molentekeningen

• Harry Vechter

Sinds enkele jaren ben ik modelbouwer en ben steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen. Mijn nieuwe uitdaging is het bouwen van een windmolen. Ik wil een standerdmolen(staakmolen) gaan bouwen. Mijn bedoeling is om een molen te maken op schaal: 1/15. Ik wil graag aan originele plannen en/of aan de juiste afmetingen geraken van een standerd molen en al zijn onderdelen, zodat ik zelf mijn plannen kan tekenen met de juiste verschaling. In de meeste boeken vind je niet de juiste afmetingen van ALLE molen onderdelen. Ik heb contact gehad met verschillende molenbouwers, maar zij mogen de architecten plannen niet vrijgeven om concurrentie tegen te gaan. Kan iemand mij hier aan helpen en/of mij de juiste contact gegevens bezorgen van de mensen die mij hier in verder kunnen helpen.

• Leo Endedijk

Kijk even in de winkel op www.molens.nl.

Leo Endedijk

• Mike Ekelschot

Van zAdelsteen tot Zetelkruier, deel 2 van Paul Bauters.

Staat al héél veel in!

“maar zij mogen de architecten plannen niet vrijgeven om concurrentie tegen te gaan.”

.. als de reeds molen gebouwd is zeker…

Vraag eens aan architect Jan van Hoeymissen, jan.van.hoeymissen(AT)telenet(DOT)be

Deze heeft de staakmolen van Malderen gemeten, getekend en geholpen bij de herbouw.

Mvrgr.

Mike Ekelschot, molenaar/molenmaker

• Martin E. van Doornik

Kijk eens wat de Haarlemse molenliefhebber Jos van Schooten allemaal gemaakt heeft: www.penterbak.nl . Klasse! En de modellen staan ten toon gesteld in molen De Adriaan. Doen! Ik maak zelf ook af en toe molenmodellen.

• Fisher

Hallo Harry,

Ik lees hier op het prikbord dat ge van plan zijt een modelmolen te bouwen.

Dat van de concurentie moet ge dus maar niet geloven. Ikzelf heb de originele plannen mogen gebruiken van de Kruiskoutermolen te Mere (Oost-vlaanderen).

Deze werden mij bezorgt door een molenmaker - molenaar. Ook kunt ge u wenden naar de bevoegde gemeentediensten. Omdat de gemeente nogal dikwijls

opdrachtgever en dus bouwheer is beschikken zij (de gemeentearchitect) ook

over deze plannen. Voor wat betreft het gaande werk zult ge zelf veel moeten

opmeten omdat dit niet altijd opgetekend word.

Mvg. Fisher Mere.

• Fisher

Ik heb mijn bericht te vlug gepost, want ik lees hier ook de reactie van molenmaker-molenaar Mr. Ekelschot. Misschien heeft hij wel plannen die je mag gebruiken, ondanks de concurentie ?

Fisher Mere.