Als ik nou een zekere kuipdiameter neem, dan hangt de hoek van de kegel verder alleen nog maar af van de gekozen diameter aan de buitenomtrek van de rollenwagens (binnenkant van de buitenring dan eigenlijk), met de punt van de kegel uiteraard in het hart van de kap (spil).
Het maakt volgens mij namelijk geen barst uit hoe groot die kap is, ofwel de kuipdiameter, maar de diameter van een rol wordt m.i. vooral bepaald door de dikte van de rollenwagens, de ruimte die je daar boven en onder wilt hebben, het aantal rollen dat je wilt (Nxdiameter + alle onderlingen afstanden tussen rollen en dammen tussen de rollen maakt immers de ontrek van de binnenkant van de buitenring van de rolwagens).
Hele grote rollen rollen makkelijker, maar je kunt er minder van kwijt (je hebt immers ook nog ruimte nodig tussen de rollen onderling en voor de dammen van de rollenwagens). Dus per rol meer gewicht te dragen. Grote rollen vragen ook grotere stukken hout (stammen, dikke takken) om ze uit te draaien.
Grotere rollen vragen misschien ook wel een dikkere overring (want die wordt op minder plaatsen gesteund) en zeker ook een hogere kuip, want zowel de rollen moeten daar in, maar de overring moet er ook voldoende diep in steken.
Neem ik nou absurd lage rollen, dan steken die maar nauwelijks boven en onder de rollenwagen uit, kan ik er heel veel in kwijt, dus de druk wordt verdeeld over veel meer rollen. Kan een lage kuip volstaan, maar ze zijn kwetsbaarder, een beetje vuil ertussen en ze rollen veel slechter, en je krijgt het never nooit meer schoon daartussen…