijlen wel niet? Daar schrik je soms echt van! En wat als de koers door omstandigheden afwijkt (windstoten enz.)? Verder ben ik een voorstander van het afschaffen van (te) zwaar en/of illegaal vuurwerk.

Groeten, Rob (die het dit jaar houdt op wat grondsiervuurwerk).